15.9.2023

KTM:ltä tulossa 1390 Super Duke R – luvassa myös automaattivaihteisto?

Salakuvat, patenttipiirrokset ja tehtaan ”vuotamat” kuvat vahvistavat, että KTM:n nakumalliston lippulaiva 1290 Super Duke R uudistuu kaudelle 2024.

Silmiinpistävin ero tulevassa Super Dukessa on keulan uusi ilme. KTM:n pitkään käyttämä ”split face” eli pystysuunnassa kahtia jaettu ajovalo on jäämässä historiaan, ja itävaltalaismerkin muotoilusta vastaava Kiska Design on suunnitellut uuteen malliin kaksi päällekkäin sijoitettua pientä led-projektorivaloa. Runko, takahaarukka jarrut ja vanteet säilyvät salakuvien perusteella ennallaan, mutta moottori kokee suuria muutoksia.

Jo tähän asti 1301-kuutioinen ja 180-hevosvoimainen V2-moottori on ollut brutaali 140 newtonmetrin vääntöineen, mutta lisää on luvassa. Noin 100 kuutiosenttimetrillä kasvava iskutilavuus saattaa osittain johtua siitä, että uudet tiukemmat päästömääräykset alittaakseen iskutilavuutta on kasvatettava, jotta tehot pystytään pitämään ennallaan.

Silti on oletettavaa, että yläkierroksilla ”The Beastin” uudelle moottorille luvataan vieläkin korkeammat teho- ja vääntölukemat kuin tähän asti. Pelkästään huhujen varassa uusi moottori ei ole, vaan se löytyy jo KTM:n varaosaluettelosta vuoden 2024 mallien kohdalla. Esimerkiksi Saksassa uuden 1390-moottorin hinnaksi veroineen ilmoitetaan 8806 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvassa myös automaattivaihteisto?

Patenttipiirroksissa on näkyvillä myös automaattivaihteisto, ja vahva veikkaus on että juuri iso Super Duke on se malli, jossa se tullaan näkemään ensimmäisenä. Todennäköisemmin lisävarusteena ja lisähintaan kuin vakiovarusteena.

Testipyörien salakuvien perusteella tarjolle tulee ainakin kaksi jousitukseltaan erilaista mallia, perinteisellä jousituksella sekä puoliaktiivisella jousituksella varustetut mallit. Jousitusvalmistajan nimeä ei tarvitse arvuutella, sillä KTM:n omistama WP toimittaa komponentit kaikkiin itävaltalaismerkin malleihin, niin myös uuteen Super Dukeen.

Yksi muotiasia KTM:n nakumalliston tulevasta lippulaivasta puuttuu salakuvien perusteella. BMW:n ja Ducatin tehokkaissa naku- ja sporttimalleissa suosimat jäähdyttimen sivuille asennetut, keulaa alaspäin painavat siivekkeet eivät vieläkään kuulu KTM:n suunnitelmiin. Yleisesti on tiedossa, että Kiska Designilla ei siivistä pidetä, joten 1390 Super Duke R tullaan näkemään jatkossakin siivettömänä.

Markkinoille uutuutta odotetaan kauden 2024 alkuun mennessä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM (Kuvissa KTM 1290 Super Duke R vm. 2023)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat