15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Lähitaksi Oy:n teettämä kyselytutkimus kuluttajien keskuudessa kertoo siitä, mikä on ihmisille keskeistä taksinkäyttäjinä. Kuluttajien tarpeet voi kiteyttää yhtälöön, jonka kaksi keskeistä osasta ovat kyydin hinta ja luotettavuus.Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Rehellinen ja lainmukainen toiminta korostuvat.Taksia valittaessa vastuullisuuden osa-alueista tärkeimmiksi tässä kyselyssä nousivat järjestyksessä:Selkeä ja edullinen hinnoittelu Turvallisuus Lakien noudattaminen ja laadunvalvonta Yrityksen kotimaisuus Hyvät asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin Kuljettajien työolot ja hyvinvointiMerkityksellisiksi, mutta edellä mainittuja tekijöitä vähäisemmin, erottautuivat tietoturva, ympäristövastuu, palveluiden saavutettavuus sekä erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten ja ikäihmisten, huomiointi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiveissa turvallisuusTaksilupien kunnossapidon ja toiminnan laillisuuden ohella kuluttajat toivovat turvallista ajotapaa, kuljettajien koulutusta sekä kaluston huoltoa, mutta myös taksiyrityksen vastuuta kuljettajien hyvinvoinnista.Laadunvalvonta sekä toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin nähdään myös turvallisuuden ja luotettavuuden kokemuksen edistäjinä.Taksin tilaamisen ja käytön helppoutta sekä kuljettajien ammattitaitoa painotetaan avoimissa vastauksissa keskeisinä valintatekijöinä. Nuorille yrityksen kotimaisuus tai toiminnan lainmukaisuus on vähemmän merkittävää.Vastuullisuutta, muttei maksuhalukkuutta!Ympäristövastuun osa-alueella korostuu etenkin vihreän teknologian käyttö sekä ajoneuvojen vähäpäästöisyys. Saavutettavuuden osalta asiakkaat painottavat kuljettajia, jotka on koulutettu erilaisuuden kohtaamiseen ja huomioimiseen.Lähitaksin asiakkailla korostuu tutkimuksessa kotimaisuus, asiakaspalvelu ja erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten, kehitysvammaisten ja ikäihmisten huomiointi.Vastuullisuus on 76 prosentille vastaajista vähintään kohtalaisen tärkeää, mutta maksuhalukkuus sen suhteen on vielä vaisua. Maksuhalukkuus vastuullisuudesta on vielä vähäistä, vaikka asiakkaiden tietoisuus ja odotukset vastuullisemman liiketoiminnan puolesta kasvavat, ja 76 %:lle vastuullisuus on vähintään kohtalaisen tärkeää. 49 %:lle vastuullisuusasiat ovat kohtalaisen tärkeitä, mutta maksuhalukkuutta ei juuri ole.Vastuullisuuden osa-alueet, jotka vaikuttavat eniten asiakkaan päätökseen taksipalvelua valittaessa:Hinnoittelun selkeys, luotettavuus ja läpinäkyvyys: 78 % Matkustajien turvallisuus: 72 % Lakien ja säädösten noudattaminen sekä laadunvalvonta: 53 % Taksiyrityksen kotimaisuus: 31 % Sujuvasti toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin: 31 % Kuljettajien ja muun henkilökunnan oikeudenmukaiset työolot: 30 % Vastuullinen teknologian käyttö ja tietoturvallisuus: 20 % Ympäristövastuu: 20 % Palveluiden saavutettavuus, esteettömyys ja erityisryhmien tarpeiden huomiointi: 20 % Kriisinhallinta ja hätätilanteisiin varautuneisuus (esimerkiksi toimintatavat onnettomuustilanteissa): 16 % Taksiyrityksen monimuotoisuus, syrjinnän vastustaminen ja osallistavuus työnantajana: 13 % Yhteisöllinen osallistuminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus hyväntekeväisyyden kautta: 7 % Mikään näistä edellä mainituista tekijöistä ei vaikuta taksiyrityksen valintaani: 1 % En osaa sanoa: 1 %Näin tutkittiinLähitaksi Oy teetätti tammi–helmikuun vaihteessa nSight Oy -tutkimusyhtiöllä kyselytutkimuksen taksiasiakkaiden vastuullisuusodotuksista Uudellamaalla. Kyselyn kohderyhmäksi rajattiin 18–55-vuotiaat Uudellamaalla asuvat, jotka ovat viimeisen 6 kuukauden aikana käyttäneet taksia, ja jotka tuntevat vähintään jonkin yleisimmistä taksibrändeistä.Tutkimuksen vastaajamäärä oli 501 henkilöä. 62 % 18–55-vuotiaista, Uudellamaalla asuvista, kuului kohderyhmärajaukseen. Tiedonkeruu toteutettiin 29.1.–5.2.2024Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Lähitaksi OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle