5.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Scrambler Ducati Café Racer – kahvi mustana, kiitos! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmajäähdytteinen V2-moottori on nappivalinta perinteitä huokuvaan Café Raceriin. Italialaismerkki Ducati haluaa nimetä Scrambler-mallistonsa selvästi päämerkistä erottuvaksi. Malliston nimi ei olekaan Ducati Scrambler vaan Scrambler Ducati, joka puolestaan pitää sisällään seitsemän eri mallia. Ei nimi miestä pahenna - eikä hämää - ja Scrambler Ducati Café Racer on helppo tunnistaa bolognalaisvalmistajan tuotteeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu moottori uusissa vaatteissa Moottori on sama 803-kuutioinen ilmajäähdytteinen V2, jota käytetään mm. uudessa Monster 797:ssa. Sen 75 hevosvoimaa eivät räjäytä tajuntaa, mutta tasaisen vääntökäyrän ansiosta Café Racer kiihtyy ja kulkee aivan riittävästi. Perinteisesti harrastajien itse rakentamien café racereiden voimanlähteinä on olleet pienehköt yksi- tai kaksisylinteriset moottorit. Kun tyylisuunnalla haetaan perinteistä ulkonäköä, niin siihen sopii mainiosti myös Ducatin ilmajäähdytteinen peruspata. Ulkomitoiltaan Café Racer on siro. Vaikka istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 805 milliä, niin rungon ja satulan kapeuden ansiosta se tuntuu matalammalta. Ajoasento on tiivis ja racing-henkeen sopivasti reilusti eteen nojaava. Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Ainoa vaihteistoa koskeva moite tulee siitä, että mittaristosta puuttuu vaihdenäyttö. Lyhyet välitykset ja herkät jarrut Lyhyen ykkösvaihteen ansiosta - maksiminopeus vain noin 75 kilometriä tunnissa - kaupunkiajo on helppoa myös hitaasti ryömivässä ruuhkaliikenteessä. Kun päästään kaupungista ulos ja vaihteleville mutkateille, on Café Racer sielläkin elementissään. Se tuntuu jopa 172 kilon painoaan kevyemmältä. Herkkään kääntymiseen on päästy lyhyellä akselivälillä ja muita Scrambler-malleja jyrkemmällä keulakulmalla. Race-henkisyyttä on korostettu vaihtamalla etujarrun pääsylinteri radiaalimalliin ja etujarrulevy on halkaisijaltaan miehekkäät 330 milliä. Hidastuvuus yhdellä jarrulevyllä on kiitettävä. Pyöreä ajovalo, yksi pyöreä mittari ja perinteisen ulkonäön omaava ruskea satula sopivat Café Racerin imagoon hyvin. Tosin perinteisestä ulkonäöstään huolimatta mittari on pelkkä lcd-näyttö, joten perinteinen ulkonäkö ja nykypäivän tekniikka kohtaavat mittaristossa. Varustelu on niukka, mutta se on tässä luokassa oikeastaan hyve. Café racerithan on alunperin suunniteltu motoristikahvilan edustalla kisaileville motoristeille: katsotaan kuka kiihdyttää moottoripyöränsä nopeimmin paikaltaan täyteen vauhtiin. Silloin kaikki ”turhat” varusteet karsitaan pois ja askeettinen ulkonäkö on pelkästään plussaa. Scrambler Ducati Café Racer Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 803 kuutiosenttimetriä Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min Vääntö 68 Nm / 5750 r/min Kuivapaino 172 kg Hinta: 15 990 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt