12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota ottaa käyttöön tuttujen nimien taktiikan. Toyota C-HR+ on valmistajan uusi aluevaltaus sähköautomarkkinoilla varsin tutuilla eväillä varustettuna. Toyota esitteli kuudetta kertaa järjestetyssä Toyota Kenshiki Forumissa Brysselissä uutuustuotteita. Mielenkiintoisimpiin näistä kuului ehdottomasti Toyota C-HR+ -sähköauto.Toyota C-HR on ollut heti vuonna 2016 tapahtuneesta esittelystään alkaen etenkin eurooppalaisten mieleen. Tämän vuoksi onkin luontevaa, että samantyylistä konseptia hyödynnetään myös japanilaisvalmistajan sähköautopuolella.Kyseessä ei kuitenkaan ole nimestä huolimatta täysin sähköinen versio tutusta C-HR:stä. Oikeastaan päinvastoin. Auto rakentuu Toyota bZ4X:n kanssa samalle täyssähköautojen e-TNGA-perusrakenteelle. Huomattavaa on, että ilmeisesti Toyota alkaa nyt ottamaan sähköautoissakin käyttöön tuttujen suosikkien mallinimiä, kun ”prototestaus” on ensin suoritettu uudella ja varsin kryptisellä bZ4X-nimellä.Toyota C-HR+ on bZ4X:ää kompaktimman kokoluokan edustaja. Sen kokonaispituudeksi kerrotaan 4 520 millimetriä ja akseliväliksi 2 750 mm. Auto on siis 17 senttimetriä isompaa mallisisartaan lyhyempi ja akselivälissä eroa on 10 cm. Polttomoottoriseen C-HR:ään nähden C-HR+ on sen sijaan 15,8 cm pidempi ja akselivälissäkin eroa kertyy 11 cm. Kyse on siis selvästi eri kokoluokan ajoneuvosta.Ulkonäöllisesti C-HR+ on rauhallisen tyylikäs, ainakin esitellyssä harmaassa värissä. Viirumaisten etu-umpioiden lisäksi autosta löytyy myös tehokkaita taskulamppuja muistuttavat tuikut, jotka mitä ilmeisimmin ovat ajovalot. Loivasti viistetty kattolinja näyttää pitkälle. Nykytrendin mukaisesti auton takavalot on sisällytetty koko peräpään levyiseen paneeliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi eri akkukokoaToyota C-HR+ tulee tarjolle kahdella eri akkukoolla. Akkujen kokonaiskapasiteetit ovat 57,7 kilowattituntia ja 77 kWh. Pienempiakkuinen malli on aina etuvetoinen, mutta isompiakkuinen on saatavilla myös nelivetoisena. Toimintamatkoja ei eri mallivariaatioille vielä esitetty, mutta alustavien arvioiden mukaan pisin WLTP-toimintamatka tulisi olemaan 600 kilometriä. Tämä oletettavasti etuvetoiselle isoakkuiselle mallille.Etuvetoisessa voimalinjassa on myös tehoeroja akkukokojen kesken. Pienempiakkuisessa mallissa on alustavien arvioiden mukaan 123 kW:n (167 hv:n) huipputeho, mutta isoakkuisessa etuvedossa tehoa olisi puolestaan 165 kW (224 hv). Nelivetomalli nokittaa nämä kuitenkin heittämällä 252 kW:n (343 hv:n) arviolla.Pikalatauksen huipputehoksi ilmoitetaan nykymittapuulla varsin konservatiivinen 150 kW. Autossa on kuitenkin Toyotalle nyt tuoreena ominaisuutena ajoakun esilämmitystoiminto. Akkua voidaan valmistella tulevaa pikalatausta varten joko navigaatiopohjaisesti tai ihan manuaalisesti. Oletettavasti C-HR+ tulee saamaan jonkinmoisia pikalatausrajoitteita isosisar-bZ4X:n tapaan. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että myös C-HR+ nauttii Toyotan 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkuturvasta, mikäli akulle tehdään määräaikaisohjelman mukainen vuosittainen akkutesti. Vaihtovirtaturi on vakiona 11 kilowatin tehoinen (3x16 A), mutta lisävarusteena sen tehoa on nostettavissa 22 kW:iin (3x32 A).Ensituntumat demomallissaKoeistuttu yksilö ei ollut vielä oikeastaan edes oikea auto. Esimerkiksi auton ovenkahvat eivät olleet vielä toiminnassa. Kovin pitäviä arvioita ei siis voida vielä antaa esimerkiksi laatuvaikutelman osalta.Tiloja voitiin kuitenkin jo nuuskia. Niiden puolesta voidaan todeta heti tylsästi, että auto on sisätiloiltaan ulkomittojensa veroinen, eli asettuu C-HR:n ja bZ4X:n välimaastoon. Takapenkillä on polvitilan puolesta siedettävästi tilaa aikuisellekin, mutta ainakin pidemmillä ongelmaksi koituu vähäinen pään tila. Koeistutussa yksilössä ei ollut lainkaan varvastilaa kuljettajan istuimen alla, mutta tämä saattaa olla myös prototyyppirakennelman erikoisuus joka ei periydy tuotantomalliin. Tavaratila on suhteellisen syvä, muttei kovin korkea. Luokassaan ihan hyvällä tasolla kokonaisuutena. Ohjaamosta löytyy bZ4X:n kasvojenkohotuksesta tutut elementit: 14-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, jossa esimerkiksi tarkemmat ilmastoinnin säädöt on viety kosketusnäytön taakse. Tärkeimmät, eli tuulilasin huurteenpoisto ja lämpötilan säätö onnistuu kuitenkin fyysisillä kytkimillä. Keskikonsolista löytyy nyt myös kaksin kappalein puhelimen langattomia latauspaikkoja.Tarkempia teknisiä tietoja ja hinnastoa joudumme vielä odottelemaan. Suomeen uutta Toyotaa lupaillaan alkukeväästä 2026 ja myynnin arvioidaan alkavan loppuvuodesta 2025. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2023 Ajoneuvot Toyota FT-Se on täyssähköinen urheiluautokonsepti jollaista on odotettu pitkään – ja tuotantoon saadaan vielä odottaa lisää 4.12.2023 Ajoneuvot Toyotalta viisi uutta sähköautoa lähivuosina – tällainen on valmiin näköinen Urban SUV -konsepti 18.9.2023 Ajoneuvot Sähköautoista aluksi ei niin kovinkaan kiinnostunut Toyota kehuskelee nyt jopa 1000 kilometrin rangen ajoakuillaan 5.12.2022 Ajoneuvot Toyota bZ Compact SUV Concept: lisää sähköä 21.11.2022 Ajoneuvot Toyota bZ Compact SUV Concept kertoo kaiken oleellisen merkin sähkösuunnitelmista lähitulevaisuuteen 26.10.2022 Ajoneuvot Toyota bZ3 tuplaa merkin täyssähkötarjonnan uudella korimallilla – hankkeessa mukana BYD 7.10.2022 Ajoneuvot Toyota ja Subaru saavat vihdoin sähköautonsa tuotantoon useiden kuukausien korjauskampanjan jälkeen 8.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Verso EV – Sähkösukkula kaupunkikuljetuksiin 20.2.2022 Ajoneuvot Raportti paljastaa: Toyota kehittää uutta manuaalivaihteistoa – sähköautoihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle