24.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Audi e-tron GT quattro maksaa yli 100 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi e-tron GT quattro maksaa 106 000 euroa ja Audi RS e-tron GT vielä 40 000 euroa enemmän. Tutustuimme merkin uuden lippulaivan versioihin Vantaalla. Valmistajan sähköinen lippulaiva tulee tarjolle kahtena versiona, mutta näistä edullisempi Audi e-tron GT quattro maksaa sekin lähes 106 000 euroa. Se on yli 15 000 euroa enemmän kuin Porsche Taycanin tämän hetken lähtöhinta ja 10 000 euroa enemmän kuin takavetoinen Taycan samankokoisella akulla – olkoonkin, että e-tron GT tarjoaa aina nelivetoisuuden. Nelivetoinen sähkö-Porsche onkin jo Audia kalliimpi.Audin uuden sähköauton kallein vaihtoehto on polttomoottoriautojen tapaan RS-versio. Audi RS e-tron GT maksaa 145 901 euroa. Se asettuu ihailtavan sopivasti Porsche Taycan 4S ja Turbo -mallien välimaastoon lähes kaikilta ominaisuuksiltaan. Audin e-tron GT:n molemmista malleista kannattaa lukea kattava erillinen esittely teknisine tietoineen, sillä tällä kertaa keskitymme tunnelmiin.Miksikö sitten aloitamme Audin ylpeydenaiheesta puhumalla jo aiemmin julkaistusta Porschesta? Vertailu on välttämätön, sillä sukulaissuhde on erittäin vahva ja tämä näkyy myös muotoilussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonnossa lupaavampiKritisoimme julkistuksen yhteydessä hieman konepellin ja a-pilarin välistä kulmaa, sillä se näytti paljastavan Taycanin katon käytön keulaltaan ja perältään selvästi massiivisemmassa autossa. Noita sanoja on vedettävä hieman takaisin, sillä luonnossa uusi Audi näyttää selvästi kuvia komeammalta. Mittasuhteet ovat luultua paremmin kohdallaan.Todettakoon tosin, että etuoven edestä kyljestä löytyy hieman laskentatavasta riippuen jopa 8 pokkausta päällekkäin – ehkä hieman vähempikin olisi riittänyt. Asiakkaat arvatenkin arvostavat jokaista kanttia, sillä heille se henkii aggressiivisuutta. Samalta suunnalta löytyvä latausluukku muuten aukeaa Audin polttomoottoriautoista tutulla tavalla – riittää kun painaa latausluukun kannesta.Kotimaisen Kemoran moottoriradan mukaan nimetty harmaansinertävä värisävy sisältää myös punertavaa metallikidettä näyttäen upealta hyvässä valossa – se on kuvissa e-tron GT quattro -mallissa. Sen sijaan kuvissa esiintyvä RS e-tron GT on maalattu Daytona-harmaalla ja varusteltu punaisella RS Design -paketilla sekä lisähintaisilla hiilikuitusomisteilla. Keulamaskista löytyy mielenkiintoinen kennomainen kolmiulotteinen efekti, hieman kuin salmiakkiruutuna. Ajovalot ovat toteutukseltaan tyylikkäät ja niiden yksityiskohtiin on nähty vaivaa. Ledivaloa löytyy molemmista päistä ja RS saa aina matriisiledivalot, mutta laserkaukovalot jäävät lisävarustelistalle.Vannekoot asettuvat välille 19-21 tuumaa ja jokainen vannemalli on optimoitu jossain määrin myös ilmanvastuksen kannalta. Kuvien autoissa on Progress-varustepaketin 20-tuumainen vanne. Pyöristettyä kulmikkuuttaSisätilojen puolella vakiovarustukseen kuuluu komea 12,3-tuumainen digimittaristo sekä juuri 10-tuumaa ylittävällä kosketusnäytöllä varustettu MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmä. Jälkimmäinen osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat huomioiden. Kuljettajakeskeisyyden kerrotaan olleen keskiössä.Sisätiloissa on runsaasti pyöristetyn kulmikkaita muotoja, kuten Audilta on totuttu. Siten merkin makuun päässeet tuntevat olonsa takuulla kotoisaksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana jarrupoljin on valmistettu hiilikuidusta. Uuden e-tron GT quattron etumatkaajien vakioistuimet tunnetaan nimellä Sport Seat ja RS-mallin vastaavat (Sport Seat plus) tuovat muun muassa ristiseläntuen säädön. Molempiin on valittavissa lisävarusteena Sport Seat Pro, johon kuuluu muun muassa istuinten ilmastointi.Puhelimellakin käytettävissä oleva etäpysäköintijärjestelmä (Remote Access Plus) on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös 12 kilogrammaa keventävä hiilikuitukatto, mutta se poistaa taakkatelineet. Sellaisia haluava voi sen sijaan maksaa panoraamalasikatosta.RS e-tron GT:ssä on vakiona täysin uudet volframikarbidijarrut. Niiden luvataan pidentävän jarrujen käyttöikää sekä vähentävän jarrupölyä jopa 90%. Nämä eivät ruostu rumaksi samalla tavoin kuin perinteiset jarrulevyt.Tunnelmaa kaiuttimistaAudi e-tron GT on varustettu kaikkien sähköautojen mukaan vaaditulla ääntä kehittävällä järjestelmällä (Acoustic Vehicle Alerting System) muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. Sen kaiutin sijaitsee auton etupäässä, mutta lisähinnasta saa toisen kaiuttimen taakse ja järjestelmän murisemaan myös auton sisälle (e-tron Sport Sound -äänijärjestelmä).Autolle luotu äänimaailma muistuttaa hieman polttomoottoriauton jäljittelyä, mutta seassa on vienoa hurinaa tai surinaa. Äänen kerrotaan muuttuvan auton nopeuden ja sähkömoottorin kuorman mukaan, mutta tätä emme päässeet kuuntelemaan sisätiloissa tapahtuneessa tutustumisessa.Asia ei sinällään liity tähän, vaan auton omaan äänentoistojärjestelmään, mutta mielenkiintoisesti RS-mallin takatavaratila on hieman rajoittunut vakiovarusteisen Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmän takia. Se kun rajoittaa takakontin 350 litran lukemiin ja sama vaihtoehto on ostettavissa myös quattroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi e-tron GT quattro maksaaMolemmat mallit on siis varusteltu yhtä suurella (käytettävissä 85 kWh) akulla ja nelivedolla. Tehoeroa on lähes 100 kilowattia, mutta myös massaa tulee lisähinnasta noin 100 kilogrammaa lisää. Audi e-tron GT quattro maksaa noin 40 000 euroa vähemmän, mutta RS-version kattavampi vakiovarustelu kaventaa todellista hintaeroa.Asiakastoimitukset alkavat jo kesän aikana -ja kaikki ennakkotilatut yksilöt pyritään saamaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana. Toimittajien ajettavina autot ovat näillä näkymin joskus loppukeväästä tai alkukesästä, joten me joudumme odottamaan koeajokokemuksia sinne saakka. Muokattu 24.2. klo 9.42: Korjattu Kemoran moottoriradan tiedot.Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen