4.11.2025

Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa?

Kuva Shutterstock

Yhdysvalloissa Waymon robottitaksit kuljettavat viikoittain jo 250 000 maksavaa matkustajaa useissa eri kaupungeissa.

Liikenteen automaatio on ollut Suomessa puheenaihe jo runsaat 10 vuotta. Erilaisia kokeiluja kuten robottibusseja on jo testattu. Onko liikenneympäristö, lainsäädäntö ja asenteet jo lähitulevaisuudessa valmiita uusiin kehitysaskeliin?

Tätä kysymystä pohtii toiminnanjohtaja Marko Forsblom ITS Finland -yhdistyksen tuoreimmassa uutiskirjeessä.

”Olemme julkaisseet teeman ympärillä tiekarttoja, strategioita, periaatepäätöksiä. Olemme toteuttaneet lukuisia pilotteja ja rakentaneet testiympäristöjä. Yritykset ovat kehittäneet uusia ratkaisuja omalla ja vieraiden rahoituksella. Varsin paljon on tehty kohtuullisen rajallisilla resursseilla, mutta nyt tekeminen vasta oikeastaan alkaa”, hän arvioi.

Forsblom kiteyttää, että liikenteen automatisoituminen ei ole enää tulevaisuuden visio, vaan se on jopa yllättävän nopeasti etenevä todellisuus.

Hän ottaa esimerkkejä suuren veden toiselta puolen. Kaliforniassa päämajaansa pitävä amerikkalainen autonomisen ajoteknologian yritys Waymo on yksi edelläkävijöistä.

”Waymo ilmoitti kaksi viikkoa sitten aloittavansa täyden autonomisen ja kaupallisen kyytipalvelun Lontoossa vuonna 2026. Tokiossa yhtiö valmistautuu laajamittaiseen käyttöönottoon, ja Yhdysvalloissa sen robottitaksit kuljettavat viikoittain jo 250 000 maksavaa matkustajaa useissa eri kaupungeissa.”

Forsblom tuo esiin, että Kiinassa on edetty kokeiluista kaupalliseen todellisuuteen: Baidun Apollo Go ja WeRide tarjoavat 24/7-palveluita, joissa sadat kuljettajattomat ajoneuvot kulkevat julkisilla kaduilla.

Forsblomin mukaan myös Euroopassa kehitys kiihtyy. Ruotsalainen Einride esimerkiksi teki syksyllä 2025 ”maailman ensimmäisen autonomisen kuorma-auton rajanylityksen Ruotsin ja Norjan välillä kaupallisessa kuljetuksessa.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Palvelua ongelma-aikoihin

Uutiskirjeessä todetaan, että automaation pitäisi täydentää ja vahvistaa joukkoliikennettä, ei korvata sitä.

”Se voi tuoda uutta palvelutasoa erityisesti niille käyttäjäryhmille, alueille ja vuorokaudenajoille, joissa perinteinen joukkoliikenne ei palvele. Samalla se voi lisätä turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa liikenteen ennustettavuutta, kun päätöksiä tehdään datan ja olosuhteiden perusteella reaaliajassa.”

Liikennejärjestelmä digitalisoituu

Forsblom tähdentää, ettei automaattinen liikenne tarkoita vain ajoneuvoja ilman kuljettajaa.

”Kyse on koko liikennejärjestelmän digitalisoitumisesta – datan, ohjelmistojen, sensoreiden, infrastruktuurin ja palveluiden yhteen toimivuudesta. Automaatiolla on iso vaikutus liikenteeseen, ja hirveän iso vaikutus liikennetalouteen.”

Forsblomia ilahduttaa, ettäTampereen kaupunki on ollut aktiivisesti joukkoliikenteen automaation eturintamassa. Seuraavana askeleena onkin aivan lähiaikoina käynnistää kaupallisena palveluna ilman turvakuljettajaa toimiva automaattinen joukkoliikenne.

Mikä ITS Finland?

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finland ry on yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää älykkään ja kestävän liikenteen sekä logistiikan palvelujen toteuttamista. Yhdistys haluaa tehdä tunnetuksi digitalisaation keinovalikoiman yhteiskunnallista vaikuttavuutta koko liikennejärjestelmän turvallisuuden, sujuvuuden, tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Yhdistys toimii älykkään liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumina ja asiantuntijaverkostona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat