24.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Audi e-tron GT quattro maksaa yli 100 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi e-tron GT quattro maksaa 106 000 euroa ja Audi RS e-tron GT vielä 40 000 euroa enemmän. Tutustuimme merkin uuden lippulaivan versioihin Vantaalla. Valmistajan sähköinen lippulaiva tulee tarjolle kahtena versiona, mutta näistä edullisempi Audi e-tron GT quattro maksaa sekin lähes 106 000 euroa. Se on yli 15 000 euroa enemmän kuin Porsche Taycanin tämän hetken lähtöhinta ja 10 000 euroa enemmän kuin takavetoinen Taycan samankokoisella akulla – olkoonkin, että e-tron GT tarjoaa aina nelivetoisuuden. Nelivetoinen sähkö-Porsche onkin jo Audia kalliimpi.Audin uuden sähköauton kallein vaihtoehto on polttomoottoriautojen tapaan RS-versio. Audi RS e-tron GT maksaa 145 901 euroa. Se asettuu ihailtavan sopivasti Porsche Taycan 4S ja Turbo -mallien välimaastoon lähes kaikilta ominaisuuksiltaan. Audin e-tron GT:n molemmista malleista kannattaa lukea kattava erillinen esittely teknisine tietoineen, sillä tällä kertaa keskitymme tunnelmiin.Miksikö sitten aloitamme Audin ylpeydenaiheesta puhumalla jo aiemmin julkaistusta Porschesta? Vertailu on välttämätön, sillä sukulaissuhde on erittäin vahva ja tämä näkyy myös muotoilussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonnossa lupaavampiKritisoimme julkistuksen yhteydessä hieman konepellin ja a-pilarin välistä kulmaa, sillä se näytti paljastavan Taycanin katon käytön keulaltaan ja perältään selvästi massiivisemmassa autossa. Noita sanoja on vedettävä hieman takaisin, sillä luonnossa uusi Audi näyttää selvästi kuvia komeammalta. Mittasuhteet ovat luultua paremmin kohdallaan.Todettakoon tosin, että etuoven edestä kyljestä löytyy hieman laskentatavasta riippuen jopa 8 pokkausta päällekkäin – ehkä hieman vähempikin olisi riittänyt. Asiakkaat arvatenkin arvostavat jokaista kanttia, sillä heille se henkii aggressiivisuutta. Samalta suunnalta löytyvä latausluukku muuten aukeaa Audin polttomoottoriautoista tutulla tavalla – riittää kun painaa latausluukun kannesta.Kotimaisen Kemoran moottoriradan mukaan nimetty harmaansinertävä värisävy sisältää myös punertavaa metallikidettä näyttäen upealta hyvässä valossa – se on kuvissa e-tron GT quattro -mallissa. Sen sijaan kuvissa esiintyvä RS e-tron GT on maalattu Daytona-harmaalla ja varusteltu punaisella RS Design -paketilla sekä lisähintaisilla hiilikuitusomisteilla. Keulamaskista löytyy mielenkiintoinen kennomainen kolmiulotteinen efekti, hieman kuin salmiakkiruutuna. Ajovalot ovat toteutukseltaan tyylikkäät ja niiden yksityiskohtiin on nähty vaivaa. Ledivaloa löytyy molemmista päistä ja RS saa aina matriisiledivalot, mutta laserkaukovalot jäävät lisävarustelistalle.Vannekoot asettuvat välille 19-21 tuumaa ja jokainen vannemalli on optimoitu jossain määrin myös ilmanvastuksen kannalta. Kuvien autoissa on Progress-varustepaketin 20-tuumainen vanne. Pyöristettyä kulmikkuuttaSisätilojen puolella vakiovarustukseen kuuluu komea 12,3-tuumainen digimittaristo sekä juuri 10-tuumaa ylittävällä kosketusnäytöllä varustettu MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmä. Jälkimmäinen osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat huomioiden. Kuljettajakeskeisyyden kerrotaan olleen keskiössä.Sisätiloissa on runsaasti pyöristetyn kulmikkaita muotoja, kuten Audilta on totuttu. Siten merkin makuun päässeet tuntevat olonsa takuulla kotoisaksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana jarrupoljin on valmistettu hiilikuidusta. Uuden e-tron GT quattron etumatkaajien vakioistuimet tunnetaan nimellä Sport Seat ja RS-mallin vastaavat (Sport Seat plus) tuovat muun muassa ristiseläntuen säädön. Molempiin on valittavissa lisävarusteena Sport Seat Pro, johon kuuluu muun muassa istuinten ilmastointi.Puhelimellakin käytettävissä oleva etäpysäköintijärjestelmä (Remote Access Plus) on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös 12 kilogrammaa keventävä hiilikuitukatto, mutta se poistaa taakkatelineet. Sellaisia haluava voi sen sijaan maksaa panoraamalasikatosta.RS e-tron GT:ssä on vakiona täysin uudet volframikarbidijarrut. Niiden luvataan pidentävän jarrujen käyttöikää sekä vähentävän jarrupölyä jopa 90%. Nämä eivät ruostu rumaksi samalla tavoin kuin perinteiset jarrulevyt.Tunnelmaa kaiuttimistaAudi e-tron GT on varustettu kaikkien sähköautojen mukaan vaaditulla ääntä kehittävällä järjestelmällä (Acoustic Vehicle Alerting System) muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. Sen kaiutin sijaitsee auton etupäässä, mutta lisähinnasta saa toisen kaiuttimen taakse ja järjestelmän murisemaan myös auton sisälle (e-tron Sport Sound -äänijärjestelmä).Autolle luotu äänimaailma muistuttaa hieman polttomoottoriauton jäljittelyä, mutta seassa on vienoa hurinaa tai surinaa. Äänen kerrotaan muuttuvan auton nopeuden ja sähkömoottorin kuorman mukaan, mutta tätä emme päässeet kuuntelemaan sisätiloissa tapahtuneessa tutustumisessa.Asia ei sinällään liity tähän, vaan auton omaan äänentoistojärjestelmään, mutta mielenkiintoisesti RS-mallin takatavaratila on hieman rajoittunut vakiovarusteisen Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmän takia. Se kun rajoittaa takakontin 350 litran lukemiin ja sama vaihtoehto on ostettavissa myös quattroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi e-tron GT quattro maksaaMolemmat mallit on siis varusteltu yhtä suurella (käytettävissä 85 kWh) akulla ja nelivedolla. Tehoeroa on lähes 100 kilowattia, mutta myös massaa tulee lisähinnasta noin 100 kilogrammaa lisää. Audi e-tron GT quattro maksaa noin 40 000 euroa vähemmän, mutta RS-version kattavampi vakiovarustelu kaventaa todellista hintaeroa.Asiakastoimitukset alkavat jo kesän aikana -ja kaikki ennakkotilatut yksilöt pyritään saamaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana. Toimittajien ajettavina autot ovat näillä näkymin joskus loppukeväästä tai alkukesästä, joten me joudumme odottamaan koeajokokemuksia sinne saakka. Muokattu 24.2. klo 9.42: Korjattu Kemoran moottoriradan tiedot.Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle