30.11.2016 Liikenne Näin valmistuu 120 000 Moottoria – 24 tunnin puristus Joensuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikakauslehden painotyö on tarkasti aikataulutettu kokonaisuus, joka vaatii monenlaista osaamista. Moottorin painaminen on monipolvinen prosessi, joka vaatii ammattilaisensa. Työ etenee vaiheittain, tarkasti aikataulutettuna ja eri työvaiheet toisiinsa jouheviksi nivellettyinä. https://youtube.com/watch?v=DCGvGTBzMcE Eri puolilla PunaMustan tuotantotiloja Joensuussa on jättimäisiä painovärejä sisältäviä korkeita säiliöitä, joissa on neljää eri väriä, jotka ovat syaani, keltainen, magenta ja musta. PunaMustan painokoneet syövät joka päivä sisuksiinsa kahden yhdistelmärekallisen verran paperia.Moottorin painaminen on PunaMustan painotalon monen eri ammattikunnan yhteinen taidonnäyte – työ vie kaikkinensa noin vuorokauden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä reprovaiheMoottorin kuvankäsittely- ja asemointityöt tehdään PunaMustan Helsingin reproyksikössä.Kun lehden aineisto on saapunut sähköisessä muodossa perille, alkaa sen tarkastaminen. Jos esimerkiksi joku Moottorin sivuille sijoitetuista valokuvista ei ole riittävän korkearesoluutioinen eli hyvätasoinen painettavaksi, on syytä ottaa yhteyttä Moottorin toimitukseen. Ongelma ratkeaa kuvankäsittelyllä tai kuvan vaihtamisella.Painotyö vie 12 tuntiaReprovaihetta seuraa painolevyjen valmistus. Suhina säestää kaikkiaan 16 alumiinisen painolevyjen matkaa koneen uumenista rullalinjastolle. Kun ne on tarkastettu, voidaan ne asettaa töihin painokoneen uumeniin.Moottori painetaan arkki kerrallaan. Yhden arkilla on 16 tai 32 sivua ja sen painaminen vie 3–4 tuntia, koko lehden painaminen 12–13 tuntia.Nykyaikainen painokone vaatii vahtivuoroon vain 2–3 henkeä. Entisaikoina nykyistä pienemmän painokoneen toiminta vaatii kuudenkin ihmisen työpanoksen.Hengästyttävää tahtiaUupumaton kone puskee sisuksistaan hengästyttävää tahtia Moottorin kansia. Painokoneen läpi juoksee tunnissa kaikkiaan 120 000 Moottorin kantta.Painokoneen valvoja ottaa vastapainetun arkin tasaisin väliajoin tarkastettavaksi. Painojäljen eli värisävyjen, tarkkuuden ja kohdistuksen silmämääräistä tarkistamista ei mikään automaattinen järjestelmä voi päihittää.Moottorin kansiarkkien painamiseen kuluu 2 800 kiloa paperia. Koko painokseen paperia käytetään 33 000 kiloa.Linjaston loppuun keräytyy siisti pino, kunnes yksi paperiarkki jää hieman kuprulle. Seuraavat arkit pinoutuvat päälle aina edellistä enemmän rypistyen.Häiriö on pieni, mutta saa työntekijän jalat ja kädet vikkeliksi. Ongelma on hetkessä korjattu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiima kuivaksiMoottorin koko painoksen liimasidonta kestää kymmenisen tuntia. Liimalinja-tilojen katonrajassa on useampi kostutinlaite. Ilman kosteuden pitää olla riittävä, jotta liimaus käy ongelmitta.Liimausta seuraa tärkeä jäähdytysvaihe. Vasta liiman jäähdyttyä voidaan leikata sivujen reunat.Liimalinjalla lehden takakannen yläkulma saa osoitteen, jotta se aikanaan löytää perille lukijalleen.Liimauksen jälkeen lehdet siirtyvät lähettämöön.Monien työvaiheiden synnyttämä Moottori 12/2016 ilmestyi 1.12. Painajana parasta aaryhmää – 116 vuoden kokemuksella Painotalo PunaMusta edustaa aikakauslehtien painojäljen puolesta parasta aaryhmää ja kokemusta, sillä yritys on toiminut jo 116 vuotta. PunaMusta Oy on osa osa Pohjois-Karjalan Kirjapainoa ja Laakkonen Yhtiöt -konsernia, joka tunnetaan muun muassa valtakunnallisesta Laakkonen-autokauppaketjusta. PunaMustassa on viimeisen kahden vuoden aikana investoitu 20 miljoonaa painotekniikkaan. Yrityksen liikevaihto on 65,3 miljoonaa euroa (vuonna 2015). Tuotannosta menee vientiin noin 15 prosenttia, itään ja länteen. PunaMusta Oy tekee painotöitä Joensuussa, Tampereella ja Nurmeksessa. Tarjolla on kattava repertuaari paino-osaamista ja jälkikäsittelyratkaisuja kuten UV - ja dispersiolakkauksia, stiftausta, liimanidontaa, osoitteistusta sekä erilaisia liitteistyksiä – ihan kuten asiakas tahtoo. Toimintavarmoja koneita Painotöitä tekee noin 250 henkilöä. Yritys hoitaa painotyöt alusta loppuun aineistosta postitukseen riippumatta siitä, onko kyseessä pieni digipainos vai miljoonapainos. Painokoneet on uusittu sitä mukaa kun on ollut tarvetta, uusin painokone on nelivuotias. – Nykyiset painokoneet ovat erittäin toimintavarmoja. Esimerkiksi paperin ryttyyntymistä ja sen aiheuttamia painokatkoksia ei enää käytännössä esiinny lainkaan, PunaMustan myyntipäällikkö Kari Koivula kertoo. Yli 250 aikakauslehteä Painotöiden suhteen tilanne on hyvä: työtä on riittänyt, sillä PunaMustassa painetaan vuodessa yli 250 eri aikakauslehteä – ja lukuisia muita painotuotteita pienpainotuotteista sanomalehtiin. – Voimme toimia 24/7-periaatteella, joka tarkoittaa kolmivuorotyötä. Vaikka kapasiteetti on hyvässä käytössä, kyllä uusiakin painotöitä mahtuu vielä mukaan, Koivula vinkkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija