15.3.2024

Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu

Taksilaki 2020

Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen.

Lähitaksi Oy:n teettämä kyselytutkimus kuluttajien keskuudessa kertoo siitä, mikä on ihmisille keskeistä taksinkäyttäjinä. Kuluttajien tarpeet voi kiteyttää yhtälöön, jonka kaksi keskeistä osasta ovat kyydin hinta ja luotettavuus.

Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Rehellinen ja lainmukainen toiminta korostuvat.

Taksia valittaessa vastuullisuuden osa-alueista tärkeimmiksi tässä kyselyssä nousivat järjestyksessä:

  • Selkeä ja edullinen hinnoittelu
  • Turvallisuus
  • Lakien noudattaminen ja laadunvalvonta
  • Yrityksen kotimaisuus
  • Hyvät asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin
  • Kuljettajien työolot ja hyvinvointi

Merkityksellisiksi, mutta edellä mainittuja tekijöitä vähäisemmin, erottautuivat tietoturva, ympäristövastuu, palveluiden saavutettavuus sekä erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten ja ikäihmisten, huomiointi.

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toiveissa turvallisuus

Taksilupien kunnossapidon ja toiminnan laillisuuden ohella kuluttajat toivovat turvallista ajotapaa, kuljettajien koulutusta sekä kaluston huoltoa, mutta myös taksiyrityksen vastuuta kuljettajien hyvinvoinnista.

Laadunvalvonta sekä toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin nähdään myös turvallisuuden ja luotettavuuden kokemuksen edistäjinä.

Taksin tilaamisen ja käytön helppoutta sekä kuljettajien ammattitaitoa painotetaan avoimissa vastauksissa keskeisinä valintatekijöinä. Nuorille yrityksen kotimaisuus tai toiminnan lainmukaisuus on vähemmän merkittävää.

Vastuullisuutta, muttei maksuhalukkuutta!

Ympäristövastuun osa-alueella korostuu etenkin vihreän teknologian käyttö sekä ajoneuvojen vähäpäästöisyys. Saavutettavuuden osalta asiakkaat painottavat kuljettajia, jotka on koulutettu erilaisuuden kohtaamiseen ja huomioimiseen.

Lähitaksin asiakkailla korostuu tutkimuksessa kotimaisuus, asiakaspalvelu ja erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten, kehitysvammaisten ja ikäihmisten huomiointi.

Vastuullisuus on 76 prosentille vastaajista vähintään kohtalaisen tärkeää, mutta maksuhalukkuus sen suhteen on vielä vaisua. Maksuhalukkuus vastuullisuudesta on vielä vähäistä, vaikka asiakkaiden tietoisuus ja odotukset vastuullisemman liiketoiminnan puolesta kasvavat, ja 76 %:lle vastuullisuus on vähintään kohtalaisen tärkeää. 49 %:lle vastuullisuusasiat ovat kohtalaisen tärkeitä, mutta maksuhalukkuutta ei juuri ole.

Vastuullisuuden osa-alueet, jotka vaikuttavat eniten asiakkaan päätökseen taksipalvelua valittaessa:

  • Hinnoittelun selkeys, luotettavuus ja läpinäkyvyys: 78 %
  • Matkustajien turvallisuus: 72 %
  • Lakien ja säädösten noudattaminen sekä laadunvalvonta: 53 %
  • Taksiyrityksen kotimaisuus: 31 %
  • Sujuvasti toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin: 31 %
  • Kuljettajien ja muun henkilökunnan oikeudenmukaiset työolot: 30 %
  • Vastuullinen teknologian käyttö ja tietoturvallisuus: 20 %
  • Ympäristövastuu: 20 %
  • Palveluiden saavutettavuus, esteettömyys ja erityisryhmien tarpeiden huomiointi: 20 %
  • Kriisinhallinta ja hätätilanteisiin varautuneisuus (esimerkiksi toimintatavat onnettomuustilanteissa): 16 %
  • Taksiyrityksen monimuotoisuus, syrjinnän vastustaminen ja osallistavuus työnantajana: 13 %
  • Yhteisöllinen osallistuminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus hyväntekeväisyyden kautta: 7 %
  • Mikään näistä edellä mainituista tekijöistä ei vaikuta taksiyrityksen valintaani: 1 %
  • En osaa sanoa: 1 %

Näin tutkittiin

Lähitaksi Oy teetätti tammi–helmikuun vaihteessa nSight Oy -tutkimusyhtiöllä kyselytutkimuksen taksiasiakkaiden vastuullisuusodotuksista Uudellamaalla. Kyselyn kohderyhmäksi rajattiin 18–55-vuotiaat Uudellamaalla asuvat, jotka ovat viimeisen 6 kuukauden aikana käyttäneet taksia, ja jotka tuntevat vähintään jonkin yleisimmistä taksibrändeistä.

Tutkimuksen vastaajamäärä oli 501 henkilöä. 62 % 18–55-vuotiaista, Uudellamaalla asuvista, kuului kohderyhmärajaukseen. Tiedonkeruu toteutettiin 29.1.–5.2.2024

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Lähitaksi Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat