8.12.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Täyssähköinen Toyota bZ4X on vasta alkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Toyota bZ4X on vain ensimmäinen monesta bZ-perheen tuotteesta. Tuleeko tämä suku syömään Corollan markkinoilta? Täyssähköinen Toyota bZ4X on merkilleen äärimmäisen tärkeä tuote, sillä se symboloi sähkön esiinmarssia. Itse sähkö ei toki ole 25 vuotta hybridivoimalinjoja tuottaneelle japanilaisvalmistajalle vieras elementti, mutta täyssähköistä askelta on odotettu pitkään.Myynnissä on toki jo esimerkiksi täyssähköinen Proace sekä Lexus, mutta Toyota bZ4X on valmistajansa ensimmäinen alusta alkaen täyssähköiseksi suunniteltu tuote. Se pohjautuu vain sähköautoja varten suunnitellulle e-TNGA-perusrakenteelle.Toyota kertoo pitäneensä koko ajan selvänä askeltaan täyssähkömarkkinoille, mutta kyse on ollut ajoituksesta. Vielä ei ole liian myöhäistä – tai näin he ainakin ulospäin viestivät.Samalla uutuus on ensimmäinen bZ-perheen tuote, josta tulee täysin oma alabrändinsä. Näitä bZ-sarjan tuotteita tulee kuulemma lisää jo varsin piankin ja tämä tulevaisuus on mielenkiintoinen seurattava. Tuleeko tämä suku korvaamaan pitkällä aikavälillä ne perinteiset Toyotan mallinimet, joihin olemme nyt tottuneet?Uusi alabrändi tulee tarkoittamaan monessakin suhteessa uutta asiakaskokemusta. Toyota haluaa tarjota mahdollisuuden hankkia auto täysin digitaalisesti, mutta yhdistämällä siihen liikkeitä, joissa autoja pääsee kokemaan.Toyotalle on tärkeintä tehdä sähköauton käyttökokemuksesta helppo asiakkaalle. Askeleen sähköön ei tulisi olla monimutkainen. Siihen liittyen Toyota haluaisi tulevaisuudessa tarjota kortin, jolla voisi ladata autoa kaikilla Euroopan latausasemilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköinen Toyota bZ4XToyota halusi muotoilla auton näyttämään SUV-luokan tuotteelta, mutta tehdä siitä välittömästi sähköautoksi tunnistettavan. Tehtävässä lienee onnistuttu.Näin ollen keulassa ei ole ylimääräisiä aukkoja, sillä niitä ei tarvita. Tuloksena on uusi versio Hyundain ja Teslan muumikeulasta. Vihjailujen perusteella muut mallit tulevat toistamaan tätä uutta keulailmettä.Auton ulkopuolen muodot ymmärtää vasta ne luonnossa nähtyään. Kuvat eivät tee mallille oikeutta.Kyljet ovat kalliimman Lexuksen nykyiseen tyyliin suorastaan veistokselliset. Rohkeat valinnat, kuten kokonaan mustat etulokasuojat, tuntuvat kuuluvan auton kokonaisilmeeseen eivätkä jälkikäteen tehdyiltä lisäyksiltä. On lopulta jokaisen itse päätettävissä pitääkö tästä tyylistä vai ei. Sähköä bZUuden e-TNGA-perusrakenteen auto on luonnollisesti suunniteltu pohjaan sijoitetun akkupaketin ympärille. Juuri tuohon akustoon liittyy runsaasti mielenkiintoisia piirteitä.Toyota lupaa akuston esimerkiksi säilyttävän toimintakykynsä monia muita paremmin kylmissä olosuhteissa (-5C). Tämän huomioiminen kuulostaa tietysti lupaavalta Suomen kannalta.Lisäksi akkupaketti on suunniteltu säilyttämään 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä kymmenen vuoden jälkeen. Tässä olennaisessa osassa on akkujen hallintajärjestelmä muun muassa lämpöjen osalta.Valmistajan luottamuksesta akkuun kertoo 1 000 000 kilometriin jatkettavissa oleva takuu. Jatkoon riittää auton käyttäminen määräaikaishuolloissa ja tarpeellisissa tarkastuksissa valtuutetuissa pisteissä. Takuun tapauksessa akun uusimisen raja on 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista.Tässä kohti paljastetaan WLTP-mittauksen mukaisen toimintamatkan olevan noin 450 kilometriä, vaikka virallisia arvoja ei vielä ole saatu. Akuston koko on 71,4 kilowattituntia.Toyotan bZ4X tukee pikalataamista 150 kilowatin teholla, jolloin lataaminen 80 prosentin varaukseen on mahdollista 30 minuutissa.Markkinoille tulee kaksi versiota, joista perusmalli on etuvetoinen yhdellä 150 kilowatin sähkömoottorilla. Neliveto lisää pakettiin toisen moottorin, jolloin yhteistehoksi muodostuu 160 kilowattia.Maastokelpoisuuteen kerrotaan hyödynnetyn samaa autoa toisella nimellä myyvän Subarun osaamista, aivan niin kuin Toyotan Land Cruiser ei sellaisia kykyjä omaisi, ja tämän pitäisi näkyä lopputuloksesssa. Toyota lupaa kyseessä olevan oikeasti kyvykäs maastoauto, joka lienee iloinen uutinen monelle kotimaan loskassa ja aamulla yllättävän syvässä lumihangessa möyryävälle.Kahdessa tasossaKulmikas ja osin jopa hieman kömpelö ohjaamo on tunnistettavissa Toyotaksi, mutta silti tuoreempana painoksena. Sisätilat ovat mielenkiintoiset. Esimerkiksi mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt ovat kahdessa eri tasossa eivätkä yhdellä pinnalla monen kilpailijan tavoin.Mielenkiintoinen ominaisuus on lisähintainen Toyotan “One motion grip”, joka tarkoittaa pyörien ja ohjauspyörien väliltä kokonaan puuttuvaa mekaanista yhteyttä ja samalla Teslan tapaan vajaata ohjauspyörää. Se mahdollistaa matalissa nopeuksissa äärimmäisen nopean ohjauksen, jotta käsiä ei tarvitse irrottaa ratista edes täyskäännöstä varten. Korkeammissa nopeuksissa ohjausvälitys muuttuu merkittävästi hitaammaksi.Eräs vähemmän yleinen varuste on aurinkopaneelikatto. Sen avulla voidaan saavuttaa teoriassa jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa yhden vuoden aikana. Pieni asia voi vaikuttaa yllättävän paljon pitkällä aikavälillä.Perusrakenteen pohjalle syntyi noin RAV4-kokoinen auto, mutta paljon pidemmällä akselivälillä. Tämä auttaa tarjoamaan suuret sisätilat ja Toyotan mukaan luokkansa parhaat takajalkatilat. Istuin jää kuitenkin alas eivätkä varpaat mahdu etupenkin alle, joten reisituki on heikko.Lisätietoa tästä uutuudesta on luvassa jo varsin pian. Ensimmäiset koeajomahdollisuudet tarjoutunevat vuoden 2022 ensimmäisten kuukausien aikana. Autoa on turha arvioida ajamatta, joten tämä jää odottamaan tuomiota.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa