20.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQA julki – johtotähden halvin sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa edullisin sähköauto on käytännössä sähköistetty GLA. Pienen viivästyksen jälkeen Stuttgartista on saatu Mercedes-Benz EQA julki. Mercedes-Benz lupaili vielä vuonna 2017 EQA-konseptiautollaan seksikästä ja linjakasta tulevaisuutta, jossa sekoiteltaisiin CLA:n kauniita linjoja B-sarjan käytettävyyteen. Pettymyksestä on kuitenkin varoiteltu jo jonkin aikaa valmistajan omilla "salakuvilla" ja viivästystäkin on tullut matkaan. Vihdoin on kuitenkin saatu Mercedes-Benz EQA julki oikeassa ja lopullisessa muodossaan.Tuo katumaasturimainen EQA tulee myyntiin valmistajan edullisimmaksi sähköautomalliksi vielä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Uutuus ei edes yritä piilotella olevansa sähköistetty GLA, sillä yhtiö myöntää sen heti tiedotteen ensimmäisessä virkkeessä. Ulkonäkökin jo vihjaa aiheesta, mutta viimeistään täysin sama akseliväli olisi paljastanut asian laidan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQA julkiMercedes-Benzin EQ-sähköautoperhe, jonka EQC on jo tuttu ja EQS tuloillaan, kasvaa kompaktikokoluokan EQA:lla. Tämä on mielenkiintoinen uutuus, jonka hinta alkaa Saksassa 50 000 euron alapuolelta.Ensimmäisenä julkistettavan etuvetoisen EQA 250 -mallin keskikulutus on 17,9 kWh/100 km, teho 140 kW (190 hv) ja WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka 424 kilometriä. Huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.Tasan 200 kennosta koostuvan litiumioniakun nettokapasiteetti on 66,5 kWh. Tuo akusto on sijoitettu auton pohjaan, joka auttaa painojakauman kanssa. Akun AC-lataus käy 11 kilowatin teholla ja pikalatauksen osalta tuki löytyy 100 kilowatin teholle.Myöhemmin markkinoille tuotava yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä malliversio tulee sijoittumaan hinnaltaan EQA-malliston yläpäähän. Myös lisätehoa ja nelivetoa on luvassa lisähintaa vastaan.– EQA osoittaa käytännössä, kuinka kykenemme räätälöimään sähköautomallistomme asiakkaidemme tarpeisiin. Tulemme portaittain tarjoamaan kokonaisen EQA-mallisarjan 140–200 kW:n teholuokissa sekä etuveto- että nelivetoversioita. Ja niille, joille sähköauton toimintamatka on erityisen tärkeä valintaperuste, mallisto tulee myöhemmin sisältämään myös EQA-version, jonka toimintamatka ylittää 500 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna, lupaa Mercedes-Benzin operatiivinen johtaja ja Daimlerin tutkimusjohtaja Markus Schäfer.Sähköisin piirteinUlkonäön osalta vahvin vihje on EQ-sähköautoista tuttu keulan musta muovinen maski. Takaa tämän tunnistaa koko auton levyisestä valoraidasta. Nämä piirteet erottavat sen perinteiseen polttomoottoriin luottavasta GLA-sisaresta.Uusi EQA paljastaa sähköisen voimalinjansa, mutta ei huutele aiheesta turhia. Maavaraa on yhä tallella 20 senttimetriä, joka on ilahduttava tieto röykkyisiä mökkiteitä kulkeville. Auton pohja on pääosin peitetty ilmanvastuksen vähentämiseksi.Valmistajan mukaan EQA on aerodynaaminen, mutta ilmanvastuskerroin 0,28 ei tue tätä väitettä. Rajoittavana tekijänä on tietenkin GLA:n katumaasturimainen korimalli.Osin mielenkiintoisilla korosteväreillä (ruusukulta tai sininen) saatavilla olevien vanteiden koko on 18-20 tuumaa ja näistä ainakin osa on myös aerodynaamisesti muotoiltu.Ei suinkaan varusteittaSisätiloista löytyy Mercedes-Benzin nykyinen tietoviihdejärjestelmä toisen sukupolven MBUX-käyttöliittymällä ja vakiovarusteisena tässä on kaksi kappaletta 7-tuumaisia näyttöjä mittariston ja tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Lisähinnasta molemmat näytöt saa kasvatettua kokoon 10,25 tuumaa.Sisätilat muistuttavat hyvin pitkälti GLA-mallin vastaavia. Esimerkiksi takapenkin tilat ovat siten oletettavasti yhtenevät. Tosin GLA mahduttaa kuoriin 435 litraa tavaratilaa, kun EQA:n on tyytyminen 340 litran vetoisuuteen.Vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, joka huolehtii miellyttävästä sisälämpöätilasta kaikissa olosuhteissa. Auto voidaan myös esilämmittää tai -ilmastoida ennen liikkeelle lähtöä MBUX-järjestelmän tai Mercedes me -sovelluksen avulla.Mercedes-EQ-näyttötilan avulla kuljettaja voi selailla latausvaihtoehtoja ja seurata auton energiavirtoja ja -kulutusta. Näyttöruutuihin on valittavana neljä erilaista esitystyyliä ja värimaailmaa kuljettajan mieltymysten mukaan.EQA:n vakiovarustelistaan kuuluvat LED High Performance -ajovalot mukautuvalla kaukovalotoiminnolla, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, 64 värisävyn tunnelmavalaistus, premium-mukavuusistuimet nelitoimisella ristiseläntuella, peruutuskamera sekä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä.Varustetasot ovat Electric Art ja AMG Line, ja saatavana on myös Night Package -varustepaketti.Auton älykäs navigaatiotoiminto (Navigation with Electric Intelligence) laskee nopeimman ajoreitin kohteeseen – latausajat ja -tarpeen huomioiden – ja lupaa siten vähentää myös kulutusta. Mahdollisen lataustarpeen lisäksi järjestelmä huomioi reitin topografian ja säätilan. Se kykenee myös reagoimaan reaaliajassa muutoksiin, jotka johtuvat esimerkiksi liikennetilanteesta tai kuljettajan ajotavasta.EQA:n turvapuolen vakiovarusteisiin kuuluvat aktiivinen kaista-avustin ja aktiivinen jarruavustin. Ajoavustinpaketin uusia ominaisuuksia ovat kääntymisavustin, niin sanottu hätäkäytäväavustin, poistumisvaroitin sekä varoitustoiminto, joka reagoi suojatien tuntumassa liikkuviin jalankulkijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQA Hyvässä ja pahassaHarmittavasti EQA vaikuttaa vain sähköistetyltä polttomoottoriautolta eikä alusta alkaen sähkön ehdoilla suunnitellulta tuotteelta. Tässä piilee hyväkin puoli. Näin se saattaa säilyttää saman hyvän laatuvaikutelman kuin polttomoottoriversio.Auton tuomio jää luonnollisesti odottamaan koeajoa, jossa saattaa ilmetä aivan mitä tahansa suuntaan tai toiseen. Ennen sitä on turha tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.EQA:n myynti alkaa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vielä kevään aikana. Uutuusmallia valmistetaan sekä Saksan Rastattissa että Kiinassa Beijingissä ja auton litiumioniakut valmistaa Mercedes-Benzin tytäryhtiö Accumotive.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja