17.2.2017 Ajoneuvot Kuluttaja-asiamies varoittaa: autonarviosivusto lähettää perusteettomia laskuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhintaarvio.fi-verkkosivuston toiminta on poikinut yli sata yhteydentottoa kuluttaja-asiamiehelle, maistraattien kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen. Aiheena ovat perusteettomat laskut. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että kuluttaja-asiamies, maistraattien kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus ovat loppuvuodesta 2016 ja alkuvuodesta 2017 saaneet yhteensä yli sata kuluttajayhteydenottoa Autonhintaarvio.fi-verkkosivusta, jolla tarjotaan auton hinta-arviointipalvelua.Ilmoitusten mukaan palvelun mainoksista ei selviä, että palvelu on maksullinen. Perusteetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan tulee lähettää yritykselle reklamaatio.Myöskään varsinaiselta tilaussivulta ei löydy hintatietoa muualta kuin huomattavasti tilauspainikkeen alapuolelle sijoitetusta pienikokoisesta vaaleanharmaasta tekstistä. Se on vaikeasti havaittavissa. Kun palvelun maksullisuus on lopulta käynyt ilmi, kuluttajilla on ollut vaikeuksia saada tilaus peruutettua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttajansuojalaki avuksiAutonhintaarvio.fi -palvelun tarjoajaksi on ilmoitettu virolainen Nordicpartner Oü -niminen yritys. Yrityksen sopimusehtojen mukaan yritys toimittaa kuluttajille ”digitaalisia tuotteita”, eikä kuluttaja voi palvelun ehtojen mukaan peruuttaa tilausta vastaanotettuaan tällaisen digitaalisen tuotteen.Kuluttaja-asiamies katsoo, että Autonhintaarvio.fi-palvelussa ei ole kuitenkaan kyse digitaalisen sisällön toimittamisesta, vaan verkon välityksellä suoritettavasta palvelusta. Näin ollen kyseessä on palvelun etämyynti. Palveluilla on lähtökohtaisesti etämyynnissä 14 päivän peruuttamisoikeus.Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta.Kuluttajan on annettava suostumus aktiivisella toimenpiteellä, joten pelkkä asian toteaminen esimerkiksi yrityksen sopimusehdoissa ei ole riittävä peruste palvelun suorittamiselle ennen peruuttamisajan päättymistä.Aktiivinen toimenpide tarkoittaa esimerkiksi, että kuluttaja rastittaa kohdan, jossa hän pyytää palvelun suorittamisen aloittamista välittömästi. Tällaista lain edellyttämää aktiivista valintaa ei autonhintaarvio.fi -sivustolla ole voinut tehdä.Tilasitko vahingossa?Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa toimimaan näin, jos olet tilannut Autonhintaarvio.fi-sivuston kautta autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta. Valittaa voi, jos palvelu eli hinta-arvio on toimitettu peruuttamisaikana eli 14 päivän sisällä tilauksen tekemisestä, vaikket ole tehnyt tätä koskevaa nimenomaista pyyntöä. Valitus tapahtuu tekemällä yritykselle kirjallinen reklamaatio.Laskua ei tarvitse maksaa, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä. Säilytä myös saamasi arvio, Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa.Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavaa tekstiä:En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. En myöskään ole nimenomaisesti pyytänyt palvelun aloittamista kuluttajan lakisääteisenä peruuttamisaikana.Nordicpartner Oü:n kampanjaan liittyvät peruutusoikeutta koskevat säännökset on kirjattu kuluttajansuojalain 6 lukuun. Sen mukaan palvelun suorittaminen voidaan aloittaa tilausvahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Kuluttajan on esitettävä pyyntö aktiivisella toimenpiteellä, joten pelkkä asian toteaminen esimerkiksi sopimusehdoissa ei ole riittävä peruste palvelun suorittamiselle ennen peruuttamisajan päättymistä. Kuluttajalla ei ole kuluttajansuojalain 6 luvun 19 §:n 2 momentin nojalla maksuvelvollisuutta peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos elinkeinonharjoittaja on aloittanut sopimuksen täyttämisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan nimenomaista pyyntöä.Kuluttajaneuvonta auttaaKilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion/laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää.Jos asia ei ratkea kirjallisesta reklamaatiosta huolimatta, voit olla neuvojen saamiseksi yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta ja on Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ollut yhteydessä myös Viron kuluttajaviranomaiseen.Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen