23.7.2020

Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ on pippurisin pieni SUV vain ässänä

Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ front quarter

Saksalaismerkiltä saatiin julki sekä Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ että sama S-kirjaimella varustettuna. Näistä jälkimmäisessä on valmistajan mukaan maailman tehokkain sarjatuotannossa oleva 2-litrainen nelisylinterinen turbomoottori 421 hevosvoiman tehoillaan.

Stuttgartin syntinen siro SUV tuntee jatkossa joko nimen Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ tai vieläkin tiukemmaksi trimmattuna Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+. Nämä nimihirviöt asettuvat molemmin puolin 400 hevosvoiman rajaa ja tarjoavat Mercedes-Benzin AMG Performance 4Matic+ nelivetojärjestelmän portaattomasti takapyörien välillä voimaa jakavalla järjestelmällä: AMG Torque Control.

Tekniikka on sinällään jo tuttua muiden A-perheeseen kuuluvien mallien korien kuorissa. Näistä Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ olikin viime vuonna Moottorin koeajossa aina Jaraman moottorirataa myöden. Kuluttajalle jätetään korimallin valinta ja nyt malliperhe on valmis GLA:n liityttyä joukkoon.

Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ interior

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkain kaksilitrainen

Mercedes-Benz mainostaa S-mallin pataa edelleen maailman tehokkaimmaksi sarjatuotannossa olevaksi 2-litraiseksi nelisylinteriseksi turbomoottoriksi lukemalla 421 hevosvoimaa, joka saavutetaan koneen pyöriessä 6750 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö on 500 newtonmetriä välillä 5000-5250 kierrosta minuutissa. Kiihtyvyys 0-100km/h tapahtuu 4,3 sekunnin aikana. Nämä ovat lähes absurdeja lukuja pikkukatumaasturille.

Onneksi on olemassa AMG GLA 45 4Matic+ ilman S-merkintää, sillä se tuottaa vain 387 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen kestää 0,1 sekuntia tehokkaampaa sisarmallia kauemmin. Huippunopeudessa on eroa 20km/h sähköisten rajoittimien säädön ansiosta.

Verrattuna aiemmin esiteltyyn Mercedes-AMG GLA 35 4Maticiin, poikittain asennettu moottori on pyöräytetty 180-astetta ympäri. Näin turboahdin ja pakosarja osoittaa nyt tulipellin suuntaan ja imusarja on moottorin etupuolella. Ratkaisu on edullinen sekä ilmanoton että pakokaasujen ohjaamisen kannalta. Ahtoja on 2,1 baria.

Tämäkin moottori kootaan käsin Affalterbachissa AMG:n moottoreiden kokoonpanolinjalla. Mercedes-AMG noudattaa yhä edelleen periaatetta, jossa yksi henkilö kasaa koko moottorin alusta loppuun asti. Näin kyseisen henkilön nimilaatta voidaan kiinnittää koneen päälle.

Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ rear

Torque Control

Vaihtotapahtumasta vastaa 8-pykäläinen AMG Speedshift DCT 8G -kaksoiskytkinvaihteisto, jonka luonteesta voi lukea jo aiemmin mainitusta CLA 45 S 4Matic+ -mallin koeajosta. Samoin on nelivetojärjestelmän laita, jonka salaisuus on portaattomasti pyörien välillä voimanjakoa säätävä monilevykytkimillä toteutettu taka-akselisto. Tämä tuntee siis nimen AMG Torque Control. Sähkömekaaninen säätö mahdollistaa erittäin nopean reagoinnin.

Nelivetojärjestelmän toiminta muuttuu kuljettajan valintojen mukaan. Tämä vaatii hieman perehtymistä sillä AMG Dynamic Selectin lisäksi on myös AMG Dynamics. Näistä ensin mainittu tarjoaa ajotilat: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual ja Race, joilla on vaikutusta voimansiirtoon, nelivedon toimintaan, ajonvakautusjärjestelmään, ohjaukseen, iskunvaimennukseen sekä ääniin. AMG Dynamics sen sijaan laajentaa muokattavuutta nelivetojärjestelmän, ohjauksen ja ajonvakautusjärjestelmän osalta.

Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ front quarter

Jos AMG Dynamics on asetuksella Basic tai Advanced, 4Matic on asetuksella Comfort. Sen sijaan Pro ja Master asetuksella 4Matic säätyy asetukselle Sport – näistä Master on tosin lisävaruste AMG GLA 45 4Matic+ -mallissa ja vakiona vain ässässä. Tuo Master on yhdistetty Race -ajotilaan ja tarkoitettu suljetuille aluille, kuten moottoriradalle tarjoamaan yliohjautuvan luonteen ja sen kytkeminen vaatiikin erillisen painikkeen painamista ajonvakautusjärjestelmän asetuksen valitsemiseksi.

Koria on jäykistetty hieman muun muassa kaksin poikittaistuin. Alustan puolella on edelleen McPherson eturipustuksena ja taka-akselilla monivarsituenta, kuten muissakin A-perheen nelivetomalleissa. Vakiovarustelunakin etupäästä löytyy 4-mäntäiset satulat jarrulevyn halkaisijan ollessa 350 millimetriä, joskin taka-akselille kelpaavat heppoisemmat 1-mäntäiset satulat edelleen suurin 350 millimetrisin levyin.

Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ tacho

MBUX AMG

Sisätiloissa on toki MBUX-käyttöjärjestelmä suurin näytöin, mutta mittaristona on kolme AMG-vaihtoehtoa: Classic, Sport ja Supersport. Näistä viimeisimmässä näytön keskeltä löytyy suuri pyöreä kierroslukumittari ja AMG-valikon kautta kuljettajan on mahdollista valita näkyviin lisätietoja, kuten kierroslukunäyttö. Vakiovarusteena S-mallissa, ja muuten lisävarusteena, on myös yli 80 yksittäistä kohdetta tarkkaileva AMG Track Pace, jonka tarkoituksena on auttaa kuljettajaa kehittymään rata-ajossa.

Sisätilojen puolella S tarjoaa vakiovarusteena AMG Performance -ohjauspyörän nappanahkan ja Dinamico-mikrokuitupinnan yhdistelmällä sekä ohjauspyörän AMG-painikkeilla. Kuvissa näkyvästä S-mallista löytyy runsaasti keltaisia yksityiskohtia.

Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ seats

Edessä matkataan sporttisesti muotoilluissa istuimissa ja AMG Performance -istuimet löytyvät lisävarustelistalta. Vakiovarusteena on yhdistelmä mustaa keinonahkaa ja Dinamico-mikrokuitupintaa. Kaikkien mallien vakiovarusteluun kuuluu pianolakattu keskikonsoli sekä kosketuslevy ja sen ympäristöstä löytyvät ajonvakautusjärjestelmän valintoihin, vaihteiston manuaalitilaan sekä iskunvaimennuksen säätöön lisätyt ylimääräiset painikkeet.

Lähde ja kuvat: Daimler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat