10.11.2023

Lotus tunnetaan erityisesti keveistä urheiluautoistaan – nyt myös ultimaattisen hintaisesta sähköpyörästään

Kuva Lotus

Brittiläinen urheiluautovalmistaja Lotus on kehittänyt sähköpyörän, joka hintansa puolesta ei ole ihan kaikkien saavutettavissa – kuten ei Lotuksen autotkaan.

Lotus Type 136 on sen nimi. Se on brittiläisen urheiluautovalmistaja Lotuksen uusin julkistus, sähköpyörä. Eikä ihan mikä tahansa sähköpyörä, niin kuin ei Lotuksen autotkaan ole koskaan olleet ihan mitä tahansa autoja.

Lotuksen viimeisin kehitelmä, Type 136 on nimensä mukaisesti numeroitu sarja polkupyöriä, pyöriä valmistetaan ainoastaan 136 kappaletta.

Pyörässä on hyödynnetty Lotuksen pitkää osaamista myös polkupyörissä, niitä brittivalmistaja on tehnyt jo vuosikymmeniä, peräti 30 vuotta. Lotuksen pyöriä on valmistettu muun muassa yhdessä italialaisen Cinelli-valmistajan kanssa.

Lotuksen avainsana esimerkiksi autojen valmistuksessa on aina ollut huippuluokan keveys. Sähköpyörissä kaikkein painavimmat komponentit ovat akku ja sähkömoottori, mutta Lotus on onnistunut ratkaisemaan tämänkin rikkomatta keveyden filosofiaansa. Lotus Type 136 -pyörä painaa vain 9,8 kiloa, josta sen sähkömoottorin osuus on vaivaiset 300 grammaa. Koko pyörän sähköjärjestelmä kaikkine akkuineen ja sähkömoottoreindeen painaa vain 1,2 kiloa.

Pyörän sähkömoottorin on valmistanut HPS-niminen yritys, joka puolestaan tunnetaan siitä, että vuosikymmeniä Formula 1 -maailmassa työskennellyt Gary Anderson on HPS:n tuotteiden suunnittelun takana. Formula 1 -maailmassa jos missä ymmärretään, kuinka eri komponentit pitää olla keveitä, mutta samalla erittäin kestäviä.

Pyörä valmistetaan tietysti Lotuksen racing-värimaailman mukaisesti mustankeltaisena ja myöhemmin julkistettava "vakiomalli" tulee myyntiin keltaisena.

Akku pullotelineessä

Lotuksen Type 136 on saanut innoituksensa Type 108 -mallista, jolla on voitettu myös olympiamitaleita.

Type 136 -mallin runko on tehty Italiassa käsityönä. Muun muassa pyörän V-kuvioon muotoiltu ohjaustanko takaa aerodynamiikan.

Akkua ei ole piilotettu rungon sisään, vaan se on naamioitu juomapullon muotoiseksi juomapullotelineeseen. Pullon eli akun voi irroittaa pyörän rungosta napin painalluksella.

Lotus Groupin toimitusjohtaja Feng Qingfeng vihjaa pyörän julkistusta kommentoidessaan myös siihen suuntaan, että Lotukselta voisi odottaa sähköpyöriä myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi saksalainen autovalmistaja Porsche on ilmoittanut suoraan, että se aikoo vakavasti otettavaksi pyörävalmistaksi tulevaisuudessa.

– Olen ylpeä voidessani lanseerata Lotus Type 136:n seuraavana lukuna korkean suorituskyvyn matkallamme. Viimeiset 75 vuotta Lotus on lyönyt hellittämättä innovaatioiden rajoja tiellä ja Type 136 osoittaa, että teemme niin edelleen. Eletren, Emeyan ja Evijan rinnalla lanseerattu se laajentaa entisestään maailmanlaajuista käsitystä siitä, mitä Lotukselta odottaa, Feng Qingfeng sanoo.

Lotus Type 136 -erikoismallia valmistetaan siis vain 136 kappaletta ja kysymys kuuluu, että mihin hintaan? Pyörän hinta on 20 000 puntaa eli noin 25 000 euroa. Pyörästä tulee myöhemmin vuoden 2024 aikana myyntiin niin sanottu vakiomalli, mutta sen hinnasta ei ole vielä tietoa. Oletettavasti senkin hinta on kuitenkin viisinumeroinen, sillä HPS:n Domestique-malliston pyörätkin maksavat alkaen 14 400 euroa ja ne käyttävät samaa tekniikkaa Lotus-pyörien kanssa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat ja lähde Lotus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat