10.5.2023

Ladattavia autoja 163 519, joista täyssähköautoja 53 009

Tuore raportti paljastaa: sähköautojen määrä liikenteessä on jatkanut kasvuaan ja latausverkostokin on tihentynyt.

Sähköautojen määrä liikenteessä on jatkanut kasvuaan. Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q1/2023 -raportin mukaan sähköautojen määrä liikenteessä

kasvoi alkuvuonna 14 592 autolla. Raportin mukaan sähköhenkilöautokannan lisäyksestä eli autojen ensirekisteröinneistä peräti 56 prosenttia eli 8 120 kpl oli täyssähköautoja.

Maaliskuun lopussa Suomen teillä liikkui yhteensä 163 519 ladattavaa autoyksilöä, joista täyssähköautoja 53 009 kappaletta.

Tuoreen raportin luvut tarkoittavat sitä, että Suomessa on 31 täyssähköautoa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä (CCS > 22 kW) kohti. Muutosta kuvaa se, että vuotta aiemmin tuo suhdeluku oli 36 sähköautoa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohti. Latausverkosto on näiltä osin siis tihentynyt varsin rivakasti sähköautokannan kasvun tahdissa ja ylikin.

Tuoreen raportin mukaan sähköautojen määrä yhtä asiointilatauspistettä (type2 ≤ 22 kW) kohti oli 20 autoyksilöä, kun vastaava luku vuotta aiemmassa raportissa (Q1/2022) oli 18 autoa.

Raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älykästä latausta ja päästötavoitteita

Rapotin laatijoiden mukaan kevyen ja raskaan tieliikenteen sähköistymiseen kokonaisvaltaisesti satsaamalla Suomella on mahdollisuus puolittaa liikenteen päästöt vuonna 2030.

Yhä vahvemmin uusiutuviin kotimaisiin energialähteisiin perustuva sähköntuotanto ja älykäs lataus luovat kestävän pohjan liikenteen sähköistymiselle. Sähkö on ainoa käyttövoima, joka samanaikaisesti vähentää liikenteen päästöjä ja energian kulutusta”, kiteyttää raportti.

Hankintatuki mahdollistaisi

Raportin mukaan nähty suotuisa henkilöautoliikenteen sähköistymiskehitys vaatii jatkuakseen vahvempia kannustimia autokannan uusiutumiseen ja täyssähköautojen osuuden kasvuun.

”Markkinahintakehitystä myötäilevä täyssähköautojen hankintatuki yhdessä autoverottomuuden kanssa mahdollistaa sähköauton hankinnan yhä useammalle sähköautoa harkitsevalle.”

Infratuet perusteltuja keinoja

Raportin mukaan taloyhtiöille ja työpaikoille suunnatun infratuen rinnalla hakuperusteinen raskaan liikenteen latausinfratuki toimii hyvänä kannustimena myös raskaan liikenteen latauspisteinvestoinneille terminaaleihin, varikolle ja yön yli tapahtuvaan lataukseen.

Sähköinen liikenne ry:n toimitusjohtaja Heikki Karsimuksella on viesti päättäjille.

”Polttoaineiden viimeaikainen hintojen heilahtelu osoittaa, että on välttämätöntä suunnata lisää panostuksia logistiikan käyttövoimamurroksen edistämiseen ja varmistaa samalla myös raskaan liikenteen kuljetustarpeisiin optimoitu latausverkosto. Sähköistymispaketti, jossa sähköiset ajoneuvohankinnat, latausinfra ja logistiikkaliiketoiminnot kootaan kilpailukykyiseksi kokonaisuudeksi, kannustaa toimijoita siirtämään kerralla merkittävä määrä kuljetuksia sähköisiksi.”

Karsimuksen mukaan olisi perusteltua jatkaa julkisen suuritehoisen latausinfran tukemista ja painottaa kannustinjärjestelmää yhä vahvemmin raskaan sähköisen liikenteen latausasemiin.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q1/2023 -raportti

a:7:{i:0;s:6:"124760";i:1;s:6:"113728";i:2;s:6:"119919";i:3;s:6:"126269";i:4;s:6:"119933";i:5;s:6:"111314";i:6;s:6:"108520";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat