22.9.2024

Mikä ikonisessa maastoautossa on oikein muuttunut? – Eipä sitä juuri päällepäin huomaa

Kuva Manu Tuppurainen

Jeep Wrangler sai uutta ilmettä, mutta niin vähän, että sitä tuskin huomaa. Joitain teknisiä, merkittäviäkin uudistuksia maastoikoniin on sen sijaan tullut pinnan alle.

Ikonen Jeep Wrangler. Automalli, joka ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Ennen kaikkea siksi, että tietyt ominaisuudet, kuten irrotettavat ovet ja katto halutaan pitää Wrangerin ominaisuuksina edelleen ja toimivaa kokonaisuutta ei kannata muuttaa. Suoraviivaiset korin linjat ovat myös etu maastossa ajettaessa.

Ulkoa Wrangler ei ole uudelle mallivuodelle muuttunut siis lainkaan. Tai on, sen etumaskin muodon voi huomata hieman muuttuneen, kun oikein tarkasti katsoo. Vanha ja uusi malli täytyy olla melkein vierekkäin, että eron huomaa. Wranglerin seitsemänpylväistä säleikköä muokattiin muun muassa sen vuoksi, että jäähdytys toimii paremmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehittyneempi neliveto

Wranglerin tietoviihdejärjestelmä on nyt myös uusi. Näyttö on nyt 12,3-tuumainen ja maahantuojan mukaan sen pitäisi toimia aiempaa nopeammin ja jouhevammin. Istuimet ovat Wranglerissa nyt myös sähkökäyttöiset. Ulkoiset, silmällä havaittavat muutokset Wranglerissa ovat melkein siinä.

Wrangler on Jeepin tärkeä tavaramerkki, ollut aina ja on nyt. Auton maasto-ominaisuudet ovat vuosien saatossa myös osoittautuneet erinomaisiksi. Siksi pinnan alla Wrangleria on kehitetty edelleen, vaikka ulkoa auto on pysynyt oikeastaan samanlaisena kuin aiemmatkin mallivuodet.

Wranglerin nelivetojärjestelmässä on nyt entistä enemmän älyä. Voisi siis sanoa, että kun kysymys on Wranglerista, niin Jeepillä on keskitytty nyt oleelliseen. Wranglerin nelivedossa on nyt Off road + -valikko, jonka pitäisi tunnistaa erilaisia maastotyyppejä entistä paremmin, jonka mukaan auto säätää järjestelmiään, kuten kaasua, luistonestoa – ja pyrkii näin tarjoamaan entistä parempaa ja optimaalisempaa suorityskykyä, kun autolla edetään maastossa.

Kelluvat takanavat

Jeep luottaa Wranglerin tekniikassa muun muassa legendaarisen Danan valmistamiin akseleihin. Wranglerin Dana -taka-akselia on muokattu entisestään, siitä on tehty entistä vahvempi. Aiempi Semi-floating Dana 44 -taka-akseli on nyt vaihdettu täysin kelluvaan Heavy-Duty Full-Float Dana -taka-aseliin, jossa pyörän napa on nyt entistä vahvempi, jolloin se kestää paremmin maastoajamisen rasituksia. Sitäkään muutosta ei päällepäin huomaa.

Wranglerin uusi taka-akseli on kestävämpi kuin aiempi ratkaisu, mutta akselin koko ei ole juurikaan muuttunut. Ennen kaikkea auton kuormankatokyky maasto-olosuhteissa parantuu tämän ratkaisun ansiosta merkittävästi. Kelluvan akselin hyöty on myös se, että huoltotoimenpiteet esimerkiksi maastossa ovat helpommat, jos vetoakseli sattuisi menemään poikki. Kelluvan taka-akselin vetoakseli on helpompi vaihtaa, vetoakseli voidaan poissa ilman että pyörän laakerointia tarvitsee purkaa tai että edes rengasta tarvitsisi irroittaa.

Wranglerin muutos, jota ei millään tavalla päällepäin huomaa, on siis hyvinkin merkittävä.

Wranglerin moottorivaihtoehtona Suomessa on ainoastaan 2-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridivoimalinja 8-portaiseen automaattivaihteistoon yhdistettynä. Lataushybridin korkeajänniteakun koko on 17,3 kilowattituntia ja auto liikkuu kahden sähkömoottorin turvin myös pelkällä sähköllä. Wranglerista on saatavilla kaksi eri varustetasoa, Sahara ja Rubicon 92 390 euron alkaen hintaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat