14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Urban Cruiser poikkeaa muusta valmistajan sähköautoperheestä varsin oleellisesti. Uutisoimme jo viime vuoden lopulla Toyota Urban Cruiserista. Kyseessä on Toyotan B-SUV-segmentin täyssähköauto, joka ei täyssähkösisarustensa bZ4X:n ja C-HR+:n tavoin rakennukaan Toyotan e-TNGA-perusrakenteelle, vaan Suzukin Heartect-arkitehtuurille.Kyseessä on siis Suzukin ja Toyotan yhteistyömalli. Tarkemmat tekniset tiedot voitte lukea aiemmin julkaisemastamme uutisesta, mutta kerrataan tässäkin ne oleellisimmat. Kyseessä on 4 285 millimetriä pitkä ja 2 700 mm akselivälillä varustettu auto. Se on siis isompi kuin Toyota Yaris Cross, mutta pienempi kuin Toyota C-HR. Auto tulee saataville etu- ja nelivetoisena. Valittavat akkukoot ovat 49 ja 61 kilowattituntia.Pienempiakkuiselle, aina etuvetoiselle versiolle arvioidaan alustavasti noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa ja isoakkuisemmalle etuvetomallille vastaava lukema on 400 km. Nelivetoisen isoakkuisen mallin kohdalla arvio on n. 350 km. Lukemat tulevat vielä tarkentumaan tyyppihyväksynnän myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPää katossaPääsimme tutustumaan päällisin puolin Urban Cruiseriin Toyota Kenshiki Forumissa Brysselissä. Autossa on varsin tyköistuva tunnelma. Pituussuunnan puolesta autoon mahtuu kaksi aikuista istumaan peräkkäin, eli kaikkiaan neljä aikuista varsin siedettävin kompromissein. Pitkäselkäiselle ongelmaksi muodostuu enemmän matala katto, etenkin takapenkillä.Myös kuljettajan paikalla 185-senttimetrisen pää hipoo kattoa. Istuma-asento tuntuu erittäin matalalta ja näkökentässä on lähes saman verran kattoa kuin auton ulkopuolista maailmaa. Lyhyt keula jää aikalailla näkymättömiin, eli auton keulaa on vaikea hahmottaa.Urban Cruiserin keskipaneelista löytyy pieni rivi fyysisiä painikkeita kuin pianon koskettimet konsanaan. Napeista voi säätää lähinnä puhallusta ja lämpötilaa, eli niitä oleellisimpia nappiin jätettäviä toimintoja. Tavaratila on kokoluokalle tyypillinen. Ilahduttavaa on takapenkkien liikkuminen pituussuunnassa, jolla saadaan pelattua lisää litroja takakonttiin, mikäli takapenkillä ei matkusta ketään.Ensivaikutelmat Toyota Urban Cruiserista eivät saa välittömästi rakastumaan autoon. Ennen kuin auton hyvyydestä voidaan kuitenkaan oikeasti sanoa mitään, täytyy sitä päästä ajamaan ja tietää ennen kaikkea myös auton hintaluokka. Palaamme siis Urban Cruiserin pariin, kun sen koeajon aika koittaa! Suomeen Urban Cruiserin odotetaan saapuvan alkusyksystä 2025. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 5.12.2023 Ajoneuvot Toyota FT-Se on täyssähköinen urheiluautokonsepti jollaista on odotettu pitkään – ja tuotantoon saadaan vielä odottaa lisää 4.12.2023 Ajoneuvot Toyotalta viisi uutta sähköautoa lähivuosina – tällainen on valmiin näköinen Urban SUV -konsepti 18.9.2023 Ajoneuvot Sähköautoista aluksi ei niin kovinkaan kiinnostunut Toyota kehuskelee nyt jopa 1000 kilometrin rangen ajoakuillaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous