10.8.2024

Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto, Finna
A321 Sharklet

Kun Finnair avasi reittinsä Lontooseen 1. syyskuuta 1954, lento kesti koko päivän, ja se tehtiin kahdella välilaskulla. 70 vuotta myöhemmin suoria lentoja tulee olemaan jo kuusi päivässä. Lontoon-reitillä on Finnairille nykyisin yhä suurempi merkitys.

Lontoon Heathrow on betonoinut asemansa yhtenä maailman vilkkaimmista lentoasemista, ja esimerkiksi vuonna 2023 se onnistui lyömään pöytään 79,2 miljoonan matkustajan lukemat. Lisäksi Heathrow'lla on maailman eniten kansainvälisiä lentoyhteyksiä. Heathrow on myös Finnairin tärkeän yhteistyökumppanin British Airwaysin kotikenttä. Ilman muuta Heathrow on myös maailmankaupunki Lontoon useista lentokentistä suurin ja merkittävin.

Siinä tulikin jo muutama syy siihen, miksi Finnairin kannattaa panostaa Heathrow'n reittiinsä jopa ennennäkemättömällä laajudella. Finnairin Aasian-strategian murruttua lähes kokonaan Venäjän ilmatilan sulun myötä, on yhtiö joutunut etsimään jatkuvasti uusia tapoja hyödyntää laivastoaan, joka on nykyisellään pitkälti Aasian-vaihtoliikennettä varten suunniteltu.

Finnair lentää Helsingin ja Lontoon väliä yhteistyössä mainitun British Airwaysin kanssa, joka ei Helsinkiin enää nykyisin omilla koneillaan edes lennä. BA on myös wet leasannut Finnairin kapearunkokoneita omille Euroopan-lennoilleen eli toisin sanoen Finnairin koneita Finnairin miehistöillä on nähty British Airwaysin lennoilla lukuisiin kohteisiin, esimerkiksi Lontoosta Ateenaan, Barcelonaan, Frankfurtiin, Madridiin ja Roomaan.

Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa muihinkin kuin Finnairiin, ja nyt on meneillään huolestuttavakin trendi, jossa länsimaiset lentoyhtiöt antavat kiinalaisyhtiöille kilpailussa periksi, lakkauttaen Venäjän ilmatilan kiertävät Kiinan-reittinsä. Näin niille matkustajille, jotka eivät halua parin tunnin aikasäästön takia tukea Venäjää lentämällä kiinalaisyhtiöiden kyydissä sen ilmatilan yli, on yhä vähemmän "eettisiä" vaihtoehtoja lentää Kiinaan ja sen lähialueille. Finnairilla se kuitenkin onnistuu, ja tämä trendi tullee jälleen kasvattamaan ainakin jossain määrin Helsingin merkitystä vaihtokenttänä Kiinan ja Euroopan välillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lokakuun lopusta lähtien jopa kuusi lentoa päivässä

Finnair lisää nykyiseen neljään päivittäiseen Lontoon-vuoroonsa vielä kaksi lisää alkaen 27. lokakuuta 2024. Nykysuunnitelman mukaisesti näillä mennään vähintään kesän 2025 lopulle saakka eli noin kymmenen kuukauden ajan. Kuusi päivittäistä Lontoon-lentoa tulevat jakautumaan koko päivälle.

Airbus A350 maaliongelmat

Nykyisellä neljän lennon järjestyksellähän Lontooseen lähdetään Helsingistä kello 8.00, 14.05, 16.00 ja 19.30. Lisälennot vaikuttavat hienoisesti myös näihin jo olemassaoleviin lähtöihin, sillä ne lähtevät Helsingistä 27. lokakuuta voimaan astuvan aikataulun mukaisesti 7.50, 14.00, 16.00 ja 19.35.

Kaksi lisälentoa, tässä järjestyksessä AY1343 ja AY1341 puolestaan osuvat aamupäivään kello 10.55 sekä myöhäisempään iltaan kello 21.25. Suihkukoneen taikaa koetaan tuolla uudella iltalennolla, sillä myöhäisestä lähtöajasta huolimatta, Helsingin ja Lontoon kahden tunnin aikaerosta johtuen, perillä ollaan vielä saman vuorokauden puolella kello 22.40 Lontoon aikaa.

Takaisinkin päin tullessa olemassaolevien vuorojen aikataulun mukaiset lähtöajat muuttuvat korkeintaan viidellä minuutilla. Uudet lähdöt suunnassa Lontoo - Helsinki ovat AY1342 kello 9.55 ja AY1344 kello 13.10. Ne ovat luonnollisesti uusien vuorojen paluulennot. Uusi myöhäisemmän illan AY1341 Helsingistä Lontooseen on yöpyvä, kuten myös aiempi 19.35 lähtevä iltalento, jonka kello 7.30 lähtevä paluulento on Finnairin varhaisin aamuvuoro Lontoosta Helsinkiin. Kello 16.15 ja 18.10 Lontoosta lähtevät iltalennot ovat käytännössä vanhoilla paikoillaan, ja iltalennon niistä tekee se, että kahden tunnin aikaerosta johtuen ne ovat totutusti perillä Helsingissä kello 21.05 ja 23.00.

Kaksi lentoa päivässä jatkossakin laajarungoilla

Finnair on jo pidempään lentänyt muutamiin Euroopan-kohteisiinsa laajarunkokoneilla, johtuen niiden suuresta rahtikapasiteetista. Lentomatkustaja ei ehkä edes tule ajatelleeksi, kuinka paljon rahtitavaraa matkustajalentokoneiden ruumassa kulkee matkatavaroiden lisäksi.

Finnairin päivittäisistä Lontoon-lennoista kaksi lennetään nykyisin laajarunkoisilla Airbus A350-koneilla. Ne ovat varhaisin aamulento ja kello 16.00 lähtevä iltapäivälento. Niihin ei uusien lisävuorojen myötä tule muutoksia, sillä lisävuorot lennetään Airbus A320-sarjan kapearungoilla.

Tähtäämällä varauksensa nimenomaan A350:llä operoitaviin Lontoon-vuoroihin, on myös mahdollista päästä nauttimaan Finnairin vasta uudistetusta laajarunkolaivaston matkustamosta.

70 vuotta sitten välilaskuja oli kaksi

Finnair avasi reittinsä silloin vielä tuoreehkolle Lontoon Heathrow'n kentälle juhlallisesti 1. syyskuuta 1954. Lentoyhtiöhän oli tuolloin vielä virallisesti Aero Oy, mutta vuotta aiemmin koneiden kylkeen oli ilmestynyt kansainvälisyyttä ajatellen teksti Finnair, sulautuma Finnish Airlinesista.

Avauslennolla käytetty OH-LRA ilmassa. KUVA: Suomen Ilmailumuseon kokoelmat via Finna

70 vuotta sitten avatulla Finnairin Lontoon-reitillä käytettiin silloin tuoretta amerikkalaisvalmisteista Convair Metropolitan -matkustajakonetta, jossa oli kaksi 18-sylinteristä mäntämoottoria.

Lento Seutulasta eli siis nykyiseltä Helsinki-Vantaalta Lontoon Heathrow'uun kesti koko päivän, sillä matkalla tehtiin kaksi välilaskua. Välilaskukentät olivat Tanskan Kööpenhamina ja Saksan Düsseldorf.

Finnairin ensimmäinen Lontoon-lento lennettiin Convair Metropolitanilla rekisteritunnuksella OH-LRA. Häivähdyksiä tuon 70 vuoden takaisen lennon tunnelmasta on mahdollista päästä aistimaan Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla, johon LRA:n sisarkone OH-LRB on museoitu.

Vain joitakin vuosia myöhemmin Lontoon-yhteys alkoi nopeutua Sud Aviation Caravelle -suihkukoneiden myötä. Nykyinen suora lento suihkukoneella Helsingistä Lontooseen kestää ainoastaan kolme tuntia.

Lähteet: Forbes, Finnair, Transport and Logistics

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat