24.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Audi e-tron GT quattro maksaa yli 100 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi e-tron GT quattro maksaa 106 000 euroa ja Audi RS e-tron GT vielä 40 000 euroa enemmän. Tutustuimme merkin uuden lippulaivan versioihin Vantaalla. Valmistajan sähköinen lippulaiva tulee tarjolle kahtena versiona, mutta näistä edullisempi Audi e-tron GT quattro maksaa sekin lähes 106 000 euroa. Se on yli 15 000 euroa enemmän kuin Porsche Taycanin tämän hetken lähtöhinta ja 10 000 euroa enemmän kuin takavetoinen Taycan samankokoisella akulla – olkoonkin, että e-tron GT tarjoaa aina nelivetoisuuden. Nelivetoinen sähkö-Porsche onkin jo Audia kalliimpi. Audin uuden sähköauton kallein vaihtoehto on polttomoottoriautojen tapaan RS-versio. Audi RS e-tron GT maksaa 145 901 euroa. Se asettuu ihailtavan sopivasti Porsche Taycan 4S ja Turbo -mallien välimaastoon lähes kaikilta ominaisuuksiltaan. Audin e-tron GT:n molemmista malleista kannattaa lukea kattava erillinen esittely teknisine tietoineen, sillä tällä kertaa keskitymme tunnelmiin. Miksikö sitten aloitamme Audin ylpeydenaiheesta puhumalla jo aiemmin julkaistusta Porschesta? Vertailu on välttämätön, sillä sukulaissuhde on erittäin vahva ja tämä näkyy myös muotoilussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnossa lupaavampi Kritisoimme julkistuksen yhteydessä hieman konepellin ja a-pilarin välistä kulmaa, sillä se näytti paljastavan Taycanin katon käytön keulaltaan ja perältään selvästi massiivisemmassa autossa. Noita sanoja on vedettävä hieman takaisin, sillä luonnossa uusi Audi näyttää selvästi kuvia komeammalta. Mittasuhteet ovat luultua paremmin kohdallaan. Todettakoon tosin, että etuoven edestä kyljestä löytyy hieman laskentatavasta riippuen jopa 8 pokkausta päällekkäin – ehkä hieman vähempikin olisi riittänyt. Asiakkaat arvatenkin arvostavat jokaista kanttia, sillä heille se henkii aggressiivisuutta. Samalta suunnalta löytyvä latausluukku muuten aukeaa Audin polttomoottoriautoista tutulla tavalla – riittää kun painaa latausluukun kannesta. Kotimaisen Kemoran moottoriradan mukaan nimetty harmaansinertävä värisävy sisältää myös punertavaa metallikidettä näyttäen upealta hyvässä valossa – se on kuvissa e-tron GT quattro -mallissa. Sen sijaan kuvissa esiintyvä RS e-tron GT on maalattu Daytona-harmaalla ja varusteltu punaisella RS Design -paketilla sekä lisähintaisilla hiilikuitusomisteilla. Keulamaskista löytyy mielenkiintoinen kennomainen kolmiulotteinen efekti, hieman kuin salmiakkiruutuna. Ajovalot ovat toteutukseltaan tyylikkäät ja niiden yksityiskohtiin on nähty vaivaa. Ledivaloa löytyy molemmista päistä ja RS saa aina matriisiledivalot, mutta laserkaukovalot jäävät lisävarustelistalle. Vannekoot asettuvat välille 19-21 tuumaa ja jokainen vannemalli on optimoitu jossain määrin myös ilmanvastuksen kannalta. Kuvien autoissa on Progress-varustepaketin 20-tuumainen vanne. Pyöristettyä kulmikkuutta Sisätilojen puolella vakiovarustukseen kuuluu komea 12,3-tuumainen digimittaristo sekä juuri 10-tuumaa ylittävällä kosketusnäytöllä varustettu MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmä. Jälkimmäinen osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat huomioiden. Kuljettajakeskeisyyden kerrotaan olleen keskiössä. Sisätiloissa on runsaasti pyöristetyn kulmikkaita muotoja, kuten Audilta on totuttu. Siten merkin makuun päässeet tuntevat olonsa takuulla kotoisaksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana jarrupoljin on valmistettu hiilikuidusta. Uuden e-tron GT quattron etumatkaajien vakioistuimet tunnetaan nimellä Sport Seat ja RS-mallin vastaavat (Sport Seat plus) tuovat muun muassa ristiseläntuen säädön. Molempiin on valittavissa lisävarusteena Sport Seat Pro, johon kuuluu muun muassa istuinten ilmastointi. Puhelimellakin käytettävissä oleva etäpysäköintijärjestelmä (Remote Access Plus) on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös 12 kilogrammaa keventävä hiilikuitukatto, mutta se poistaa taakkatelineet. Sellaisia haluava voi sen sijaan maksaa panoraamalasikatosta. RS e-tron GT:ssä on vakiona täysin uudet volframikarbidijarrut. Niiden luvataan pidentävän jarrujen käyttöikää sekä vähentävän jarrupölyä jopa 90%. Nämä eivät ruostu rumaksi samalla tavoin kuin perinteiset jarrulevyt. Tunnelmaa kaiuttimista Audi e-tron GT on varustettu kaikkien sähköautojen mukaan vaaditulla ääntä kehittävällä järjestelmällä (Acoustic Vehicle Alerting System) muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. Sen kaiutin sijaitsee auton etupäässä, mutta lisähinnasta saa toisen kaiuttimen taakse ja järjestelmän murisemaan myös auton sisälle (e-tron Sport Sound -äänijärjestelmä). Autolle luotu äänimaailma muistuttaa hieman polttomoottoriauton jäljittelyä, mutta seassa on vienoa hurinaa tai surinaa. Äänen kerrotaan muuttuvan auton nopeuden ja sähkömoottorin kuorman mukaan, mutta tätä emme päässeet kuuntelemaan sisätiloissa tapahtuneessa tutustumisessa. Asia ei sinällään liity tähän, vaan auton omaan äänentoistojärjestelmään, mutta mielenkiintoisesti RS-mallin takatavaratila on hieman rajoittunut vakiovarusteisen Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmän takia. Se kun rajoittaa takakontin 350 litran lukemiin ja sama vaihtoehto on ostettavissa myös quattroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi e-tron GT quattro maksaa Molemmat mallit on siis varusteltu yhtä suurella (käytettävissä 85 kWh) akulla ja nelivedolla. Tehoeroa on lähes 100 kilowattia, mutta myös massaa tulee lisähinnasta noin 100 kilogrammaa lisää. Audi e-tron GT quattro maksaa noin 40 000 euroa vähemmän, mutta RS-version kattavampi vakiovarustelu kaventaa todellista hintaeroa. Asiakastoimitukset alkavat jo kesän aikana -ja kaikki ennakkotilatut yksilöt pyritään saamaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana. Toimittajien ajettavina autot ovat näillä näkymin joskus loppukeväästä tai alkukesästä, joten me joudumme odottamaan koeajokokemuksia sinne saakka. Muokattu 24.2. klo 9.42: Korjattu Kemoran moottoriradan tiedot. Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe