1.3.2024

Koeistuttu: massiivinen lataushybridi Yangwang U8 ja voiko vuori kellua?

Yangwang U8 BYD Geneve

Pitäähän sitä nyt automerkillä olla rinnakkaismerkkejä, eikä BYD ole tässä poikkeus. Yangwang U8 on hämmentävä ilmestys, eivätkä ällistyttävät puolet lopu ulkokuoreen.

Edestä auto tuo mieleen Kia EV9:n, takaa Land Rover Defenderin. Molemmat lienevät olleet BYD:n rinnakkaismerkki Yangwangin tekijöiden inspiraationa, kun massiivista U8-maasturia on kynäilty. Yli 5,3 metriä pitkä ja jo valmiiksi 3,5 tonnia painava U8 on järkälemäinen ilmestys ja itsevarmasti krominkiiltoinen keula ei varsinaisesti auta asiaa.

Yangwang U8 BYD Geneve

Ja tottakai kuorma-autoksi kelpaavassa autossa pitää olla lähes 1 200 hevosvoimaa (880 kW) tehoa, kiitos etu- ja taka-akselin 440 kW sähkömoottorien. Itse asiassa moottoreita on yksi per pyörä, joten U8 voi suorittaa U-käännöksen lähes paikallaan ajamalla vasemman ja oikean puolen pyöriä eri suuntaan. 0–100 km/h vie 3,6 sekuntia ja huippunopeus on rajoitettu 200 km/h:iin. Yhteisvääntö on 1 280 Nm.

Yangwang U8 BYD Geneve

LFP-akun koko on verrattain maltillinen, reilu 49 kWh, sillä U8 on suunniteltu lataushybridiksi. 2,0-litrainen 200 kilowatin turbomoottori ei tosin ole yhteydessä pyöriin, joten sen ainoa tehtävä on jauhaa sähköä mörön tarpeisiin. Aivan. 75 litran polttoainetankin ansiosta  toimintamatka liikkuu 1 000 kilometrin hujakoilla tankki täynnä ja akku ladattuna.

Yangwang U8 sai aiemmin mediahuomiota BYD:in väitteestä, että auto on tiivistetty niin hyvin, että se kelluu vähintään puoli tuntia veteen joutuessaan. Vesikäytössä pyörillä voi ohjailla autoa hiukan ja saavuttaa 3 km/h nopeuden, mutta tehtaan mukaan ominaisuus kannattaa jättää pahan päivän varalle esimerkiksi äkkitulvia varten. Ihailtavaa, että sään ääri-ilmöt ja näin ylenpaattinen ajoneuvo esiintyvät samassa lauseessa ilman ironian häivääkään.

Matkustamossa tunnelma on juuri niin muhkea kuin odottaa sopii. Jopa älypuhelimen latausalusta on nahkaverhoiltu ja etuistuinten kyynärnojasta löytyy ilmeisesti jääkaappi. Kosketusnäyttöjä on, ja viihdettä. Näillä mukavuuksilla U8:ssa jaksaisi olla pitkäänkin.

Kiinassa auto maksaa noin 140 000 euroa, mutta kauppa käy silti jonoksi asti. Ehkä tämä on jollekin juuri sopiva. Nähtäväksi jää, miten auton Euroopan myynti tapahtuu, sillä Kiinassa BYD on rakentanut Yangwang-luksusmerkille erillisiä myymälöitä.

Miten sanotaan kiinaksi "ennemmin överit kuin vajarit"? Sanonnan viesti ylittää selvästi jo kielirajat.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat