17.4.2023 Ajoneuvot Lipuva vallankumous – Mercedes-Maybach EQS 680 SUV:in myötä Maybachilla on nyt toinen jalka sähkössä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Maybachilla on nyt tarjota jotain mitä Bentleyllä ja Rolls-Roycella ei vielä ole: täyssähköinen ultraluksusmaasturi. EQS 680 SUV on myös väkevätehoinen Maybach heille, jotka eivät välitä maksaa jopa yli 200 000 euron autoveroa. Mercedes-Maybach EQS SUV:ia voi hyvällä syyllä pitää Maybach-brändille jopa yhtä merkittävänä pelinavauksena kuin sen henkiinherättämistä S-sarjan Mercedeksessä vuonna 2015. Erilaisten konseptimallien ja lataushybridtuotantomallin pitkän pohjustuksen jälkeen täyssähköinen Maybach on nyt totta.Mercedes-Maybach EQS SUV on tällä hetkellä pramein sähkömaasturi mitä rahalla saa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäihittää huippumalli S 680:n päivänselvästi ainakin kahdessa asiassaMercedes-Maybach EQS 680 SUV ei ole polttomoottorisen GLS-vastineensa tavoin mikään venytetty tapaus, vaan perustuu kaikessa -Benz - tai tässä tapauksessa -EQ-vastineeseensa.Mercedes-Maybachin käsittely Mercedes-EQ EQS SUV:ille on ollut joka tapauksessa perinpohjainen, eikä myöskään voimalinjaa ole säästetty muutoksilta. Jotta kaikki Mercedeksen alabrändit tulisivat varmasti kuvaan mukaan, on Mercedes-Maybach lainannut EQS SUV:iin sähkösedan Mercedes-AMG EQS 53 4Maticin väkevän, 484-kilowattisen ja 950 newtonmetrin väännön tuottavan sähkövoimalinjan.Kyseinen voimapaketti tekee autosta kaikkein tehokkaimman Maybach-mallin, ylittäen sekä tehollaan että vääntömomentillaan lippulaiva S 680 4Maticin 6,0-litraisen V12:n.Toinen ulottuvuus asiaan on tietenkin se, että EQS 680 SUV pääsee suvereeneihin lukuihin sähköauton nolla-autoverolla. Tähän asti Suomen Mercedes-Maybach -malliston pienin autovero on ollut V8-malli S 580:n 111 210 euroa. GLS 600:sta on maksettu noin 147 000 euroa, minkä on tosin voinut kiertää rekisteröimällä auto kevytkuorma-autoksi. Mainitusta S 680:sta autoveroa on mennyt hulppeat 203 000 euroa.Akku-, lataus- ja toimintamatka-asiat vastaavat käytännössä EQ-mallia, mutta hulppeat lisätehot mahdollistavat arviolta noin 2 800-kiloiselle järkäleelle kiihtyvyyden nollasta sataan 4,4 sekunnissa.Sähköstä huolimatta tunnusomainenMercedes-Maybachilla on monia tunnusmerkkejä, joiden avulla ne voi erottaa -Benz-vastineistaan jo kaukaa, mikä on tietenkin ensiarvoisen tärkeää. Maybach-brändäys näkyykin EQS SUV:in ulkokuoressa monin tavoin.21-tuumaiset Maybach-standardivanteetkin jo huutavat, mutta saataville tulee myös 22-tuumaisia kiekkoja. GLS:n 23-tuumaisia ei sen sijaan ole luvassa, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, etteivät ne mahtuisi pyöränkaarien alle.Keulassa musta ja sileä EQ-maski tähtikuvioineen on väistynyt pystyripaisen Maybach-maskin tieltä. Maski ei tosin edelleenkään läpäise ilmaa, eli kromirivat on luotu siihen visuaalisin elementein.Maybach-logoja löytyy ympäri autoa varmasti riittävissä määrin, mutta keulan päällä seisova merkkikoriste ei EQS:ssä olekaan jostain syystä Maybachin M-M -tunnus, vaan Mercedes-Benzin tähti. Mercedes-EQ -malleistahan seisovat merkkikoristeet puuttuvat kokonaan.Muita statuksennäyttäjiä ovat esimerkiksi kromatut ovi- ja ikkunalistat sekä saatavilla oleva kaksivärimaalaus.Valaistut astinlaudat ovat vakiovaruste.Eri tavalla maksimaalista tilankäyttöäMercedes-Maybach EQS SUV on tehty samalla kaavalla kuin GLS:kin eli normaalisti seitsenpaikkaisen auton tilat on käytetty mahdollisimman herraskaisesti.Sähköauton ympäristöajattelu näkyy sisätiloissa muun muassa nappanahkaistuinten valmistusprosessissa.Kuten Maybacheissa ja muissakin tämän luokan autoissa on totuttu, jonkinlainen lähtökohtaoletus on se, että auton omistaja istuu takapenkillä. Kuljettajan ja etumatkustajan paikalla Maybach-status näkyy jokseenkin rajoitetusti, takana sitäkin enemmän.Takapenkeillä aikaa voi kuluttaa monilla tavoilla, ja kuten asiaan kuuluu, myös sampanjalasin ääressä. EQ-malliin verrattuna taaksepäin vietyjen takapenkkien takaa löytyvässä suljetussa tavaratilassa on toki myös jääkaappi.Auto on lähtökohtaisesti nelipaikkainen, mutta takariville on saatavilla myös keskipenkki. Se on sitten kuitenkin ehkä tilapäiskäyttöön, sillä esimerkiksi jalkojen lepuutustuet keskipaikalta puuttuvat, eikä se muutenkaan maksimoi ultraluksusauton matkustuskokemusta.Matkustuskokemuksesta puheen ollen, jo lähtökohtaisesti äänetöntä kulkua tarjoava EQS SUV on saanut Maybachina päivitetyn ilmajousituksen. Se tarjoaa Comfort-ajotilan sijaan erillisen Maybach-tilan, joka keskittää auton kaikki matkustusmukavuudelliset aspektit yksin takamatkustajien nautittaviksi.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta