13.1.2022

Kolmen kuukauden tuska ohi – Opelin tuotanto jatkuu Eisenachissa

Opel Grandland X Hybrid – Eisenach Factory 21.07.2020 – Opelin tuotanto

Kolmen kuukauden seisokki on ohi. Opelin tuotanto jatkuu kuin jatkuukin Eisenachin tehtaalla Grandland SUV-mallilla.

Eisenach on tunnettu autonvalmistuksestaan, sillä kaupungista tuli jo 1800-luvun puolella Wartburgia. Eisenachin autotehdas vastasi myös BMW:n autonvalmistuksen aloituksesta. Sittemmin kaupungin ylpeytenä on ollut Opelin tuotanto, mutta tämä sai viime syyskuussa kovan kolauksen.

Tehdas joutui keskeyttämään tuotantonsa komponenttipulan johdosta ja tätä seurasivat ajatukset koko tehtaan lakkauttamisesta, mutta nyt tilanne on ratkennut onnellisesti. Asiasta uutisoi saksalainen Erfurtin alueen paikallislehti Thüringer Allgemeine.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opelin tuotanto Eisenachissa

Kolmen kuukauden pitkän odotuksen jälkeen Opelin tuotanto on jatkunut Eisenachissa. Yhtiö kertoo ensimmäisen Opel Grandland SUV-mallin rullanneen valmiina tehtaan linjastolta torstaina 6. tammikuuta. Tämä viime vuonna kasvojenkohotuksen saanut malli tullaan jatkossa valmistamaan yksinomaan Eisenachissa ja kauppoihin näitä odotellaan joskus helmikuusta eteenpäin.

Tehtaan tuotannon jatkaminen oli paikallisille, ja Opelille, iso asia. Sekä Thüringenin osavaltion pääministeri Bodo Ramelow että Opelin toimitusjohtaja Uwe Hochgeschurtz olivat paikalla todistamassa tapahtumaa.

Epäselvyyksiä matkassa

Puolijohdepula pakotti Opelin keskeyttämään tehtaan tuotannon syyskuussa. Epäselvyydet toiminnan jatkon suhteen aiheuttivat osavaltiossa suurta huolta, sillä huhujen mukaan Opel harkitsi tehtaan jättämistä.

Työntekijöiden mielenosoitusten jälkeen Stellantis hylkäsi nuo ajatukset marraskuussa. Opelin toimitusjohtaja Hochgeschurtz alleviivasi tukeaan tehtaalle Thüringer Allgemeinen haastattelussa.

Myös Opel on takuulla helpottunut, sillä tilanne on ollut kaikille osapuolille tukala. Ilmiselvästi yhteisymmärrys on löytynyt, kuinka tehdasta viedään jatkossa eteenpäin.

Opel on Stellantiksen ainoa saksalaismerkki, joten sille kotimaisuudella lienee merkitystä. Fuusion jälkeen Opel on jo joutunut vähentämään tuhansia työntekijöitä.

Tämä tuotantohäiriö Opelilla ei suinkaan ole yksittäinen automaailmassa. Kova komponenttikriisi on kurittanut autonvalmistajia, ja muita teollisuuden aloja, rankalla kädellä. Moottori selvitti joulukuussa sähköautojen saatavuutta Suomessa tähän liittyen.

Teksti: Henri Posa, Lähde: Thüringer Allgemeine

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat