13.10.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQC 4×4² – potenssineliveto sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQC 4x4² on mielipuolinen maastoauto, mutta täysin sähköisenä. Rengaskokona on hulppea 285/50 R20 ja maavaraa riittää 58 millimetriä G-sarjaa enemmän. Mercedes-Benz EQC 4x4² vie valmistajan sähköistyksen maastoon. Levoton yksittäiskappale seuraa samoissa leveissä urissa, joissa sarjatuotantoon päätynyt G 500 4x4² ja kokeilumalli E 400 All-Terrain 4x4² jo möyrivät. Melkoisten maastomöhköjen maailmassa uusi EQC 4x4² on kuitenkin kolmikon ensimmäinen täyssähköinen ajoneuvo.Kyseessä kerrotaan olevan pienen joukon luomus. Rakennelman pohjana toimii tavallinen ja hiljaiseloa viettänyt EQC 400 4Matic ja ajokelpoisuus on säilytetty, eli kyseessä on täysin toimintakuntoinen yksittäiskappale eikä suinkaan muotoilututkielma. Portaaliakselit kuuluvat tämän mallin hienouksiin. Mercedes-Benz on myös innostunut kokeilemaan äänipuolella, sillä ajovalojen kerrotaan toimivan myös kaiuttimina.Tavoitteena on ollut yhdistää kestävä kehitys ja haluttavuus. Mercedes-Benz EQC 4x4² haluaa todistaa, että kestävän liikkuvuuden ei tarvitse olla tylsää. Tässä on kieltämättä kavuttu kukkulalle tuon väitteen todistamiseksi, joten seikkailu saa jatkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQC 4x4²Maavaraa on korotettu runsaasti portaaliakseleiden avulla, vaikka jousituksen kiinnityspisteet ovat samat kuin tuotantoautossa. Yksittäiskappaleena valmistettu Mercedes-Benz EQC 4x4² tarjoaa yli kaksi kertaa enemmän maavaraa kuin tuotanto-EQC – potenssineliveto tarjoaa maavaraa peräti 293 millimetriä. Se on 58 millimetriä enemmän kuin Mercedes-Benz G-sarjassa.Kahluusyvyyttäkin on nyt 150 millimetriä enemmän, eli 400 millimetriä. Myös lähestymis- ja jättökulmat ovat vaikuttavia, sillä keulasta mahdutaan 31,8 asteen kulmassa ja takana sallitaan 33 astetta. Jälleen vertailuksi kelpaa vaikuttava g-sarja, jonka vastaavat lukemat ovat 28 astetta auton molemmissa päissä.Maastoajon Off-Road -ajotilat on ohjelmoitu uusiksi hyödyntämään saavutettua suorituskykyä. Esimerkiksi jarruja sähköisesti säätämällä pyritään löytämään maksimaalinen pito pehmeältä alustalta lähdettäessä.Ulkonäköpuolesta ei voi puhua mainitsematta rengaskokoa: 285/50 R20, joilla toki haetaan myös suorituskykyä maastossa. Auton ulkoväriksi on valittu harmaa mattapinta ja hulppeat pyöränkaaret on jätetty mustalle muoville.Hieman erikoisesti EQC 4x4² taitaa tehdä tutkimusta äänimaailman saralla luoden täysin oman akustiikkansa. Auton kerrotaan luovan ääniä kertomaan kuljettajalle järjestelmien toiminnasta, saatavuudesta ja pysäköinnistä sekä myös interaktiivista ja tunteita herättävää ajamisen ääntä – mitä ikinä nämä sitten tarkoittavatkaan. Ajoääniin vaikuttavat polkimien painallus, auton nopeus ja energian talteenoton määrä.Tuotantoversiossa ääntä tuotetaan auton ulkopuolelle lain vaatimalla tavalla käyttämällä järjestelmää, joka tuntee lyhenteen AVAS. EQC 4x4² on varustettu järjestelmän tehokkaammaksi rakennetulla versiolla ja se käyttää ajovaloja kaiuttimina. Insinöörit hyödynsivät jo olemassa olevaa avointa tilaa ajovalokotelossa ja näin ajovalokaiutin syntyi ikään kuin vahingossa.On mielenkiintoista seurata johtaako EQC 4x4² jonkinlaiseen tuotantomalliin ja koska valmistajalta nähdään todellinen sähköinen maastoauto G-sarjan muodossa. Villit visiot ja kokeilut kertovat aina jotakin myös tulevaisuudesta.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle