20.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQA julki – johtotähden halvin sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa edullisin sähköauto on käytännössä sähköistetty GLA. Pienen viivästyksen jälkeen Stuttgartista on saatu Mercedes-Benz EQA julki. Mercedes-Benz lupaili vielä vuonna 2017 EQA-konseptiautollaan seksikästä ja linjakasta tulevaisuutta, jossa sekoiteltaisiin CLA:n kauniita linjoja B-sarjan käytettävyyteen. Pettymyksestä on kuitenkin varoiteltu jo jonkin aikaa valmistajan omilla "salakuvilla" ja viivästystäkin on tullut matkaan. Vihdoin on kuitenkin saatu Mercedes-Benz EQA julki oikeassa ja lopullisessa muodossaan.Tuo katumaasturimainen EQA tulee myyntiin valmistajan edullisimmaksi sähköautomalliksi vielä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Uutuus ei edes yritä piilotella olevansa sähköistetty GLA, sillä yhtiö myöntää sen heti tiedotteen ensimmäisessä virkkeessä. Ulkonäkökin jo vihjaa aiheesta, mutta viimeistään täysin sama akseliväli olisi paljastanut asian laidan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQA julkiMercedes-Benzin EQ-sähköautoperhe, jonka EQC on jo tuttu ja EQS tuloillaan, kasvaa kompaktikokoluokan EQA:lla. Tämä on mielenkiintoinen uutuus, jonka hinta alkaa Saksassa 50 000 euron alapuolelta.Ensimmäisenä julkistettavan etuvetoisen EQA 250 -mallin keskikulutus on 17,9 kWh/100 km, teho 140 kW (190 hv) ja WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka 424 kilometriä. Huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.Tasan 200 kennosta koostuvan litiumioniakun nettokapasiteetti on 66,5 kWh. Tuo akusto on sijoitettu auton pohjaan, joka auttaa painojakauman kanssa. Akun AC-lataus käy 11 kilowatin teholla ja pikalatauksen osalta tuki löytyy 100 kilowatin teholle.Myöhemmin markkinoille tuotava yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä malliversio tulee sijoittumaan hinnaltaan EQA-malliston yläpäähän. Myös lisätehoa ja nelivetoa on luvassa lisähintaa vastaan.– EQA osoittaa käytännössä, kuinka kykenemme räätälöimään sähköautomallistomme asiakkaidemme tarpeisiin. Tulemme portaittain tarjoamaan kokonaisen EQA-mallisarjan 140–200 kW:n teholuokissa sekä etuveto- että nelivetoversioita. Ja niille, joille sähköauton toimintamatka on erityisen tärkeä valintaperuste, mallisto tulee myöhemmin sisältämään myös EQA-version, jonka toimintamatka ylittää 500 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna, lupaa Mercedes-Benzin operatiivinen johtaja ja Daimlerin tutkimusjohtaja Markus Schäfer.Sähköisin piirteinUlkonäön osalta vahvin vihje on EQ-sähköautoista tuttu keulan musta muovinen maski. Takaa tämän tunnistaa koko auton levyisestä valoraidasta. Nämä piirteet erottavat sen perinteiseen polttomoottoriin luottavasta GLA-sisaresta.Uusi EQA paljastaa sähköisen voimalinjansa, mutta ei huutele aiheesta turhia. Maavaraa on yhä tallella 20 senttimetriä, joka on ilahduttava tieto röykkyisiä mökkiteitä kulkeville. Auton pohja on pääosin peitetty ilmanvastuksen vähentämiseksi.Valmistajan mukaan EQA on aerodynaaminen, mutta ilmanvastuskerroin 0,28 ei tue tätä väitettä. Rajoittavana tekijänä on tietenkin GLA:n katumaasturimainen korimalli.Osin mielenkiintoisilla korosteväreillä (ruusukulta tai sininen) saatavilla olevien vanteiden koko on 18-20 tuumaa ja näistä ainakin osa on myös aerodynaamisesti muotoiltu.Ei suinkaan varusteittaSisätiloista löytyy Mercedes-Benzin nykyinen tietoviihdejärjestelmä toisen sukupolven MBUX-käyttöliittymällä ja vakiovarusteisena tässä on kaksi kappaletta 7-tuumaisia näyttöjä mittariston ja tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Lisähinnasta molemmat näytöt saa kasvatettua kokoon 10,25 tuumaa.Sisätilat muistuttavat hyvin pitkälti GLA-mallin vastaavia. Esimerkiksi takapenkin tilat ovat siten oletettavasti yhtenevät. Tosin GLA mahduttaa kuoriin 435 litraa tavaratilaa, kun EQA:n on tyytyminen 340 litran vetoisuuteen.Vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, joka huolehtii miellyttävästä sisälämpöätilasta kaikissa olosuhteissa. Auto voidaan myös esilämmittää tai -ilmastoida ennen liikkeelle lähtöä MBUX-järjestelmän tai Mercedes me -sovelluksen avulla.Mercedes-EQ-näyttötilan avulla kuljettaja voi selailla latausvaihtoehtoja ja seurata auton energiavirtoja ja -kulutusta. Näyttöruutuihin on valittavana neljä erilaista esitystyyliä ja värimaailmaa kuljettajan mieltymysten mukaan.EQA:n vakiovarustelistaan kuuluvat LED High Performance -ajovalot mukautuvalla kaukovalotoiminnolla, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, 64 värisävyn tunnelmavalaistus, premium-mukavuusistuimet nelitoimisella ristiseläntuella, peruutuskamera sekä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä.Varustetasot ovat Electric Art ja AMG Line, ja saatavana on myös Night Package -varustepaketti.Auton älykäs navigaatiotoiminto (Navigation with Electric Intelligence) laskee nopeimman ajoreitin kohteeseen – latausajat ja -tarpeen huomioiden – ja lupaa siten vähentää myös kulutusta. Mahdollisen lataustarpeen lisäksi järjestelmä huomioi reitin topografian ja säätilan. Se kykenee myös reagoimaan reaaliajassa muutoksiin, jotka johtuvat esimerkiksi liikennetilanteesta tai kuljettajan ajotavasta.EQA:n turvapuolen vakiovarusteisiin kuuluvat aktiivinen kaista-avustin ja aktiivinen jarruavustin. Ajoavustinpaketin uusia ominaisuuksia ovat kääntymisavustin, niin sanottu hätäkäytäväavustin, poistumisvaroitin sekä varoitustoiminto, joka reagoi suojatien tuntumassa liikkuviin jalankulkijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQA Hyvässä ja pahassaHarmittavasti EQA vaikuttaa vain sähköistetyltä polttomoottoriautolta eikä alusta alkaen sähkön ehdoilla suunnitellulta tuotteelta. Tässä piilee hyväkin puoli. Näin se saattaa säilyttää saman hyvän laatuvaikutelman kuin polttomoottoriversio.Auton tuomio jää luonnollisesti odottamaan koeajoa, jossa saattaa ilmetä aivan mitä tahansa suuntaan tai toiseen. Ennen sitä on turha tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.EQA:n myynti alkaa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vielä kevään aikana. Uutuusmallia valmistetaan sekä Saksan Rastattissa että Kiinassa Beijingissä ja auton litiumioniakut valmistaa Mercedes-Benzin tytäryhtiö Accumotive.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?