13.2.2016

Mercedes-Benz lähtee merille – luvassa yhteistyötä ja tuotekehitystä

Hugo Boss

Autovalmistaja Mercedes-Benz testaa lämpöä heijastavaa maalipintaa kilpapurjeveneissä valtameripurjehdusten aikana. Hanke palvelee myös autoteollisuutta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autovalmistaja Mercedes-Benz kertoo siirtävänsä osan tuotetestauksestaan vesille. Tuoreen tiedon mukaan autoihin soveltuvaa infrapunavaloa heijastavaa pinnoitetta testataan pian avomeriolosuhteissa.

Testaamisyhteistyötä varten Mercedes-Benz, asuste- ja tarvikevalmistaja Hugo Boss ja kilpapurjehdustalli Alex Thomson Racing yhdistävät voimansa.

Yhteistyön tuloksena on kehitetty Hugo Boss –niminen, kokonaan uuden tyyppinen kilpavene, joka nähdään ensi kertaa tositoimissa lokakuussa purjehdittavassa Transat Jacques Vabre –purjehduksessa. Veneen pääsuunnittelija on toiminut Konstantin Grcic. Jatkossa vene seilaa vaativaksi luonnehdistussa avomeripurjehdusten kilpasarjassa.

Avomeripurjehdusta kokemuksella

Alex Thomson voitti historian nuorimpana osanottajana avomeripurjehduksen maailman ympäri vuonna 1998/99. Viime vuosina hän on keskittynyt yksinomaan maailman kovimpaan yksinpurjehduksen kilpasarjaan Vendée Globeen, jossa kilpailijat purjehtivat pysähtymättä 26 000 merimailia (46 300 km) maailman ympäri. Vuonna 2013 hän sijoittui kisassa kolmanneksi.

Seuraava Vendée Globe starttaa marraskuussa 2016, ja Thomson lähtee kisaan uudella nopealla Hugo Boss –veneellään.

– Yhteistyömme Mercedes-Benzin kanssa on meille suuri askel eteenpäin – ei ainoastaan markkinoinnissa ja kumppanuudessa vaan myös teknologisessa osaamisessa ja innovoinnissa yhdessä maailman teknisesti vaativimmassa urheilulajissa, Toivomme tästä alkua pitkälle ja menestyksekkäälle yhteistyölle, Alex Thomson Racingin toimitusjohtaja Stewart Hosford sanoo.

Hiilikuitua keulasta perään

Hugo Boss -vene on kokonaan hiilikuiturakenteinen, mikä keventää sen kokonaispainoa viisi prosenttia perinteisiin ratkaisuihin verrattuna.

Veneen toinen merkittävä uutuus on BASFin ja Mercedes-Benzin yhdessä kehittämä musta XCool-maalipinta, joka heijastaa infrapunasäteilyä ja estää veneen sisäosien liiallista lämpenemistä.

Hugo Boss

Lämpöä heijastava maalipinta estää myös lämpölaajenemisesta johtuvia rakennemuutoksia kilpaveneen rungossa ja kannessa. Maalipinnan käytännön kestävyys ja toimivuus testataan jatkossa käytännössä valtameripurjehdusten aikana. Vesillä pinta altistuu todella kovalle rääkille muun muassa suolan ja runsaan valon vuoksi.

– Toiminnallisiin väripigmentteihin perustuva maali sopii paitsi veneisiin ja laivoihin, myös ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin, kommentoi väreistä ja sisäsuunnittelusta Mercedes-Benzillä vastaava Martin Bremer.

– Olemme testanneet maalin ominaisuuksia myös autoissamme, ja tarkoituksemme on käyttää sitä useissa eri malleissa tulevina vuosina.

Ajoneuvokäytössä XCool-maalipinta pienentää autovalmistaja Mercedes-Benzin mukaan sisäilmastoinnin tarvetta, koska autot eivät lämpene kuuman ilmaston maissa yhtä voimakkaasti kuin ennen. Samalla säästyy polttoainetta, ja CO2-päästöt pienenevät.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat