11.10.2017 Matkailu Matka: maailman hienoin ilmailumuseo – rakkaudesta ilmailuun ja hobitteihin Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omakan ilmailumuseo on yksi maailman näyttävimpiä – kiitos hobittien. Ainoa miinus on se, että sinne on vähän turhan pitkä matka. Elokuvamaiset lavastukset perustuvat usein oikeisiin tapahtumiin. Dramaattinen valon käyttö lisää todellisuuden tuntua.Vau. On ilmailumuseoita ja sitten on ilmailumuseoita. Lähellä Blenheimia, Uuden-Seelannin eteläsaarella sijaitsee todellinen helmi maailman ilmailumuseoiden kartalla. Joulukuussa 2006 avatun museon kokoelma ei ole erityisen suuri, ja se keskittyy vain rajatusti tietyn ajan koneisiin, mutta rakkaus aihetta kohtaan näkyy huimalla tavalla. Pitkään kaikki koneet olivat vain ensimmäisestä maailmansodasta, mutta hiljattaisen laajennuksen myötä kokoelma kattaa nyt myös toisen maailmansodan lentokalustoa.Lentokoneet muuttivat sodankäyntiä, koska ne mahdollistivat uudenlaisen tiedustelun. Aamupartiot olivat tärkeitä.Koneet on sijoitettu henkeäsalpaavan upeasti elokuvamaailmasta tuttuihin lavasteisiin. Eikä nyt puhuta mistä tahansa elokuvista vaan tietysti Uuden-Seelannin lahjasta leffateollisuudelle eli Taru sormusten herrasta -trilogiasta. Lavasteiden takana ovat Wingnut Films sekä Weta Workshop, jotka molemmat ovat olleet vastuussa myös Taru sormusten herrasta sekä Hobitti-leffojen visuaalisesta ilmeestä. Myös ohjaaja Peter Jacksonilla on ollut näppinsä isosti pelissä. Ilmailuhulluksi tunnustautuva Jackson myös omistaa kokoelmasta useamman koneen.Punainen Paroni on museon päätähtiä. Lavastuksessa von Richthofenin Fokker on ammuttu juuri alas.Näyttelyn koneista muutama on originaali, mutta iso osa on replikoita. Tämä ei haittaa kokemusta. Ja osa koneista on jopa lentokelpoisia. Lentokoneiden lisäksi kokoelmasta löytyy myös varsin kattava määrä erilaista ajankuvaa hienosti esille tuovaa esineistöä.Kokoelmista löytyy paljon lentokoneässille kuuluneita esineitä. Nekin luovat ajankuvaa.Tavaroiden seasta löytyy mm. lentäjä-ässien, kuten Punaisen Paronin eli Manfred von Richthofenin, henkilökohtaisia tavaroita. Myös ilmalaiva Hindenburgissa palvelleet posliiniastiat ovat katseen arvoiset.Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä.Jos matka vie Uuteen-Seelantiin ja sen eteläsaarelle, Omakan ilmailumuseo kannattaa katsastaa. Aikaa kannattaa varata vähintään muutama tunti, sillä rakkaudella tehtyjen yksityiskohtien tutkiminen vaatii aikansa. Koneet sekä niitä ympäröivät lavasteet on tehty niin upeasti, että yksittäisen koneen katsomiseen saattaa upota hämmentävän pitkä aika. Lavasteet ovat myös niin todentuntuiset, että ne vievät katsojat suoraan oikeanlaiseen tunnelmaan ja hetkeen. Ulkomaailma unohtuu hetkeksi.Taistelulavasteet muistuttavat siitä, miten erilaisia ilmataistelut olivat. Ampuja seisoi poterossaan puoliksi ilman minkäänlaista suojaa.Ilmailumuseon vierestä löytyy myös klassikkoautomuseo, ja näissä museoissa vietettyjen tuntien aikana suuhun kertyneen kuivan ilman voi huuhdella alas myöhemmin alueen tunnetuilla viineillä. Siinä pari lisäsyytä suunnata Blenheimiin.Ensimmäisessä maailmansodassa tähystäjän oli melko helppo tipauttaa vihollinen vielä kiväärilläkin.Molempien näyttelyiden yhteislippu kustantaa aikuisilta 39 Uuden-Seelannin dollaria eli noin 25 euroa. Perhelippu (2 aikuista ja 2 lasta) maksaa 99 dollaria eli reilut 64 euroa.Tietoa moottoreista jaetaan katselijoille modernisti hyvin informatiivisella kosketusnäytöllä.Ja jos ilmailu todella kiinnostaa, paikalle kannattaa tulla parittomien vuosien pääsiäisenä. Silloin museon viereisellä lentokentällä järjestetään aina iso ilmailunäytös, jonka päätähtinä ovat – yllätys, yllätys – pääasiassa ensimmäisen maailmansodan aikaiset koneet.www.omaka.org.nzAjankuvaa välitetään monella tapaa. Korjausverstas muistuttaa kävijöitä luonnollisesti siitä, millaisia koneet olivat teknisesti. Puuseppä oli arvossaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esillä oleva ensimmäisen maailmansodan aikainen lentokalusto Airco DH.2 Breguet 14 Caproni Ca.22 Curtiss MF Airco DH.4 Etrich Taube Fokker D.VIII Fokker Dr.I Fokker E.III Halberstadt D.IV Morane-Saulnier BB Nieuport 24 Nieuport 27 Pfalz D.III Royal Aircraft Factory S.E.5a Royal Aircraft Factory R.E.8 Siemens-Schuckert D.IV Thomas-Morse S-4 Scout Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla