14.3.2025

Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser poikkeaa muusta valmistajan sähköautoperheestä varsin oleellisesti.

Uutisoimme jo viime vuoden lopulla Toyota Urban Cruiserista. Kyseessä on Toyotan B-SUV-segmentin täyssähköauto, joka ei täyssähkösisarustensa bZ4X:n ja C-HR+:n tavoin rakennukaan Toyotan e-TNGA-perusrakenteelle, vaan Suzukin Heartect-arkitehtuurille.

Toyota Urban Cruiser

Kyseessä on siis Suzukin ja Toyotan yhteistyömalli. Tarkemmat tekniset tiedot voitte lukea aiemmin julkaisemastamme uutisesta, mutta kerrataan tässäkin ne oleellisimmat. Kyseessä on 4 285 millimetriä pitkä ja 2 700 mm akselivälillä varustettu auto. Se on siis isompi kuin Toyota Yaris Cross, mutta pienempi kuin Toyota C-HR. Auto tulee saataville etu- ja nelivetoisena. Valittavat akkukoot ovat 49 ja 61 kilowattituntia.

Toyota Urban Cruiser

Pienempiakkuiselle, aina etuvetoiselle versiolle arvioidaan alustavasti noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa ja isoakkuisemmalle etuvetomallille vastaava lukema on 400 km. Nelivetoisen isoakkuisen mallin kohdalla arvio on n. 350 km. Lukemat tulevat vielä tarkentumaan tyyppihyväksynnän myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pää katossa

Pääsimme tutustumaan päällisin puolin Urban Cruiseriin Toyota Kenshiki Forumissa Brysselissä. Autossa on varsin tyköistuva tunnelma. Pituussuunnan puolesta autoon mahtuu kaksi aikuista istumaan peräkkäin, eli kaikkiaan neljä aikuista varsin siedettävin kompromissein. Pitkäselkäiselle ongelmaksi muodostuu enemmän matala katto, etenkin takapenkillä.

Toyota Urban Cruiser

Myös kuljettajan paikalla 185-senttimetrisen pää hipoo kattoa. Istuma-asento tuntuu erittäin matalalta ja näkökentässä on lähes saman verran kattoa kuin auton ulkopuolista maailmaa. Lyhyt keula jää aikalailla näkymättömiin, eli auton keulaa on vaikea hahmottaa.

Urban Cruiserin keskipaneelista löytyy pieni rivi fyysisiä painikkeita kuin pianon koskettimet konsanaan. Napeista voi säätää lähinnä puhallusta ja lämpötilaa, eli niitä oleellisimpia nappiin jätettäviä toimintoja.

Tavaratila on kokoluokalle tyypillinen. Ilahduttavaa on takapenkkien liikkuminen pituussuunnassa, jolla saadaan pelattua lisää litroja takakonttiin, mikäli takapenkillä ei matkusta ketään.

Ensivaikutelmat Toyota Urban Cruiserista eivät saa välittömästi rakastumaan autoon. Ennen kuin auton hyvyydestä voidaan kuitenkaan oikeasti sanoa mitään, täytyy sitä päästä ajamaan ja tietää ennen kaikkea myös auton hintaluokka. Palaamme siis Urban Cruiserin pariin, kun sen koeajon aika koittaa! Suomeen Urban Cruiserin odotetaan saapuvan alkusyksystä 2025.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat