13.1.2014 Liikenne Muutos on pysyvää – erityisesti liikenteessä Liikenneministeri Merja Kyllönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rapautuvat tiet, vanhat autot, kilometriverotus, satelliittipaikannus, älyliikenne, uusi liikennepolitiikka, uusi polttoaineverotus. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) työsarkana on jatkuva muutos. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) mukaan uudella liikennepolitiikalla on vain yksi tehtävä: palvella kansalaisia ja yritystoimintaa 24/7. Näin pitkällä ei vielä olla.– Viimeisen vuoden aikana on saatu tehtyä korvien välissä tapahtuva muutos. Uutta liikennepolitiikkaa on ottaa kaikki keinot käyttöön hallintorajat ylittäen. Liikenteen nykyhaasteissa ja talouskurimuksessa on aivan pakko nähdä alueiden suunnittelu, maankäyttö, liikenne ja elinkeinoelämän tarpeet ja palvelut kokonaisuutena.Kyllösen pontevasti ajamat uudistukset esimerkiksi verotuksessa ovat lähellä ministerin sydäntä, mutta myös autoilijan lompakkoa. Autoilevan kansan korvissa valtiovallan linjaukset kuulostavat joskus siltä, kuin yksityisautoilu olisi turhaa tai vastuutonta.– Suomessa tarvitaan myös yksityisautoilua, Kyllönen vakuuttaa ja kertoo, että autoilijoiden huolet esimerkiksi teiden kunnosta ja vanhoista autoista kantavat virkahuoneeseen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy“Olemme matkalla kohti katastrofia”Pikapaikattuja kuoppia, murtuneita reunustoja ja urille painuneita väyliä.– Teiden kunnossapitoon ja päivittäiseen hoitoon ei ole riittävästi rahaa. Se näkyy päällysteissä. Ja kun ne pettävät, pettävät seuraavaksi tierungot. Olemme matkalla kohti katastrofia, ministeri myöntää.Perusväylänpidon korjausvelka tulee hoitaa pois, linjaa Kyllönen. Korjausvelka hoituisi, jos tieliikenteestä kerättävä noin seitsemän miljardin euron veropotti käytettäisiin teihin, nyt eurot menevät valtaosin muihin tarpeisiin. Uhrauksilta ei vältytä.– Useista isoista tiehankkeista on luovuttava tai siirrettävä niitä, jotta nykytiet eivät rapaudu. Se on ainoa järkevä toimintatapa.Auton hankintahinta alemmaksiSuomalaiset ajavat keskimäärin yli 11 vuotta vanhoilla autoilla, joiden kulutus, päästöt ja turvallisuus eivät yllä nykyautojen tasolle.– Alkaa olla viimeiset vuodet tehdä jotain, muuten olemme katastrofissa autokannan vanhenemisen kanssa. On pakko miettiä verotusta uusiksi, jotta auton hankintahinta ja sen omistamisen verotus saadaan nykyistä alhaisemmaksi.Mitään ei ole lyöty lukkoonKyllösen olemus jämäköityy, kun väitän, että Suomi ottaa käyttöön Jorma Ollilan työryhmän kaavaileman, ajettuihin kilometreihin ja satellittipaikannukseen perustuvan veromallin.– Ei ole ennalta lyöty lukkoon, että liikenteen uudeksi verotusmalliksi tulisi juuri työryhmän ehdotus.Yksityisyyden suojasta ministeri voi kuitenkin jo nyt antaa ehdottoman lupauksen.– Emme ota käyttöön järjestelmää tai kerää tietoja tavalla, joka vaarantaisi kansalaisten yksityisyyden suojan.Autoliitto on esittänyt vahvan epäilyn, että satelliittipohjainen tievero johtaisi autoilun verotuksen kiristymiseen. Liiton mukaan progressiivisen autoveron poisto ja korvaaminen kilometriperusteisella tasaverolla tarkoittaisi sitä, että vanhalla autolla paljon ajavat olisivat häviäjiä ja uudella sekä kalliilla autolla vähän ajavat olisivat voittajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlyä, robottiautoja ja liikennesumppujaKyllönen penää pelotonta asennetta siirryttäessä kohti älyliikennettä. Älyliikenne tarkoittaa liikenteen sujuvuuden tai turvallisuuden parantamista tieto- ja viestintätekniikan avulla. Kyllönen uskoo älykkään tekniikan helpottavan arkiliikkumista ja karsivan turhaa liikkumista.Älykkäät ratkaisut tarkoittavat autoilijalle esimerkiksi sitä, että hän saa matkapuhelimen tai muun laitteen avulla ajantasaista tai jopa ennakoivaa tietoa ajokelistä, ruuhkautumisesta, liikenne-esteistä tai liityntäpysäköinnistä ja joukkoliikenteen aikatauluista. Kyllösen silmissä siintelevät joustavasti reagoivat liikennevalot ja moottoritiet, joilla nopeusrajoitukset vaihtuvat automäärän ja jonoutumisen perusteella.– Nykyliikennettä on yhä vaikeampi hallita vanhoin konstein. Teitä ei voi leventää loputtomiin, eikä maapinta-alaa yksinkertaisesti enää monin paikoin ole uusien teiden rakentamiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja