26.6.2019 Ajoneuvot Kuumaa kalustoa KymiRingillä: asvaltointi käynnistynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRingin päällystystyöt ovat paraikaa käynnissä. Elokuussa ajettavat MotoGP-testit asettavat tiukat aikarajat radan valmistumiselle. Reilu vuosi sitten KymiRing-moottoriurheilukeskus tarvitsi kipeästi lisärahoitusta valmistumista varten. Rahoituksen järjestyttyä hanke on lähtenyt etenemään vauhdilla ja nyt radalle vedetään kestopäällystepintaa, jotta siellä voidaan ajaa elokuussa MotoGP-luokan moottoripyörillä.Rata-alueelle saavuttaessa näkee heti, ettei työssä ole aikaa viivyttelylle. Kuorma-autoja lappaa asvalttimassakuormien kanssa asvaltointikoneen luokse tiheään tahtiin, jyrät ajavat sitä mukaa kuin asvalttia sorapohjan päälle levitetään ja radan ulkopuolella usea telakuormaaja tasoittaa tulevia turva-alueita. Hiekka pölisee ja tuore asvaltti tuoksuu, hiki puskee auringossa pintaan jo töitä katsellessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTöitä yötä myötenAsvaltoinnista KymiRingillä vastaa YIT Suomi Oy. Työtä tehdään pääosin ilta- ja yöaikaan, urakan on tarkoitus olla valmiina heinäkuun puolen välin tietämillä.Kuukausi voi kuulostaa pitkältä ajalta 4 550 metriä pitkän radan päällystämiseksi, mutta kilparadan tekeminen eroaa normaalista tiestä huomattavasti. Ensin 12–20 metriä leveälle radalle täytyy tehdä ensimmäinen pinnoitekerros ja rakentaa kanttarit reunoille.Tämän jälkeen radalle vedetään lopullinen, noin neljä senttimetriä paksu pintakerros. Pintakerroksen materiaalin on oltava juuri oikeanlaista, kilparadalta vaaditaan erilaista kestävyyttä kuin normaalilta maantieltä.Pintakerroksen tekoon on varattu kokonainen viikonloppu, sillä se on tehtävä yhteen putkeen ilman keskeytyksiä mahdollisimman tasaisen lopputuloksen saamiseksi. Kymiringin turvallisuuskoordinaattori Seppo Rossi kertoo, että työt aloitetaan perjantaina ja lopetetaan sunnuntaina. Rossin mukaan viikonloppu on hyvä aika päällystämiselle myös asvaltin saantia ajatellen, jos varsinaisella laitoksella ilmenee ongelmia, on varotoimien ansiosta asfalttia mahdollista saada esimerkiksi Lahdesta päällystämisen katkeamattomuuden turvaamiseksi.Pintakerrosta tehdessä pohjakerroksen päälle on levitettävä eräänlainen liima, jotta pintakerros kiinnittyy varmasti jämäkästi.Tässäkin tapauksessa kannattaa tehdä kerralla hyvä, Rossi arvioi pintakerroksen tarvitsevan kunnostusta vasta noin kymmenen vuoden päästä ja pohjakerrosta ei tarvitse uusia silloinkaan.Omavaraisuus kunniaanKymiRingin GP-rata on vaatinut hurjan määrän maansiirtotyötä. Ennen asvaltointivaihetta kaikki radan pohjaan tarvittava materiaali on saatu itse työmaa-alueelta. Radan pohja on vaatinut uskomattoman määrän kalliolouhosta ja soraa, ohuimmillaan maa-ainesta on kahden metrin paksuinen kerros ja paksuimmassa kohti useita metrejä.Iso kiviaines on radan pohjan tekemiseen omiaan, sinne valuva vesi pääsee kivien välistä virtaamaan myös helposti pois, eikä se jää seisomaan radan alle. Näin vältytään Suomessa turhankin tuttavallisilta routavaurioilta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”