24.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Audi e-tron GT quattro maksaa yli 100 000 euroa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Audi e-tron GT quattro maksaa 106 000 euroa ja Audi RS e-tron GT vielä 40 000 euroa enemmän. Tutustuimme merkin uuden lippulaivan versioihin Vantaalla. Valmistajan sähköinen lippulaiva tulee tarjolle kahtena versiona, mutta näistä edullisempi Audi e-tron GT quattro maksaa sekin lähes 106 000 euroa. Se on yli 15 000 euroa enemmän kuin Porsche Taycanin tämän hetken lähtöhinta ja 10 000 euroa enemmän kuin takavetoinen Taycan samankokoisella akulla – olkoonkin, että e-tron GT tarjoaa aina nelivetoisuuden. Nelivetoinen sähkö-Porsche onkin jo Audia kalliimpi. Audin uuden sähköauton kallein vaihtoehto on polttomoottoriautojen tapaan RS-versio. Audi RS e-tron GT maksaa 145 901 euroa. Se asettuu ihailtavan sopivasti Porsche Taycan 4S ja Turbo -mallien välimaastoon lähes kaikilta ominaisuuksiltaan. Audin e-tron GT:n molemmista malleista kannattaa lukea kattava erillinen esittely teknisine tietoineen, sillä tällä kertaa keskitymme tunnelmiin. Miksikö sitten aloitamme Audin ylpeydenaiheesta puhumalla jo aiemmin julkaistusta Porschesta? Vertailu on välttämätön, sillä sukulaissuhde on erittäin vahva ja tämä näkyy myös muotoilussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnossa lupaavampi Kritisoimme julkistuksen yhteydessä hieman konepellin ja a-pilarin välistä kulmaa, sillä se näytti paljastavan Taycanin katon käytön keulaltaan ja perältään selvästi massiivisemmassa autossa. Noita sanoja on vedettävä hieman takaisin, sillä luonnossa uusi Audi näyttää selvästi kuvia komeammalta. Mittasuhteet ovat luultua paremmin kohdallaan. Todettakoon tosin, että etuoven edestä kyljestä löytyy hieman laskentatavasta riippuen jopa 8 pokkausta päällekkäin – ehkä hieman vähempikin olisi riittänyt. Asiakkaat arvatenkin arvostavat jokaista kanttia, sillä heille se henkii aggressiivisuutta. Samalta suunnalta löytyvä latausluukku muuten aukeaa Audin polttomoottoriautoista tutulla tavalla – riittää kun painaa latausluukun kannesta. Kotimaisen Kemoran moottoriradan mukaan nimetty harmaansinertävä värisävy sisältää myös punertavaa metallikidettä näyttäen upealta hyvässä valossa – se on kuvissa e-tron GT quattro -mallissa. Sen sijaan kuvissa esiintyvä RS e-tron GT on maalattu Daytona-harmaalla ja varusteltu punaisella RS Design -paketilla sekä lisähintaisilla hiilikuitusomisteilla. Keulamaskista löytyy mielenkiintoinen kennomainen kolmiulotteinen efekti, hieman kuin salmiakkiruutuna. Ajovalot ovat toteutukseltaan tyylikkäät ja niiden yksityiskohtiin on nähty vaivaa. Ledivaloa löytyy molemmista päistä ja RS saa aina matriisiledivalot, mutta laserkaukovalot jäävät lisävarustelistalle. Vannekoot asettuvat välille 19-21 tuumaa ja jokainen vannemalli on optimoitu jossain määrin myös ilmanvastuksen kannalta. Kuvien autoissa on Progress-varustepaketin 20-tuumainen vanne. Pyöristettyä kulmikkuutta Sisätilojen puolella vakiovarustukseen kuuluu komea 12,3-tuumainen digimittaristo sekä juuri 10-tuumaa ylittävällä kosketusnäytöllä varustettu MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmä. Jälkimmäinen osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat huomioiden. Kuljettajakeskeisyyden kerrotaan olleen keskiössä. Sisätiloissa on runsaasti pyöristetyn kulmikkaita muotoja, kuten Audilta on totuttu. Siten merkin makuun päässeet tuntevat olonsa takuulla kotoisaksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana jarrupoljin on valmistettu hiilikuidusta. Uuden e-tron GT quattron etumatkaajien vakioistuimet tunnetaan nimellä Sport Seat ja RS-mallin vastaavat (Sport Seat plus) tuovat muun muassa ristiseläntuen säädön. Molempiin on valittavissa lisävarusteena Sport Seat Pro, johon kuuluu muun muassa istuinten ilmastointi. Puhelimellakin käytettävissä oleva etäpysäköintijärjestelmä (Remote Access Plus) on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös 12 kilogrammaa keventävä hiilikuitukatto, mutta se poistaa taakkatelineet. Sellaisia haluava voi sen sijaan maksaa panoraamalasikatosta. RS e-tron GT:ssä on vakiona täysin uudet volframikarbidijarrut. Niiden luvataan pidentävän jarrujen käyttöikää sekä vähentävän jarrupölyä jopa 90%. Nämä eivät ruostu rumaksi samalla tavoin kuin perinteiset jarrulevyt. Tunnelmaa kaiuttimista Audi e-tron GT on varustettu kaikkien sähköautojen mukaan vaaditulla ääntä kehittävällä järjestelmällä (Acoustic Vehicle Alerting System) muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. Sen kaiutin sijaitsee auton etupäässä, mutta lisähinnasta saa toisen kaiuttimen taakse ja järjestelmän murisemaan myös auton sisälle (e-tron Sport Sound -äänijärjestelmä). Autolle luotu äänimaailma muistuttaa hieman polttomoottoriauton jäljittelyä, mutta seassa on vienoa hurinaa tai surinaa. Äänen kerrotaan muuttuvan auton nopeuden ja sähkömoottorin kuorman mukaan, mutta tätä emme päässeet kuuntelemaan sisätiloissa tapahtuneessa tutustumisessa. Asia ei sinällään liity tähän, vaan auton omaan äänentoistojärjestelmään, mutta mielenkiintoisesti RS-mallin takatavaratila on hieman rajoittunut vakiovarusteisen Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmän takia. Se kun rajoittaa takakontin 350 litran lukemiin ja sama vaihtoehto on ostettavissa myös quattroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi e-tron GT quattro maksaa Molemmat mallit on siis varusteltu yhtä suurella (käytettävissä 85 kWh) akulla ja nelivedolla. Tehoeroa on lähes 100 kilowattia, mutta myös massaa tulee lisähinnasta noin 100 kilogrammaa lisää. Audi e-tron GT quattro maksaa noin 40 000 euroa vähemmän, mutta RS-version kattavampi vakiovarustelu kaventaa todellista hintaeroa. Asiakastoimitukset alkavat jo kesän aikana -ja kaikki ennakkotilatut yksilöt pyritään saamaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana. Toimittajien ajettavina autot ovat näillä näkymin joskus loppukeväästä tai alkukesästä, joten me joudumme odottamaan koeajokokemuksia sinne saakka. Muokattu 24.2. klo 9.42: Korjattu Kemoran moottoriradan tiedot. Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista