17.2.2017 Ajoneuvot Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden rallipelin julkistamistilaisuudessa kysäisimme, mitä kuuluu ralliveteraani Petter Solbergille ja miltä elämä vaikuttaa Volkswagenin rallicross-tiimissä. Kun Codemasters esitteli rallipeli DiRT 4:ää Lontoossa tammikuun loppupuolella, ei studio kainostellut kertoessaan, että palautetta on saatu rallin isoilta nimiltä. Julkistamistilaisuudessa esiintyivät nimittäin pelin kehittämiseen lusikkansa työntäneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme heistä norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan sekä tietysti myös DiRT 4:n kehitykseen.– Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä? – Kyllä! Pelasimme hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa.– Oletko pelannut sen jälkeen? – Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös.Tiukkoja ilmeitä Solbergin seuratessa tiukasti nuoremman rallitaituri Meeken suoritusta rallipelissä.– Onko erityisiä suosikkeja? – Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen kyllä rallimiehiä.– Onko jotain mistä olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä? – Progressiivisuus, eli liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle! (naurahtaa)– Edellistä DiRT Rallyä pidettiin monelta osin parhaimpana rallipelinä, mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta? – Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan. Myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä kontrollia ei menetä siinä. Olet hallinnassa.– Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana… – Vastahan se alkoi!– Rallicross-ura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa? – Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain niin monta tarjousta Le Mansiin ja LMP1:een ja rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen ja siksi haluan jatkaa.– Onko rallicross parasta hupia urallasi? – Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa (rallicrossissa), että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää ja kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää sinut hereillä!Solbergin kokemus näkyy myös mikrofonin varressa, sillä norjalaisella löytyy yleisöä viihdyttävä anekdootti tilanteeseen kuin tilanteeseen.– Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta? – Suomi, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit.– Mietteitä tämän vuoden WRC-autoista? – Suunta on oikea ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä. Mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä 100 hevosvoimaa lisää!– Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista? – Toivotan heille paljon onnea ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon (ja sittemmin Ruotsin rallin -toim. huom.) hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa!– Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia? – Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä ja hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija