24.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Audi e-tron GT quattro maksaa yli 100 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi e-tron GT quattro maksaa 106 000 euroa ja Audi RS e-tron GT vielä 40 000 euroa enemmän. Tutustuimme merkin uuden lippulaivan versioihin Vantaalla. Valmistajan sähköinen lippulaiva tulee tarjolle kahtena versiona, mutta näistä edullisempi Audi e-tron GT quattro maksaa sekin lähes 106 000 euroa. Se on yli 15 000 euroa enemmän kuin Porsche Taycanin tämän hetken lähtöhinta ja 10 000 euroa enemmän kuin takavetoinen Taycan samankokoisella akulla – olkoonkin, että e-tron GT tarjoaa aina nelivetoisuuden. Nelivetoinen sähkö-Porsche onkin jo Audia kalliimpi.Audin uuden sähköauton kallein vaihtoehto on polttomoottoriautojen tapaan RS-versio. Audi RS e-tron GT maksaa 145 901 euroa. Se asettuu ihailtavan sopivasti Porsche Taycan 4S ja Turbo -mallien välimaastoon lähes kaikilta ominaisuuksiltaan. Audin e-tron GT:n molemmista malleista kannattaa lukea kattava erillinen esittely teknisine tietoineen, sillä tällä kertaa keskitymme tunnelmiin.Miksikö sitten aloitamme Audin ylpeydenaiheesta puhumalla jo aiemmin julkaistusta Porschesta? Vertailu on välttämätön, sillä sukulaissuhde on erittäin vahva ja tämä näkyy myös muotoilussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonnossa lupaavampiKritisoimme julkistuksen yhteydessä hieman konepellin ja a-pilarin välistä kulmaa, sillä se näytti paljastavan Taycanin katon käytön keulaltaan ja perältään selvästi massiivisemmassa autossa. Noita sanoja on vedettävä hieman takaisin, sillä luonnossa uusi Audi näyttää selvästi kuvia komeammalta. Mittasuhteet ovat luultua paremmin kohdallaan.Todettakoon tosin, että etuoven edestä kyljestä löytyy hieman laskentatavasta riippuen jopa 8 pokkausta päällekkäin – ehkä hieman vähempikin olisi riittänyt. Asiakkaat arvatenkin arvostavat jokaista kanttia, sillä heille se henkii aggressiivisuutta. Samalta suunnalta löytyvä latausluukku muuten aukeaa Audin polttomoottoriautoista tutulla tavalla – riittää kun painaa latausluukun kannesta.Kotimaisen Kemoran moottoriradan mukaan nimetty harmaansinertävä värisävy sisältää myös punertavaa metallikidettä näyttäen upealta hyvässä valossa – se on kuvissa e-tron GT quattro -mallissa. Sen sijaan kuvissa esiintyvä RS e-tron GT on maalattu Daytona-harmaalla ja varusteltu punaisella RS Design -paketilla sekä lisähintaisilla hiilikuitusomisteilla. Keulamaskista löytyy mielenkiintoinen kennomainen kolmiulotteinen efekti, hieman kuin salmiakkiruutuna. Ajovalot ovat toteutukseltaan tyylikkäät ja niiden yksityiskohtiin on nähty vaivaa. Ledivaloa löytyy molemmista päistä ja RS saa aina matriisiledivalot, mutta laserkaukovalot jäävät lisävarustelistalle.Vannekoot asettuvat välille 19-21 tuumaa ja jokainen vannemalli on optimoitu jossain määrin myös ilmanvastuksen kannalta. Kuvien autoissa on Progress-varustepaketin 20-tuumainen vanne. Pyöristettyä kulmikkuuttaSisätilojen puolella vakiovarustukseen kuuluu komea 12,3-tuumainen digimittaristo sekä juuri 10-tuumaa ylittävällä kosketusnäytöllä varustettu MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmä. Jälkimmäinen osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat huomioiden. Kuljettajakeskeisyyden kerrotaan olleen keskiössä.Sisätiloissa on runsaasti pyöristetyn kulmikkaita muotoja, kuten Audilta on totuttu. Siten merkin makuun päässeet tuntevat olonsa takuulla kotoisaksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana jarrupoljin on valmistettu hiilikuidusta. Uuden e-tron GT quattron etumatkaajien vakioistuimet tunnetaan nimellä Sport Seat ja RS-mallin vastaavat (Sport Seat plus) tuovat muun muassa ristiseläntuen säädön. Molempiin on valittavissa lisävarusteena Sport Seat Pro, johon kuuluu muun muassa istuinten ilmastointi.Puhelimellakin käytettävissä oleva etäpysäköintijärjestelmä (Remote Access Plus) on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös 12 kilogrammaa keventävä hiilikuitukatto, mutta se poistaa taakkatelineet. Sellaisia haluava voi sen sijaan maksaa panoraamalasikatosta.RS e-tron GT:ssä on vakiona täysin uudet volframikarbidijarrut. Niiden luvataan pidentävän jarrujen käyttöikää sekä vähentävän jarrupölyä jopa 90%. Nämä eivät ruostu rumaksi samalla tavoin kuin perinteiset jarrulevyt.Tunnelmaa kaiuttimistaAudi e-tron GT on varustettu kaikkien sähköautojen mukaan vaaditulla ääntä kehittävällä järjestelmällä (Acoustic Vehicle Alerting System) muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. Sen kaiutin sijaitsee auton etupäässä, mutta lisähinnasta saa toisen kaiuttimen taakse ja järjestelmän murisemaan myös auton sisälle (e-tron Sport Sound -äänijärjestelmä).Autolle luotu äänimaailma muistuttaa hieman polttomoottoriauton jäljittelyä, mutta seassa on vienoa hurinaa tai surinaa. Äänen kerrotaan muuttuvan auton nopeuden ja sähkömoottorin kuorman mukaan, mutta tätä emme päässeet kuuntelemaan sisätiloissa tapahtuneessa tutustumisessa.Asia ei sinällään liity tähän, vaan auton omaan äänentoistojärjestelmään, mutta mielenkiintoisesti RS-mallin takatavaratila on hieman rajoittunut vakiovarusteisen Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmän takia. Se kun rajoittaa takakontin 350 litran lukemiin ja sama vaihtoehto on ostettavissa myös quattroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi e-tron GT quattro maksaaMolemmat mallit on siis varusteltu yhtä suurella (käytettävissä 85 kWh) akulla ja nelivedolla. Tehoeroa on lähes 100 kilowattia, mutta myös massaa tulee lisähinnasta noin 100 kilogrammaa lisää. Audi e-tron GT quattro maksaa noin 40 000 euroa vähemmän, mutta RS-version kattavampi vakiovarustelu kaventaa todellista hintaeroa.Asiakastoimitukset alkavat jo kesän aikana -ja kaikki ennakkotilatut yksilöt pyritään saamaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana. Toimittajien ajettavina autot ovat näillä näkymin joskus loppukeväästä tai alkukesästä, joten me joudumme odottamaan koeajokokemuksia sinne saakka. Muokattu 24.2. klo 9.42: Korjattu Kemoran moottoriradan tiedot.Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja