15.9.2021

Klassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin

Volvo 850 T-5R

Kolmekymppisiään juhliva Volvo 850 oli suuri askel valmistajalle monella eri tapaa. Volvo 850 T-5R -erikoismalli oli kuitenkin taidonnäyte siitä, että myös Ruotsissa pystytään tekemään hauskoja autoja, jos niin halutaan.

1990-luvulle tultaessa Volvon malleja pidettiin kaikkea muuta kuin ”ajajan autoina”, ja myös nuorekkuus vaikutti olevan göteborgilaisten tuotteista kaukana. Volvolla oli vankka ja ennen kaikkea äänekäs kannattajajoukko, joka ei suostunut luopumaan ikääntyneestä 240-mallista, vaikka tarjolla oli huomattavasti modernimpia 700- ja 900-sarjan autoja samassa kokoluokassa.

Pinnan alla ruotsalaiset olivat kuitenkin jo pitkään haaveilleet uusien asiakaskuntien valtaamisesta. Jos 700-sarjalaisen suunnittelu oli ollut valmistajalle taloudellisesti iso panostus, tuleva malli, Volvo 850, oli sitä koko Ruotsille – kaikkiaan auton on huhuttu kustantaneen valmistajalleen uskomattomat 15 miljardia kruunua. Kyseessä oli kuningaskunnan siihenastisen teollisuushistorian mittavin rahallinen satsaus. Mainittakoon kuitenkin, että suurin osa summasta upposi varsinaisen auton kehitystyön sijaan muun muassa tehtaiden nykyaikaistamiseen.

Syynä valtaville kehityskuluille oli projektin laajuus ja pitkäkestoisuus. Volvon aikomuksena ei ollut pelkästään uuden automallin kehittäminen vaan perustusten luominen koko valmistajan tulevaisuudelle – ja näin myös lopulta tapahtui.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiottu timantti

Volvo 850 T-5R

Kolmentoista vuoden kehittämisen jälkeen auto oli vihdoin valmis, ja sedan-korinen Volvo 850 GLT esiteltiin yleisölle kesäkuussa 1991. Sukunäkö vanhempiin kanttimalleihin oli selvä: perusmuodoiltaan auto oli yhä laatikkomainen, mutta teräviä kulmia oli hieman pyöristelty.

Auto sai lämpimän vastaanoton – ehkä lämpimämmän kuin yksikään Volvo oli uutena saanut.Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin farmarimalli, jonka nuorekkuutta haluttiin korostaa myös markkinointipuolella – tästä lähtien pitkäkattoisia Volvoja kutsuttaisiin kartanoautojen sijaan Sportswagoneiksi.

Volvo 850 T-5R

Vuonna 1994 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin kuitenkin jotain, mikä vei göteborgilaisvalmistajan vielä kauemmas pappamaisesta maineestaan: tuorein huippumalli kantoi nimeä 850 T-5R.

Etuvetoinen perheauto oli verhottu erikoiseen haaleankeltaiseen väriin ja ökyyn nahkasisustaan. Alla olivat 17-tuumaiset Titan-vanteet siihen aikaan erittäin matalalla 225/45 R17 -rengastuksella. Kyseessä oli voimakkain Volvo-henkilöauto ikinä: tehoa oli nyt tarjolla 240 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä. Valmistaja lupasi T5-R:n kiihtyvän manuaalivaihteisena nollasta sataan alle 7 sekunnissa, ja huippunopeus oli saksalaiskilpailijoiden tapaan rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Vastaavasti jousitusta oli luonnollisesti muokattu urheilullisemmaksi.

Erikoismallin saattoi valita niin porrasperäisenä kuin Sportswagoninakin. Alkujaan T-5R:ää oli tarkoitus valmistaa vain parituhatta kappaletta, mutta yllättävän kysynnän myötä autoa päädyttiin tekemään kaikkiaan noin 7 000 yksilön verran. Värivaihtoehtona silmiin pistävän keltaisen lisäksi oli konservatiivisempi musta, ja viimeiset yksilöt tulivat linjalta ulos oliivinvihreinä. Kiteytettynä T-5R oli ensimmäinen Volvo, joka saattoi löytyä autoista innostuneiden lasten ja nuorten seinältä julisteeseen painettuna.

Kuninkaan kohtaaminen

Kahta tällaista erikoismallia pääsimme koeajamaan Ylöjärvellä kesäisenä iltapäivänä. Vaikka Volvon historiasta löytyy lukuisia hienoja malleja, on vaikea kuvitella, että mikään muu valmistajan tuotteista pystyisi aiheuttamaan samanlaista sormien syyhyämistä kuin tieto T-Gulin rattiin pääsemisestä.

Autot on kunnostettu pitkän linjan volvoilijan Jouni Jokisen toimesta niiden ansaitsemaan kuntoon aikaa ja intohimoa säästelemättä. Tarkemmin näihin yksilöihin, sekä Volvo 850:n historiaan perehdytään Moottorin numerossa 9/2021, joka on saatavilla myös sähköisenä Lehtiluukusta.

Volvo 850 T-5R Sportswagon

Volvo 850 T-5R

Hinta alkaen 357 900 mk (vuonna 1994)
Bensiinimoottori 2 319 cm^3, 5 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto
176 kW (240 hv) / 5 600 r/min
330 Nm / 3 000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 250 km/h
Polttonesteen kulutus 9,4 l / 100 km
Mitat (p/l/k) 4 709 / 1 761 / 1 415
Omamassa 1 415 kg

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat