15.5.2019

Koreaa ja Kroatiaa: Hyundai ja Kia investoivat sähkösuperautomerkki Rimaciin

Rimac

Vuonna 2009 perustettu Rimac ei ole pelkästään automerkki, jolla Richard Hammond on kolaroinut: Porschen lisäksi Hyundai ja Kia ovat investoineet kroatialaisosaajaan.

Hyundai ja konsernisisar Kia investoivat sähköosaamisesta tunnettuun Rimaciin. Kroatilainen valmistaja on noussut maailmalle muun muassa järjettömillä huipputehoilla kuten Geneven autonäyttelyssä esitellyllä 1 914 hevosvoimaisella C-Twolla ja The Grand Tourista tutun Richard Hammondin kolarilla.

Rimac
Rimac C_Two

Korealaismerkit investoivat yhtiöön yhteensä 80 miljoonaa euroa. Automotive Newsin mukaan tavoitteena on kahden suorituskykyisen sähköauton kehittäminen. Hyundailta odotetaan N-teemaista urheiluautoa, ja toisen auton epäillään olevan polttokennoauto. Vetykäyttöisyydestään huolimatta polttokennoautot jakavat paljon teknologiaa sähköautojen kanssa, sillä polttokennoa käytetään lataamaan akkua, joka ruokkii sähkömoottoria.

Rimac Mate Rimac Euisun Chung
Rimacin perustaja Mate Rimac ja Hyundai Euisun Chung.

Automotive Newsin mukaan yhteistyö auttaa Rimacia vahvistamaan asemaansa niin kutsuttuna ”Tier 1” -toimittajana, mikä tarkoittaa suoraan autonvalmistajille osia tai teknologiaa toimittavia kumppaneita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harrastebemarista se lähti

Vuonna 2009 perustettu Rimac on kroatialainen menestystarina. Kaikki alkoi Bosnian kroatin Mate Rimacin E30-sukupolven 3-sarjan BMW:stä, joka sai sähkövoimalinjan alkuperäisen moottorin hajottua. Auton kehittäminen johti yritykseen, joka markkinoi osaamistaan huipputehokkailla superautoilla.

Rimac

Hyundai ja Kia eivät ole ensimmäisiä Rimaciin investoivia yrityksiä. Vuonna 2018 Porsche osti yhtiöstä kymmenen prosentin osuuden. Rimac myös toimittaa järjestelmiä Aston Martinin Valkyrie-hyperautoon ja Koenigsegg Regeraan. Myös Pininfarina Battista hyödyntää Rimacin voimalinjaa.

Hyundain suunnitelmissa on peräti 44 sähköistetyn mallin tarjoaminen vuonna 2025. Kian strategia taas tähtää 19 automalliin vuoteen 2022 mennessä, ja näistä kuuden on tarkoitus olla täyssähköisiä.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat