20.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQA julki – johtotähden halvin sähköauto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Valmistajansa edullisin sähköauto on käytännössä sähköistetty GLA. Pienen viivästyksen jälkeen Stuttgartista on saatu Mercedes-Benz EQA julki. Mercedes-Benz lupaili vielä vuonna 2017 EQA-konseptiautollaan seksikästä ja linjakasta tulevaisuutta, jossa sekoiteltaisiin CLA:n kauniita linjoja B-sarjan käytettävyyteen. Pettymyksestä on kuitenkin varoiteltu jo jonkin aikaa valmistajan omilla "salakuvilla" ja viivästystäkin on tullut matkaan. Vihdoin on kuitenkin saatu Mercedes-Benz EQA julki oikeassa ja lopullisessa muodossaan. Tuo katumaasturimainen EQA tulee myyntiin valmistajan edullisimmaksi sähköautomalliksi vielä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Uutuus ei edes yritä piilotella olevansa sähköistetty GLA, sillä yhtiö myöntää sen heti tiedotteen ensimmäisessä virkkeessä. Ulkonäkökin jo vihjaa aiheesta, mutta viimeistään täysin sama akseliväli olisi paljastanut asian laidan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz EQA julki Mercedes-Benzin EQ-sähköautoperhe, jonka EQC on jo tuttu ja EQS tuloillaan, kasvaa kompaktikokoluokan EQA:lla. Tämä on mielenkiintoinen uutuus, jonka hinta alkaa Saksassa 50 000 euron alapuolelta. Ensimmäisenä julkistettavan etuvetoisen EQA 250 -mallin keskikulutus on 17,9 kWh/100 km, teho 140 kW (190 hv) ja WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka 424 kilometriä. Huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa. Tasan 200 kennosta koostuvan litiumioniakun nettokapasiteetti on 66,5 kWh. Tuo akusto on sijoitettu auton pohjaan, joka auttaa painojakauman kanssa. Akun AC-lataus käy 11 kilowatin teholla ja pikalatauksen osalta tuki löytyy 100 kilowatin teholle. Myöhemmin markkinoille tuotava yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä malliversio tulee sijoittumaan hinnaltaan EQA-malliston yläpäähän. Myös lisätehoa ja nelivetoa on luvassa lisähintaa vastaan. – EQA osoittaa käytännössä, kuinka kykenemme räätälöimään sähköautomallistomme asiakkaidemme tarpeisiin. Tulemme portaittain tarjoamaan kokonaisen EQA-mallisarjan 140–200 kW:n teholuokissa sekä etuveto- että nelivetoversioita. Ja niille, joille sähköauton toimintamatka on erityisen tärkeä valintaperuste, mallisto tulee myöhemmin sisältämään myös EQA-version, jonka toimintamatka ylittää 500 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna, lupaa Mercedes-Benzin operatiivinen johtaja ja Daimlerin tutkimusjohtaja Markus Schäfer. Sähköisin piirtein Ulkonäön osalta vahvin vihje on EQ-sähköautoista tuttu keulan musta muovinen maski. Takaa tämän tunnistaa koko auton levyisestä valoraidasta. Nämä piirteet erottavat sen perinteiseen polttomoottoriin luottavasta GLA-sisaresta. Uusi EQA paljastaa sähköisen voimalinjansa, mutta ei huutele aiheesta turhia. Maavaraa on yhä tallella 20 senttimetriä, joka on ilahduttava tieto röykkyisiä mökkiteitä kulkeville. Auton pohja on pääosin peitetty ilmanvastuksen vähentämiseksi. Valmistajan mukaan EQA on aerodynaaminen, mutta ilmanvastuskerroin 0,28 ei tue tätä väitettä. Rajoittavana tekijänä on tietenkin GLA:n katumaasturimainen korimalli. Osin mielenkiintoisilla korosteväreillä (ruusukulta tai sininen) saatavilla olevien vanteiden koko on 18-20 tuumaa ja näistä ainakin osa on myös aerodynaamisesti muotoiltu. Ei suinkaan varusteitta Sisätiloista löytyy Mercedes-Benzin nykyinen tietoviihdejärjestelmä toisen sukupolven MBUX-käyttöliittymällä ja vakiovarusteisena tässä on kaksi kappaletta 7-tuumaisia näyttöjä mittariston ja tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Lisähinnasta molemmat näytöt saa kasvatettua kokoon 10,25 tuumaa. Sisätilat muistuttavat hyvin pitkälti GLA-mallin vastaavia. Esimerkiksi takapenkin tilat ovat siten oletettavasti yhtenevät. Tosin GLA mahduttaa kuoriin 435 litraa tavaratilaa, kun EQA:n on tyytyminen 340 litran vetoisuuteen. Vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, joka huolehtii miellyttävästä sisälämpöätilasta kaikissa olosuhteissa. Auto voidaan myös esilämmittää tai -ilmastoida ennen liikkeelle lähtöä MBUX-järjestelmän tai Mercedes me -sovelluksen avulla. Mercedes-EQ-näyttötilan avulla kuljettaja voi selailla latausvaihtoehtoja ja seurata auton energiavirtoja ja -kulutusta. Näyttöruutuihin on valittavana neljä erilaista esitystyyliä ja värimaailmaa kuljettajan mieltymysten mukaan. EQA:n vakiovarustelistaan kuuluvat LED High Performance -ajovalot mukautuvalla kaukovalotoiminnolla, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, 64 värisävyn tunnelmavalaistus, premium-mukavuusistuimet nelitoimisella ristiseläntuella, peruutuskamera sekä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä. Varustetasot ovat Electric Art ja AMG Line, ja saatavana on myös Night Package -varustepaketti. Auton älykäs navigaatiotoiminto (Navigation with Electric Intelligence) laskee nopeimman ajoreitin kohteeseen – latausajat ja -tarpeen huomioiden – ja lupaa siten vähentää myös kulutusta. Mahdollisen lataustarpeen lisäksi järjestelmä huomioi reitin topografian ja säätilan. Se kykenee myös reagoimaan reaaliajassa muutoksiin, jotka johtuvat esimerkiksi liikennetilanteesta tai kuljettajan ajotavasta. EQA:n turvapuolen vakiovarusteisiin kuuluvat aktiivinen kaista-avustin ja aktiivinen jarruavustin. Ajoavustinpaketin uusia ominaisuuksia ovat kääntymisavustin, niin sanottu hätäkäytäväavustin, poistumisvaroitin sekä varoitustoiminto, joka reagoi suojatien tuntumassa liikkuviin jalankulkijoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EQA Hyvässä ja pahassa Harmittavasti EQA vaikuttaa vain sähköistetyltä polttomoottoriautolta eikä alusta alkaen sähkön ehdoilla suunnitellulta tuotteelta. Tässä piilee hyväkin puoli. Näin se saattaa säilyttää saman hyvän laatuvaikutelman kuin polttomoottoriversio. Auton tuomio jää luonnollisesti odottamaan koeajoa, jossa saattaa ilmetä aivan mitä tahansa suuntaan tai toiseen. Ennen sitä on turha tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. EQA:n myynti alkaa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vielä kevään aikana. Uutuusmallia valmistetaan sekä Saksan Rastattissa että Kiinassa Beijingissä ja auton litiumioniakut valmistaa Mercedes-Benzin tytäryhtiö Accumotive. Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista