5.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Scrambler Ducati Café Racer – kahvi mustana, kiitos! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmajäähdytteinen V2-moottori on nappivalinta perinteitä huokuvaan Café Raceriin. Italialaismerkki Ducati haluaa nimetä Scrambler-mallistonsa selvästi päämerkistä erottuvaksi. Malliston nimi ei olekaan Ducati Scrambler vaan Scrambler Ducati, joka puolestaan pitää sisällään seitsemän eri mallia. Ei nimi miestä pahenna - eikä hämää - ja Scrambler Ducati Café Racer on helppo tunnistaa bolognalaisvalmistajan tuotteeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori uusissa vaatteissaMoottori on sama 803-kuutioinen ilmajäähdytteinen V2, jota käytetään mm. uudessa Monster 797:ssa. Sen 75 hevosvoimaa eivät räjäytä tajuntaa, mutta tasaisen vääntökäyrän ansiosta Café Racer kiihtyy ja kulkee aivan riittävästi.Perinteisesti harrastajien itse rakentamien café racereiden voimanlähteinä on olleet pienehköt yksi- tai kaksisylinteriset moottorit. Kun tyylisuunnalla haetaan perinteistä ulkonäköä, niin siihen sopii mainiosti myös Ducatin ilmajäähdytteinen peruspata.Ulkomitoiltaan Café Racer on siro. Vaikka istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 805 milliä, niin rungon ja satulan kapeuden ansiosta se tuntuu matalammalta. Ajoasento on tiivis ja racing-henkeen sopivasti reilusti eteen nojaava.Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Ainoa vaihteistoa koskeva moite tulee siitä, että mittaristosta puuttuu vaihdenäyttö.Lyhyet välitykset ja herkät jarrutLyhyen ykkösvaihteen ansiosta - maksiminopeus vain noin 75 kilometriä tunnissa - kaupunkiajo on helppoa myös hitaasti ryömivässä ruuhkaliikenteessä. Kun päästään kaupungista ulos ja vaihteleville mutkateille, on Café Racer sielläkin elementissään. Se tuntuu jopa 172 kilon painoaan kevyemmältä.Herkkään kääntymiseen on päästy lyhyellä akselivälillä ja muita Scrambler-malleja jyrkemmällä keulakulmalla. Race-henkisyyttä on korostettu vaihtamalla etujarrun pääsylinteri radiaalimalliin ja etujarrulevy on halkaisijaltaan miehekkäät 330 milliä. Hidastuvuus yhdellä jarrulevyllä on kiitettävä.Pyöreä ajovalo, yksi pyöreä mittari ja perinteisen ulkonäön omaava ruskea satula sopivat Café Racerin imagoon hyvin. Tosin perinteisestä ulkonäöstään huolimatta mittari on pelkkä lcd-näyttö, joten perinteinen ulkonäkö ja nykypäivän tekniikka kohtaavat mittaristossa.Varustelu on niukka, mutta se on tässä luokassa oikeastaan hyve. Café racerithan on alunperin suunniteltu motoristikahvilan edustalla kisaileville motoristeille: katsotaan kuka kiihdyttää moottoripyöränsä nopeimmin paikaltaan täyteen vauhtiin. Silloin kaikki ”turhat” varusteet karsitaan pois ja askeettinen ulkonäkö on pelkästään plussaa. Scrambler Ducati Café Racer Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 803 kuutiosenttimetriä Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min Vääntö 68 Nm / 5750 r/min Kuivapaino 172 kg Hinta: 15 990 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen