15.9.2021 Ajoneuvot Klassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmekymppisiään juhliva Volvo 850 oli suuri askel valmistajalle monella eri tapaa. Volvo 850 T-5R -erikoismalli oli kuitenkin taidonnäyte siitä, että myös Ruotsissa pystytään tekemään hauskoja autoja, jos niin halutaan. 1990-luvulle tultaessa Volvon malleja pidettiin kaikkea muuta kuin ”ajajan autoina”, ja myös nuorekkuus vaikutti olevan göteborgilaisten tuotteista kaukana. Volvolla oli vankka ja ennen kaikkea äänekäs kannattajajoukko, joka ei suostunut luopumaan ikääntyneestä 240-mallista, vaikka tarjolla oli huomattavasti modernimpia 700- ja 900-sarjan autoja samassa kokoluokassa.Pinnan alla ruotsalaiset olivat kuitenkin jo pitkään haaveilleet uusien asiakaskuntien valtaamisesta. Jos 700-sarjalaisen suunnittelu oli ollut valmistajalle taloudellisesti iso panostus, tuleva malli, Volvo 850, oli sitä koko Ruotsille – kaikkiaan auton on huhuttu kustantaneen valmistajalleen uskomattomat 15 miljardia kruunua. Kyseessä oli kuningaskunnan siihenastisen teollisuushistorian mittavin rahallinen satsaus. Mainittakoon kuitenkin, että suurin osa summasta upposi varsinaisen auton kehitystyön sijaan muun muassa tehtaiden nykyaikaistamiseen.Syynä valtaville kehityskuluille oli projektin laajuus ja pitkäkestoisuus. Volvon aikomuksena ei ollut pelkästään uuden automallin kehittäminen vaan perustusten luominen koko valmistajan tulevaisuudelle – ja näin myös lopulta tapahtui.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu timanttiKolmentoista vuoden kehittämisen jälkeen auto oli vihdoin valmis, ja sedan-korinen Volvo 850 GLT esiteltiin yleisölle kesäkuussa 1991. Sukunäkö vanhempiin kanttimalleihin oli selvä: perusmuodoiltaan auto oli yhä laatikkomainen, mutta teräviä kulmia oli hieman pyöristelty.Auto sai lämpimän vastaanoton – ehkä lämpimämmän kuin yksikään Volvo oli uutena saanut.Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin farmarimalli, jonka nuorekkuutta haluttiin korostaa myös markkinointipuolella – tästä lähtien pitkäkattoisia Volvoja kutsuttaisiin kartanoautojen sijaan Sportswagoneiksi.Vuonna 1994 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin kuitenkin jotain, mikä vei göteborgilaisvalmistajan vielä kauemmas pappamaisesta maineestaan: tuorein huippumalli kantoi nimeä 850 T-5R.Etuvetoinen perheauto oli verhottu erikoiseen haaleankeltaiseen väriin ja ökyyn nahkasisustaan. Alla olivat 17-tuumaiset Titan-vanteet siihen aikaan erittäin matalalla 225/45 R17 -rengastuksella. Kyseessä oli voimakkain Volvo-henkilöauto ikinä: tehoa oli nyt tarjolla 240 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä. Valmistaja lupasi T5-R:n kiihtyvän manuaalivaihteisena nollasta sataan alle 7 sekunnissa, ja huippunopeus oli saksalaiskilpailijoiden tapaan rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Vastaavasti jousitusta oli luonnollisesti muokattu urheilullisemmaksi. Erikoismallin saattoi valita niin porrasperäisenä kuin Sportswagoninakin. Alkujaan T-5R:ää oli tarkoitus valmistaa vain parituhatta kappaletta, mutta yllättävän kysynnän myötä autoa päädyttiin tekemään kaikkiaan noin 7 000 yksilön verran. Värivaihtoehtona silmiin pistävän keltaisen lisäksi oli konservatiivisempi musta, ja viimeiset yksilöt tulivat linjalta ulos oliivinvihreinä. Kiteytettynä T-5R oli ensimmäinen Volvo, joka saattoi löytyä autoista innostuneiden lasten ja nuorten seinältä julisteeseen painettuna.Kuninkaan kohtaaminenKahta tällaista erikoismallia pääsimme koeajamaan Ylöjärvellä kesäisenä iltapäivänä. Vaikka Volvon historiasta löytyy lukuisia hienoja malleja, on vaikea kuvitella, että mikään muu valmistajan tuotteista pystyisi aiheuttamaan samanlaista sormien syyhyämistä kuin tieto T-Gulin rattiin pääsemisestä. Autot on kunnostettu pitkän linjan volvoilijan Jouni Jokisen toimesta niiden ansaitsemaan kuntoon aikaa ja intohimoa säästelemättä. Tarkemmin näihin yksilöihin, sekä Volvo 850:n historiaan perehdytään Moottorin numerossa 9/2021, joka on saatavilla myös sähköisenä Lehtiluukusta. Volvo 850 T-5R Sportswagon Hinta alkaen 357 900 mk (vuonna 1994) Bensiinimoottori 2 319 cm^3, 5 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto 176 kW (240 hv) / 5 600 r/min 330 Nm / 3 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 250 km/h Polttonesteen kulutus 9,4 l / 100 km Mitat (p/l/k) 4 709 / 1 761 / 1 415 Omamassa 1 415 kg Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKlassikko: Volvo 244 Turbo – kun Göteborgissa tehtiin turboista ja turvallisuudesta seksikästä Klassikko: Datsun 100A 2D Sedan Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Klassikko: Renault Espace Turbo DX vm. 1990 – aikakautensa akvaario Klassikko: rallin manttelinperijä – Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Klassikko: tehtaan prototyyppi Saab 900 Cabriolet on kotimaisuuden ahdettu huipentuma Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”