24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oslo on hieno merellinen kaupunki, josta löytyy useampi hieno merimuseo muistuttamassa norjalaisten saavutuksista merenkulun ja löytöretkien saralla. Kun puhutaan löytöretkeilijöistä, monelle nousee ensimmäisenä mieleen Kolumbuksen nimi. Myös Vasco de Gama, Ferdinand Magellan, Amerigo Vespucci, John Cabot ja Sir Francis Drake ovat nimiä, jotka saattavat soittaa kelloja.Sen sijaan vaikkapa Leif Erikson tai Thor Heyerdahl saavat monen raapimaan päätään. Norjalaiset ovat seilanneet Atlantilla viikinkien ajoista alkaen, ja Islannissa syntynyt Leif Erikson luultavasti löysi ensimmäisenä Amerikan noustuaan maihin New Foundlandissa reilut 1000 vuotta sitten.Thor Heyerdahl puolestaan päätti rakentaa alkeellisen lautan ja seikkailla sillä toisen maailman sodan päätyttyä Tyynen valtameren halki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen oli miehet rautaa, ja lautat balsaaHulluja nuo norjalaiset. Näin ajatteli varmaan useampi, kun Kon-Tiki nousi otsikoihin. Toinen maailmansota oli juuri päättynyt, kun Thor Heyerdahl lähti 28. huhtikuuta vuonna 1947 ylittämään Tyyntä valtamerta balsapuusta tehdyllä lautallaan.Kon-Tiki purjehti 101 päivän aikana hieman vajaat 7000 kilometriä, kunnes matka päättyi haaksirikkoon koralliriutan kanssa Raroia-saaren luona Ranskan Polynesiassa, noin 750 kilometriä Tahitista koilliseen.Kun nykymaailmassa kaikki on pientä ja netti on tuonut kaiken kaikkien ulottuville, on vaikea kuvitella, miten suuri seikkailu on ollut kyseessä. Tyyni valtameri on kuitenkin laajuudessaan jotain sellaista, jonka mittasuhteita on vaikea hahmottaa edes tänä päivänä. Se on maailman suurin merialue. Se peittää kolmasosan koko maapallon pinnasta ja yksistään Tyynen valtameren pinta-ala on suurempi kuin kaikella kuivalla maalla yhteensä.Kyseessä oli Heyerdahlin ensimmäinen tutkimusmatka, ja se dokumentoitiin varsin hyvin kuvaamalla retki mm. filmille. Tuo filmi palkittiin vuonna 1951 Oscarilla parhaasta dokumenttielokuvasta. Heyerdahl kirjoitti retkestä myös kirjan.Ra, ra, ah-ah-ahMyöhemmin Heyerdahl teki samanlaisia retkiä myös ruovikkoveneillä Ra, Ra II ja Tigris. Niiden avulla hän ajoi syvällistä sitoutumistaan sekä ympäristöön että maailmanrauhaan. Heyerdahl vastasi myös tärkeistä arkeologisista kaivauksista Galapagossaarilla, Pääsiäissaarella ja Túcumessa. Kon-Tiki-museossa on esillä runsaasti esineitä Heyerdahlin tutkimusmatkoilta sekä luonnollisesti myös alkuperäinen Kon-Tiki-lautta sekä papyrusvene Ra II.Heyerdahlin lisäksi mukana Kon-Tiki-matkalla miehistöön kuuluivat norjalainen kuvataiteilija Erik Hesselberg (ainoa navigointitaitoinen), norjalainen lämpöinsinööri Herman Watzinger, ruotsalainen kansantieteilijä (myös kokki ja espanjankielen tulkki) Bengt Danielsson, sekä Norjan vastarintaliikkeessä kunnostautuneet radistit Knut Haugland sekä Torstein Raaby.Älä unohda FramiaKon-Tiki-museon vieressä on myös upea naparetkeilijöille omistettu museo. Tuohon Fram-museoon ja Kon-Tiki-museoon pääsee yhdistelmälipulla. Framissa keskitytään ennen kaikkea Fridtjof Nansenin ja hänen Fram-laivansa seikkailuihin matkalla kohti pohjoisnapaa. He eivät sinne asti päässeet, mutta toinen norjalainen – Roald Amundsen saavutti sen – kuten myös etelänavan. Amundsen löysi myös koillisväylän. Näille seikkailuille on myös oma tilansa Fram-museossa.Paras tapa matkustaa museoihin huhti- ja lokakuun välillä on ottaa lautta Oslosta. Talviaikaan on tyytyminen bussikyytiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Botelissa vähän vinossa 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema – Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 18.9.2024 Matkailu Lapin erämatka – kuin toisessa maailmassa 15.9.2024 Automatkailu Hetki Euroopan huipulla – nelivetoseikkailu kohti 3000 metriä 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 12.9.2024 Matkailu Kroatian saarilla – salainen puutarha ja intohimolla luonnosta 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla