16.3.2021

Mitsubishi ei poistu Euroopasta sittenkään – jatkaa Renaultin valmistamilla sisarmalleilla

Mitsubishi ei poistu Euroopasta

Mitsubishi on osittain pyörtänyt päätöksensä luopua lähivuosina Euroopan markkinoista, sillä uudet automallit saadaan Renaultin mallistosta. Japanilaistehdas ei kuitenkaan aio edellenkään kehittää uutuuksia Eurooppaa varten.

Mitsubishi ilmoitti jokin aika sitten vetäytyvänsä Euroopan markkinoilta, sillä merkki ei halunnut esitellä alueelle enää uusia malleja. Tässä kohtaa voidaankin etsiä Suomi-Japani-sanakirjasta käännös termille "urhomatti", sillä japanilaisvalmistaja on ilmoittanut, että se ei lopetakaan Euroopassa lähivuosina.

U-käännöksen takaa löytyy Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssi, jonka turvin Mitsubishi aikoo jatkaa Euroopassa 2023 alkaen uusilla, Renaultin valmistamilla sisarmalleilla. RNM-liittouma ilmoitti viime vuonna siirtyvänsä markkina-alueittain ja markkinasegmenteittäin "johtaja-seuraaja" -malliin. Strategiassa Renaultin vastuualueiksi nimettiin muun muassa kompaktit automallit sekä Eurooppa.

Niinpä Euroopassa nähdään hiljattain esitellyn Mitsubishi Eclipse Cross -lataushybridin lisäksi kaksi Renaultin valmistamaa sisarmallia. Ne antavat Mitsubishille uusia aineksia "tietyille Euroopan markkinoille", joihin ei kuitenkaan kuulu Iso-Britannia. Renaultin ja Mitsubishin yhteisen tiedotteen mukaan uudet mallit perustuvat "luokkansa hitteihin, jotka täyttävät jo erilaiset sääntövaatimukset", viitaten todennäköisimmin hiljattain uudistuneeseen Clioon ja Capturiin.

Mitsubishin toimitusjohtaja Takao Kato kertoi, että mahdollisuus hyödyntää Renaultin osaamista on hieno tilaisuus voittaa merkille uusia asiakkaita, mutta Mitsubishi ei erikseen kehitä uusia malleja Eurooppaa varten. Kato ilmoittikin, että yhtiö pysyy aiemmassa linjauksessaan, että se ei kehitä Eurooppaa varten uusia malleja. Viime vuonna Mitsubishin myynti tippui Euroopassa 30 prosentilla 103 411 autoon.

Renaultille mahdollisuus valmistaa autoja myös Mitsubishille parantaa sen tehtaiden käyttöastetta osana toimitusjohtaja Luca de Meon säästökampanjaa, jolla tavoitellaan kahden miljardin euron säästöjä ja noin 14 000 työntekijän vähennyksiä.

Lähteet: Automotive News Europe, Renault Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat