20.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQA julki – johtotähden halvin sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa edullisin sähköauto on käytännössä sähköistetty GLA. Pienen viivästyksen jälkeen Stuttgartista on saatu Mercedes-Benz EQA julki. Mercedes-Benz lupaili vielä vuonna 2017 EQA-konseptiautollaan seksikästä ja linjakasta tulevaisuutta, jossa sekoiteltaisiin CLA:n kauniita linjoja B-sarjan käytettävyyteen. Pettymyksestä on kuitenkin varoiteltu jo jonkin aikaa valmistajan omilla "salakuvilla" ja viivästystäkin on tullut matkaan. Vihdoin on kuitenkin saatu Mercedes-Benz EQA julki oikeassa ja lopullisessa muodossaan.Tuo katumaasturimainen EQA tulee myyntiin valmistajan edullisimmaksi sähköautomalliksi vielä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Uutuus ei edes yritä piilotella olevansa sähköistetty GLA, sillä yhtiö myöntää sen heti tiedotteen ensimmäisessä virkkeessä. Ulkonäkökin jo vihjaa aiheesta, mutta viimeistään täysin sama akseliväli olisi paljastanut asian laidan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQA julkiMercedes-Benzin EQ-sähköautoperhe, jonka EQC on jo tuttu ja EQS tuloillaan, kasvaa kompaktikokoluokan EQA:lla. Tämä on mielenkiintoinen uutuus, jonka hinta alkaa Saksassa 50 000 euron alapuolelta.Ensimmäisenä julkistettavan etuvetoisen EQA 250 -mallin keskikulutus on 17,9 kWh/100 km, teho 140 kW (190 hv) ja WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka 424 kilometriä. Huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.Tasan 200 kennosta koostuvan litiumioniakun nettokapasiteetti on 66,5 kWh. Tuo akusto on sijoitettu auton pohjaan, joka auttaa painojakauman kanssa. Akun AC-lataus käy 11 kilowatin teholla ja pikalatauksen osalta tuki löytyy 100 kilowatin teholle.Myöhemmin markkinoille tuotava yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä malliversio tulee sijoittumaan hinnaltaan EQA-malliston yläpäähän. Myös lisätehoa ja nelivetoa on luvassa lisähintaa vastaan.– EQA osoittaa käytännössä, kuinka kykenemme räätälöimään sähköautomallistomme asiakkaidemme tarpeisiin. Tulemme portaittain tarjoamaan kokonaisen EQA-mallisarjan 140–200 kW:n teholuokissa sekä etuveto- että nelivetoversioita. Ja niille, joille sähköauton toimintamatka on erityisen tärkeä valintaperuste, mallisto tulee myöhemmin sisältämään myös EQA-version, jonka toimintamatka ylittää 500 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna, lupaa Mercedes-Benzin operatiivinen johtaja ja Daimlerin tutkimusjohtaja Markus Schäfer.Sähköisin piirteinUlkonäön osalta vahvin vihje on EQ-sähköautoista tuttu keulan musta muovinen maski. Takaa tämän tunnistaa koko auton levyisestä valoraidasta. Nämä piirteet erottavat sen perinteiseen polttomoottoriin luottavasta GLA-sisaresta.Uusi EQA paljastaa sähköisen voimalinjansa, mutta ei huutele aiheesta turhia. Maavaraa on yhä tallella 20 senttimetriä, joka on ilahduttava tieto röykkyisiä mökkiteitä kulkeville. Auton pohja on pääosin peitetty ilmanvastuksen vähentämiseksi.Valmistajan mukaan EQA on aerodynaaminen, mutta ilmanvastuskerroin 0,28 ei tue tätä väitettä. Rajoittavana tekijänä on tietenkin GLA:n katumaasturimainen korimalli.Osin mielenkiintoisilla korosteväreillä (ruusukulta tai sininen) saatavilla olevien vanteiden koko on 18-20 tuumaa ja näistä ainakin osa on myös aerodynaamisesti muotoiltu.Ei suinkaan varusteittaSisätiloista löytyy Mercedes-Benzin nykyinen tietoviihdejärjestelmä toisen sukupolven MBUX-käyttöliittymällä ja vakiovarusteisena tässä on kaksi kappaletta 7-tuumaisia näyttöjä mittariston ja tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Lisähinnasta molemmat näytöt saa kasvatettua kokoon 10,25 tuumaa.Sisätilat muistuttavat hyvin pitkälti GLA-mallin vastaavia. Esimerkiksi takapenkin tilat ovat siten oletettavasti yhtenevät. Tosin GLA mahduttaa kuoriin 435 litraa tavaratilaa, kun EQA:n on tyytyminen 340 litran vetoisuuteen.Vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, joka huolehtii miellyttävästä sisälämpöätilasta kaikissa olosuhteissa. Auto voidaan myös esilämmittää tai -ilmastoida ennen liikkeelle lähtöä MBUX-järjestelmän tai Mercedes me -sovelluksen avulla.Mercedes-EQ-näyttötilan avulla kuljettaja voi selailla latausvaihtoehtoja ja seurata auton energiavirtoja ja -kulutusta. Näyttöruutuihin on valittavana neljä erilaista esitystyyliä ja värimaailmaa kuljettajan mieltymysten mukaan.EQA:n vakiovarustelistaan kuuluvat LED High Performance -ajovalot mukautuvalla kaukovalotoiminnolla, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, 64 värisävyn tunnelmavalaistus, premium-mukavuusistuimet nelitoimisella ristiseläntuella, peruutuskamera sekä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä.Varustetasot ovat Electric Art ja AMG Line, ja saatavana on myös Night Package -varustepaketti.Auton älykäs navigaatiotoiminto (Navigation with Electric Intelligence) laskee nopeimman ajoreitin kohteeseen – latausajat ja -tarpeen huomioiden – ja lupaa siten vähentää myös kulutusta. Mahdollisen lataustarpeen lisäksi järjestelmä huomioi reitin topografian ja säätilan. Se kykenee myös reagoimaan reaaliajassa muutoksiin, jotka johtuvat esimerkiksi liikennetilanteesta tai kuljettajan ajotavasta.EQA:n turvapuolen vakiovarusteisiin kuuluvat aktiivinen kaista-avustin ja aktiivinen jarruavustin. Ajoavustinpaketin uusia ominaisuuksia ovat kääntymisavustin, niin sanottu hätäkäytäväavustin, poistumisvaroitin sekä varoitustoiminto, joka reagoi suojatien tuntumassa liikkuviin jalankulkijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQA Hyvässä ja pahassaHarmittavasti EQA vaikuttaa vain sähköistetyltä polttomoottoriautolta eikä alusta alkaen sähkön ehdoilla suunnitellulta tuotteelta. Tässä piilee hyväkin puoli. Näin se saattaa säilyttää saman hyvän laatuvaikutelman kuin polttomoottoriversio.Auton tuomio jää luonnollisesti odottamaan koeajoa, jossa saattaa ilmetä aivan mitä tahansa suuntaan tai toiseen. Ennen sitä on turha tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.EQA:n myynti alkaa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vielä kevään aikana. Uutuusmallia valmistetaan sekä Saksan Rastattissa että Kiinassa Beijingissä ja auton litiumioniakut valmistaa Mercedes-Benzin tytäryhtiö Accumotive.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster