16.7.2024

Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat

Kuva Audi

Audin uuden nimeämispolitiikan mukaan parilliset mallinumerot kuuluvat nyt sähköautoille. Niinpä A5-mallisto kasvoi sedanilla ja farmarilla – jotka ovat tosin samalla nyt uuden A5-malliston ainoat vaihtoehdot.

Silmiä on hieraistava pari kertaa. On se Audi. Ja kuitenkaan ei. Aika paljon on pistetty uusiksi. Muotokieli on selvästi sporttisempi kuin aiemmin. A5 on myös kasvanut selvästi A4:ään verrattuna. Sekä Sedanin että Avantin pituus on täsmälleen sama eli 4829 mm. Pituuskasvu on 6,7 senttiä. Myös akseliväli on kasvanut reippaasti eli 6,8 sentillä, se on nyt 2900 mm.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sliipatumpi olemus

Okei, keulailme on toki sen verran tuttu, että uuden A5:n tunnistaa heti Audiksi. Sukunäkö Q6 e-troniin on etenkin uusien ajovalojen myötä selvä. Hunajakennomaskissa on paljon samaa kuin Q6 e-tronissa, se on muuttanut muotoaan edellisen sukupolven viimeisestä ja kasvojaan kohottaneesta versiosta. Maski on selvästi matalampi. Konepelti kiertää nyt keulan ympäri reippaasti valojen ja maskin yläpuolelta.

Maskin reunoilla olevien silmien ilme on terävä ja erottuu kyllä liikenteessä. Maskin alla on tumma ritiläosa, johon on upotettu sensoreita ja kameroita. Tuo osa levenee maskin reunoille, jonne muodostuu isot ilmanottoaukot. Ratkaisussa on samaa kuin muutamissa muissakin saksalaismerkeissä.

Myös A5:n sivuprofiilissa on samaa geneeristä muotoa, joskin A5:n kyljet ovat näyttävän veistokselliset ilman turhaa kikkailua. Helmaa kohti kyljet levenevät. Sama tapahtuu myös kyljissä perää kohti mentäessä; olkalinjat levenevät muodostaen perään leveät hartiat. Tällä korostetaan Audin mukaan quattromaisuutta eli nelivetoa. Samat levitykset ovat toki myös etuvetoisissa versioissa.

Sedanin kohdalla ratkaisu toimii heti ensisilmäyksellä, kun olkalinjat jatkuvat luontevasti pieneen takasiipeen. Avantin kohdalla levennys vaatii totuttelua, kun vastaavaa lippaa ei ole, ja kaari lähteekin kaartumaan yhtäkkiä alaspäin.

Perää hallitsevat isot valoelementit, valot jatkuvat yhtenäisenä koko perän ympäri. Valoihin on tarjolla myös uutta teknologiaa. Tästä kaikeasta olemme kertoneet jo Q6 e-tronin kohdalla. Sekä etu- että takavalojen LED-kuvioita voi yksilöidä, ja etenkin perässä niiden avulla on helppo luoda uudenlaista näyttävyyttä Suomen pimeämpiin vuodenaikoihin.

Joka tapauksessa A5-perheen sukulaisuussuhde Q6 e-troniin on heti selvä. On jännä nähdä, miltä tuleva A6 e-tron Sportback ja A6 Avant e-tron näyttävät.

Ja vaikka A5 Sedan kertoo auton tavallaan korimallin, ei se mikään porrasperä ole. Peräluukku aukeaa ylös asti. Viistoperä se on. Sitä olisi voinut siis kutsua myös vaikka Fast- tai Sportbackiksi.

Farmarin perä on sekin hyvin viisto, lifestylen puolella ollaan selvästi.

Eri mallisarjoissa on myös omat mausteensa. S-malleihin on esimerikiksi pakattu omia yksityiskohtia korostamaan sen muotoja vieläkin sporttisemmiksi. Myös S line -varusteisissa autoissa on omat optiset urheilullisuutta korostavat lisukkeensa. Näimme vain S5:n ja S line -tason autoja, perusversiot antoivat vielä odottaa itseään.

Ulkovärivaihtoehtoja on tarjolla yhteensä 11. Vannekoot osuvat välille 17:n ja 20:n tuuman välille. Isoimpien vanteiden ilmeestä on vastannut Audi Sport eli entinen quattro GmbH.

Sisuskalut uuteen uskoon

Oven avaaminen paljastaa uudenlaisen kojelaudan, jonka edessä ”leijuu” Q6 e-tronista jo tuttu iso ja kaareva OLED-näyttö, jossa yhdistyvät 11,9-tuumainen mittaristo ja 14,5-tuumainen kosketusnäyttö. Kuljettajan paikka on selkeästi ohjaamon tärkein paikka, jota kohti kaikki on kallistettu. Ilme on kaikkineen hyvin moderni.

Kaareva iso näyttää tyylikkäältä, vaikka sitä ei ole integroitu suoraan kojelautaan. Tästä on kiittäminen näytön ohuutta. Nämä ovat toki makuasioita. Toisia miellyttää enemmän kokonaan kojelautaan integroitu näyttö.

Mittaristosta ja kosketusnäytöstä löytyvät modernit graafiset elementit tutuista MMI-teemoista, ja sovelluksia on enemmän kuin mihin ennen on totuttu. Ja sovelluksia kehitetään myös jatkuvasti lisää. Näyttöjen yleishenki on hyvin tekninen ja tarkka.

Ei etumatkustaja toki valita oloistaan hänkään, kojelaudan oikealla laidalla on paremmissa varustetasoissa myös hänelle oma 10,9-tuumainen kosketusnäyttö. Tietoa siis tarjotaan toden teolla kaikille.

Lisäksi kuljettajan eteen on vielä monipuolinen tuulilasiin heijastuvan näkymän, johon on lisätty melkoisesti uusia elementtejä. Tarkasti tuulilasiin piirtyvää kuvaa voi säätää sen mukaan, kuinka paljon informaatiota HUDille haluaa. Tuulilasiin saa heijastettuna tietoa myös infotainment-järjestelmästä, ja noita tietoja voi selata ohjauspyörään sijoitetuilla säätimillä.

Erilaisten ajon aikana tarvittavien toimintojen säätäminen tapahtuu myös keskitetymmin kuin aikaisemmin. Esimerkiksi istuimet, valot, sivupeilit, lukitus – ne kaikki säädetään kuljettajan kyynärnojan etuosassa olevasta komentokeskuksesta.

Käynnistysnappi on vaihdevivun – tai siis vaihdenapin – läheisyydessä, kuten on myös pysäköintikameroiden ja -avustimien käyttönappulat. Myös ajotilavalikkoon pääsee käsiksi samassa yhteydessä – ja luistoneston saa kytkeä pois päältä. Loput toiminnoista tapahtuvat sitten joko ratin säätimiltä tai kosketusnäytön kautta. Ilmastoinnin säädöt ovat keskitetysti ja selkesti näytön alalaidassa.

Ohjaamon uutta tyyliä korostetaan myös osittain uusilla materiaaleilla ja väriyhdistelmillä. Myös uusia varusteita on tarjolla. Laatuvaikutelma on ensi-istumalla hyvä, mutta palaamme tähän myöhemmin, kun pääsemme ajamaan autoilla. Ja kuten sanottua, perusversioihin emme päässeet vielä tutustumaan. Näimme kuitenkin jo myös melko räväköitä sisustusvaihtoehtoja, joten tarjolla on vaihtoehtoja hyvin moneen eri makuun.

Avantissa enemmän pääntilaa

Takapenkille istuttaessa A5 Sedan ja Avant ovat tiloiltaan lähes samanlaiset, mikä ei ole yllätys, koska molemmat ovat saman mittaisia samalla akselivälillä. Pieniä eroja kuitenkin on. Avantissa on hieman enemmän pääntilaa, koska kattolinja jatkuu suorempana pidemmälle. Tämäkään tuskin on kovin suuri yllätys kenellekään. Avant on myös hieman korkeampi kuin Sedan: 1460 mm vs 1444 mm.

Polvitilaa on takapenkkiläisille vielä hyvin, ja aikuisille on kaikkiaan reunapaikoilla varsin mukavat matkustusoltavat. Perhekäytössä takamatkustajia varten on varusteita, joilla pidemmänkin matkan saa sujumaan nopeammin ja viihtyisämmin.

Tavaratiloissa on luonnollisesti myös eroa, mutta koska myös Sedanin takaluukku aukeaa ylös asti, erot eivät ole järisyttävän suuria. Myös litroissa ero Avantin ja Sedanin välillä on suorastaan yllättävän pieni: 476 vs 445 litraa.

Laajennetuissa tiloissa on toki selvä ero: 1424 vs 1299 litraa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopivasti ylellisyyttä 

Mielenkiintoinen uusi varuste on esimerkiksi uusi lasikatto, jonka saa himmenemään maitolasimaiseksi napin painalluksella. Lasikatossa hyödynnetään PDLC-tekniikkaa (Polymer Dispersed Liquid Crystal eli polymeerihajotettu nestekide). Se tuo auton sisälle lisää pääntilaa, kun erillistä väliverhoa ei tarvita. PDLC-katto myös auttaa eristämään kuuman auringonvalon paremmin pois auton sisätiloista.

Kunnollisesta äänentoistosta nauttiville on tarjolla puolestaan Bang & Olufsenin 3D-äänentoisto niskatukiin integroiduilla kaiuttimilla. Yhteensä erilaisia kaiuttimia huippujärjestelmässä on 20 kappaletta.

Varusteiden valitsemisesta on yritetty entistä helpompaa. Valittavana on erilaisia paketteja, joita voi sitten yksilöidä vielä lisävarusteilla. Varustevaihtoehdot ovat: Tech, Tech Plus ja Tech pro. Kaikissa on vakiona esimerkiksi LED-valot, mutta plussassa ne ovat älykkäät matriisivalot ja prossa taakse tulevat vielä uudet mukautettavat OLED-valot.

Uusittu perusrakenne ja digiaika

Kun Audin uusien isompien sähköautojen alla on uusi PPE-rakenne (Premium Platform Electric), A5 ja A5 Avant esittelevät meille puolestaan uuden PPC-perusrakenteen (Premium Platform Combustion). Se mahdollistaa polttomoottorien käytön tulevaisuudessakin, mutta samalla ratkaisu tukee toki Audin uusimpia komponentteja eli samaa digitaalista arkkitehtuuria kuin mikä on käytössä myös PPE:ssä.

Tuo sähköarkkitehtuuri kulkee nimellä E3 1.2, ja sen tehtävänä on niin lukuisten tietoviihdejärjestelmän sovellusten kuin myös auton kuljettajaa avustavien järjestelmien, navigoinnin ja myös älykkään sekä oppivan puheohjauksen hallinta.

Järjestelmän keskushermosto koostuu viidestä prosessorista. Niille on jaettu erilaisia tehtäväalueita. Yksi ohjaa voimalinjaa ja jousitusta, toinen kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kolmas tietoviihde- eli infotainment-järjestelmiä ja neljäs valoja, ilmastointia sekä istuimia. Viidennen prosessorin tehtävänä on toimia sitten kaiken yhdistävänä keskustietokoneena sekä kommunikoida auton ulkopuolisen digitaalisen maailman kanssa.

Maltillinen moottorivalikoima

Perusbensakone on kaksilitrainen ja tehoa siinä on 110 kW (150 hv). Se on aina etuvetoinen. Sen kulutuslukemiksi luvataan 6,6–7,6 l/100 km. Tarjolla on myös sama kone 150 kW (204 hv) tehoisena, ja sen saa myös nelivetoisena. Sen kulutus on 6,6–7,9 l/100 km.

Mielenkiintoinen versio on uudella 48 voltin kevythybridijärjestelmällä tehostettu kaksilitrainen diesel 150 kW (204 hv). Se ei ole toistaiseksi kuitenkaan tulossa myyntiin Suomessa.

Sama 48V-järjestelmä on toki myös kolmilitraisessa 270 kW (367 hv) V6-bensaturbossa. Se kantaa perässään A-kirjaimen sijaan S-tunnusta ja on aina nelivetoinen. Sen kulutus on 7,4–7,9 l/100 km.

Suomen moottorivalikoima koostuu siis ainakin näin ensialkuun kahdesta bensakoneesta, joista vain kuutoskoneessa on apuna sähköä. PPC-pohja sallii toki myös reippaamman sähkön käytön voimalinjassa, joten odottelemme uusia voimalinjoja mielenkiinnolla.

Audin uudesta 48 voltin kevythybriditistä on tosin mainittava sen verran, että se on jo aika lähellä tavallista hybridiä. Akun koko on 1,7 kWh, joka sallii auton liikuttelun lyhyitä matkoja myös pelkällä sähköllä. Myös päästöt ovat täten pienemmät. Audin mukaan hiilidioksidipäästö kolmilitraisen bensaturbon kohdalla on vanhaan 48 voltin kevythybridijärjestelmään verrattuna 17 g pienempi jokaista kilometriä kohden. Kulutuslukemana se on yhtä kuin 0,74 l/100 km. Lisää tuon 48V-kevythybridin tekniikasta myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Made in Germany

Sekä A5 Sedan että Avant valmistetaan Audin Neckarsulmin tehtaalla Stuttgartin pohjoispuolellla. Suomeen ne rantautuvat vielä syksyn aikana. Hinnat alkavat Sedanin kohdalla (110 kW bensaturbo) 49 996 eurosta ja Avantina 51 986 eurosta. Urheilullisemmat S-mallit (270 kW bensaturbo ja neliveto) maksavat vastaavasti 97 992 ja 99 995 euroa.

Kommentit (1)

  • LAURI JARVINEN

    Vielä on kunnon polttomoottoritekniikka voimissaan – hyvä näin!

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat