15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon Teksti Janne Huhtala Kuva MV Agusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuten aikaisemmin esitelty, rajoitettuna eränä valmistettava LXP Orioli ennakoi, MV Agustalta tulee markkinoille puhdasverinen seikkailupyörä. Nimekseen se saa Enduro Veloce. Urheilullisista F4 ja F3-malleistaan sekä Brutale- ja Dragster-nakumalleistaan tunnettu italialaisvalmistaja MV Agusta laajensi reviiriään jo muutama vuosi sitten esittelemällä urheilullisen matkapyörä Turismo Velocen. Nyt laajeneminen jatkuu vieläkin pidemmälle, kun vuorossa on ensimmäinen puhdasverinen seikkailupyörä Enduro Veloce.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMV Agustalta löytyy offroad-historiaaEnduro Veloce kunnioittaa MV:n tarinaa lähes kahdeksan vuosikymmenen taakse, kun merkin ensimmäinen voitto otettiin Vincenco Nencionin 98:lla Golfo di La Specia -kilpailussa lokakuun kahdeksantena päivänä vuonna 1946. Ensimmäinen kansainvälinen voitto tuli kolme vuotta myöhemmin, kun Carlo Ubbiali voitti MV Agustalla Britannian Six Daysin. Valmistajan mukaan uuden Enduro Velocen suunnittelu, valmistus, suorituskyky ja insinööritaito edustavat kaikki italialaista osaamista. Huolimatta uudesta luokasta pyörä on heti tunnistettavissa MV:ksi. Väriyhdistelmänä on ikoninen punaharmaa, joka kantaa nimeä Ago Red / Ago Silver. Pyörän, katteiden ja tuulilasin muotoilussa on huomioitu sekä aerodynaaminen tehokkuus että maksimoitu jäähdyttimelle tuleva ilmavirta. Vastapäivään pyörivä kampiakseliMoottorina on uusi 931-kuutioinen rivikolmonen. Sen vastapäivään pyörivä kampiakseli tekee pyörästä ketterämmän erityisesti nopeissa suunnanmuutoksissa. Moottorin maksimiteho on 124 hevosvoimaa 10 000 kierroksella ja vääntöä siitä saadaan 102 newtonmetriä 7000 kierroksella. Maksimiväännöstä 85 prosenttia on tarjolla jo 3000 kierroksella. Valmistajan mukaan Enduro Velocen pakoääni on lähempänä superbike-replican kuin perinteisen seikkailupyörän ääntä, mutta mekaanisten äänien luvataan olevan poikkeuksellisen alhaiset. Moottorin paino on vain 57 kilogrammaa. Kuusivaihteinen vaihteisto on varustettu sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihdon sallivalla quickhifter-vaihdeavustimella.Elektronisia avustimia joka lähtöönElektroniikkapaketti on kattava, ja sen sydämenä toimii kuusiakselinen liiketunnistin. Luistonestossa on kahdeksan asentoa, joista herkin on tarkoitettu sadekelille, kaksi sallivinta offroadiin ja viisi keskimmäistä maantielle. Moottorijarrun valittavia tasoja on kaksi, ykkösasennolla alennettu moottorijarrutus ja kakkostasolla täysi moottorijarru. ABS-jarruissa on kaksi perusasetusta, joista kakkostaso puuttuu herkemmin jarrutustapahtumaan ja kaarre-toiminto sekä takapyörän nousun estävä järjestelmä ovat aktivoituna. Ykköstaso puuttuu jarrutukseen vähemmän, ABS on pois takapyörältä, kaarretoiminto pois päältä ja järjestelmä sallii takapyörän nousta korkeammalle. ABS voidaan poistaa käytöstä vain Off-Road- ja Custom All-Terrain -tiloissa. Varustukseen kuuluu myös keulimista rajoittava Launch Control -lähtöavustin jonka avulla Enduro Velocen luvataan saavuttavan 3,72 sekunnin tuloksen nollasta sataan kiihdytyksessä. Pyörän huippunopeudeksi luvataan 240 kilometriä tunnissa. Kuljettajan valittavissa olevia ajotiloja on neljä: Urban, Touring, Off-Road ja Custom All-Terrain. Vakionopeudensäätimellä ajonopeutta voidaan säätää yhden tai viiden kilometrin tuntinopeuden pykälillä. Seitsemäntuumaisessa TFT-mittaristossa on sekä bluetooth- että wifi-yhteys ja lisäksi ilmaisen MV Ride -sovelluksen kautta voidaan mm. vaihtaa kaikkia pyörän muokattavia parametrejä ja tallentaa ajetun reitin tiedot. Mukavuutta lisää avaimeton käyttö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 200 millin joustomatkat, maavaraa 230 milliäRunko on yhdistelmä teräsrakenteista ristikkorunkoa ja alumiinivaluosia. Valmistajan mukaan runkorakenne on suunniteltu takaamaan suorituskyky sekä tiellä että maastossa ja lisäksi maksimoimaan ajomukavuus. Etujousituksena on Sachsin 48-millinen ja täysin säädettävä USD-teleskooppi 210 millimetrin joustomatkalla. Progressiivinen ja linkullinen takajousitus tulee samalta valmistajalta, ja se on etujousituksen tapaan täysin säädettävissä ja joustomatkakin on sama. Maavaraa on 230 millimetriä ja istuinkorkeus säädettävä, joko 870 tai 850 millimetriä. Jarruina on suorituskykyisistä katupyöristä tutut nelimäntäiset ja radiaalikiinnitteiset Brembo Stylema -satulat. Rengaskokoina puhdasverisesti maastokäyttöön tarkoitetut 90/90-21 ja 150/70-18 Takasago Excel pinnavanteilla ja Bridgestone Battlax A41 -renkailla. Tankin tilavuus on 20 litraa ja kuivapainoksi valmistaja ilmoittaa 224 kilogrammaa.Merkkikohtaisina lisävarusteina on tarjolla mm. kovat alumiiniset sivulaukut (39 ja 32 litraa), alumiininen pohjapanssari, sivusuojat, lisävalot ja titaaninen Termignoni- äänenvaimennin. Valmistaja tarjoaa Enduro Veloceen neljän vuoden tehdastakuun. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 9.1.2024 Ajoneuvot MV Agusta Superveloce Arsham – Kuusi uskomatonta taideteosta 23.11.2023 Ajoneuvot MV Agusta LXP Orioli – Italialaisvalmistaja laajentaa soralle ja maastoon 1.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Brutale 800 RR – kun italoveri kiehahtaa 17.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Turismo Veloce SCS – kummajainen saapui kaupunkiin 18.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Brutale 1000 RR – Brutaalin tehokas taideteos 4.11.2021 Ajoneuvot MV Agusta Superveloce Ago – vielä kerran erikoismalli Giacomo Agostinin kunniaksi 14.9.2021 Ajoneuvot MV Agusta Brutale 1000RS – Aavistuksen tavanomaisempi 2.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisväriä ratamoottoripyöräilyn MM-tasolle – Niki Tuuli MV Agustan tehdastiimiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pysäköintiä roomalaisittain 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 28.2.2025 Rengastesti Kesärengastesti: testissä edulliset kesärenkaat – "kohtuuhintainen rengas ilman suuria heikkouksia" 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan