10.2.2022 Liikenne Näkökulma: Sähköauton latauspaikat nostavat taloyhtiön asuntojen arvoa – ja asukastyytyväisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olen ikäni ollut polttomoottoriautoilija ja olen sitä edelleenkin. Silti käynnissä on etenevä liikenteen käyttövoimamurros. Liikenteen sähköistyminen luo haasteita autojen latauksen järjestämiselle taloyhtiöiden pysäköintialueilla. Vannoutuneiden polttomoottoriautoilijoidenkin kannattaisi miettiä, olisiko järkevää ja taloudellisestikin hyödyllistä varautua tuleviin tarpeisiin. Seuraava oma tai naapurin auto voi olla ladattava ajoneuvo. Omassa taloyhtiössäni näin tehtiin perusteellisen harkinnan, kaikkia asukkaita kuuntelevan päätöksentekoprosessin ja mahdollisimman tarkan kilpailuttamisen avulla. Lopputulos puhuu puolestaan, kuten Moottorin aiemmassa artikkelissa kerrottiin.Täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot yleistyvät. Viime vuonna 2021 ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista lähes kolmannes oli ladattavia autoja. Hallituksen tavoitteena on, että Suomen liikenteessä olisi vuonna 2030 noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja noin 45 000 sähkökäyttöistä pakettiautoa, joista vähintään puolet olisi täyssähköautoja.Ladattavien autojen (lataushybridien ja täyssähköautojen) markkinat ovat kehittyneet jopa ennakkoarvioita nopeammin. Vieläkin enemmän olisi myyty, mutta koronan aikaansaama komponentti- ja raaka-ainepula hidasti autotuotantoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKartoita tarpeetLatausmahdollisuuksien hankekartoitus taloyhtiön pysäköintipaikoille kannattaa aloittaa viimeistään nyt tai seuraavassa yhtiökokouksessa. Tehokas ja turvallinen sähköautojen latausinfra, latausvalmius ja valmiiksi rakennetut latauspisteet ovat satsaus tulevaisuuteen.Mikäli kyseessä on isompi taloyhtiö tai useamman taloyhtiön omistama huolto- tai parkkiyhtiö, hankkeen käynnistämiseen ja toteuttamiseen kannattaa varata aikaa useita kuukausia. Projekti kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, sillä latauspisteiden tarve kasvaa nopeasti. ARA-avustusta latausinfran ja latauspisteiden rakentamiseen on edelleen saatavana. Lisäksi laki vaatii latauspistevalmiuden toteuttamisen taloyhtiön laajan korjaushankkeen yhteydessä.Asukaskyselyllä alkuunKoska taloyhtiöitä on eri ikäisiä, niiden parkkipaikkojen sähköverkkojen kunto ja kapasiteetti voivat olla hyvin erilaisia. Ensiksi kannattaa tehdä asukaskysely.Mikäli se antaa vihreätä valoa, on päätettävä toteutettavien latauspisteiden määrä ja millä tekniikalla ne toteutetaan. Pitää selvittää autopaikkojen sähköverkoston kunto ja riittääkö sähköverkoston kapasiteetti latauspisteiden rakentamiseen.Etenkin vanhempien taloyhtiöiden pysäköintialueiden sähköverkosto voi vaatia merkittäviä muutoksia ja vahvistuksia riittävän tehokkaan ja turvallisen latausinfran saamiseksi.Kiinteistöliiton mukaan tällainen parkkipaikkojen sähköjärjestelmän peruskartoitus voidaan teettää taloyhtiön hallituksen toimesta ja kattaa kustannukset hoitovastikkeilla. Kustannus on noin 500 euron luokkaa.Avustukseen vähintään 11 kW:n valmiusAsumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskus ARA:n avustusta saadakseen taloyhtiön on tehtävä kaapelointi ja latausvalmius on riittävän järeäksi, jotta tarjolla on vähintään 11 kW:n tehoinen latausvalmius kaikille autopaikoille.Asuntojen parkkipaikkojen latausinfran rakentamisen avustusjärjestelmän tavoitteena on, että avustuksella toteutettava järjestelmä tehdään kerralla kuntoon ja sen verran järeäksi, jotta se palvelee taloyhtiötä vielä 20 vuoden kuluttuakin, kun suurin osa autoista vaatii latausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähintään viidelle – tai pikkuyhtiöissä kaikille autopaikoilleARA:n latausinfra-avustus on tarkoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille (mm. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. Uutuutena on, että avustusta voidaan myöntää myös muille pysäköintiyhtiöille, jos ne tarjoavat asemakaavan mukaista asukaspysäköintiä omakustannusperiaatteella.Edellytyksenä on, että yhteisö rakentaa sähköautojen toiminnallisen latausvalmiuden vähintään viidelle autopaikalle. Lisäksi avustusta voidaan myöntää myös pienille, alle viiden autopaikan yhteisöille, mikäli latausvalmius tehdään yhteisön kaikille autopaikoille. Avustuksen suuruus on 35 prosenttia hakemusvaiheessa hyväksytyistä, toteutuneista kustannuksista. Avustuksen yläraja on 90 000 euroa. Pysäköintiyhtiöillä enimmäismäärä kertautuu asukaspysäköintiä käyttävien asuinrakennusten omistavien yhteisöjen määrällä.Valmius riittääLatausinfratuen saamiseen riittää valmius latauslaitteen asentamiselle. Valmiudeksi katsotaan se, että autopaikalta on yksinkertaisin toimin saatavissa käyttöön latauslaitteen vaatima sähkönsyöttö.Autopaikan latauspisteen sähkönjohtimen tulee kestää vähintään 11 kW:n teho kolmivaiheisena. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan.Avustuksen saa myös itse latauslaitteen kustannuksista, jos latauslaitteet ovat avustusta hakevan yhteisön omistuksessa ja niissä voidaan tarvittaessa käyttää vähintään 11 kW:n lataustehoa.On myös hyvä tietää, että laki velvoittaa latauspistevalmiuden toteuttamiseen laajan korjaushankkeen yhteydessä. Latauspistelain (733/2020) mukaan asuinrakennuksen, jonka yhteydessä on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on laajamittaisen korjauksen tai uudisrakentamisen yhteydessä asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.Velvoite koskee myös yhden tai useamman asuinrakennuksen pysäköinnin järjestämiseen tarkoitettua pysäköintitaloa. Laajamittainen korjaushanke tarkoittaa suurta rakennushanketta, johon on haettava rakennuslupa. Velvoitteet koskevat laajamittaisia korjauksia sekä uudisrakennuksia, joihin on laitettu rakennuslupa vireille 11.3.2021 tai sen jälkeen. Laajamittainen korjauksen kokonaiskustannukset ovat yli 25 prosenttia rakennuksen arvosta, pois lukien rakennusmaan arvo.Keskeistä on kotilatausKotilataus on kaikkein tärkeintä – ainakin jos minulta kysytään! Perusteluna ovat vaivattomuus ja varmuus.Kotilatausaseman hankinta on osa ladattavan auton hankinnan kustannuksia ja satsaus latauksen mukavuuteen, turvallisuuteen ja latauksen edullisuuteen.Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin hankintaa kannattaa tarkistaa, onko nykyisen asunnon parkkipaikalle saatavissa latauspiste. Mikäli sitä ei vielä ole, kannattaa tiedustella taloyhtiön hallitukselta tai isännöitsijältä, ovatko latausvalmius ja latauspisteet suunnitteilla. Mikäli eivät ole, kannattaa asiaa ehdottaa taloyhtiön hallitukselle tai isännöitsijälle, jotta asia voitaisiin käsitellä seuraavassa yhtiökokouksessa, jotka yleensä järjestetään keväällä. Mikäli taloyhtiössä on useita latausta tarvitsevia, latausinfra- ja latauspisteasian tiimoilta voidaan tarvittaessa vaatia ylimääräistä yhtiökokousta. Asuntoa hankittaessa tai vaihdettaessa asunnon parkkipaikalla oleva latausmahdollisuus alkaa olla todella tärkeä valintakriteeri jopa itse asunnon valinnalle.Sähkön käytöstä maksetaan kulut autopaikkakohtaisen latausaseman kulutusmittarin lukeman mukaan. Auto seisoo yleensä kauimmin kodin parkkipaikalla, jolloin lataus yöaikaan ei yleensä häiritse auton päivittäistä käyttöä.Pihalla sijaitsevien parkkipaikkojen ohella varsin suuri osa taloyhtiöiden autopaikoista on autohalleissa tai autokatoksissa, jolloin auton lataamisen aloittamisen ja lopettamisen voi tehdä mukavasti säältä suojassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelu jo käynnissäTaloyhtiöiden välillä on suuria eroja: yhä löytyy sellaisia taloyhtiöitä, joiden hallitusta autopaikkojen muuntaminen latauskäyttöön ei ole lainkaan kiinnostanut, vaikka asukkaiden keskuudessa latausmahdollisuudelle olisi ilmeinen tarve.Kunnollisen ja turvallisen latausmahdollisuuden puute on räikeimmissä tapauksissa johtanut suukopuun, salalataamiseen autohallin huoltopistorasioista tai asukkaan poismuuttoon.Esimerkiksi työsuhdeauton haltijan tilanne on erittäin hankala, mikäli taloyhtiö ei voi tarjota latausmahdollisuutta eikä edes suunnittele sitä. Useimpien yritysten ja yhteisöjen autopolitiikka edellyttää vähäpäästöisiä autoja. Niille määritelty tiukat päästörajat. hiilidioksidipäästöjen raja voi olla esimerkiksi 50 g/km, johon ei pelkällä polttomoottorilla pääse. Työsuhdeauton on oltava täyssähköauto tai vähintään lataushybridi.Miksi latausvalmius on tärkeää?Latausmahdollisuus lisää asukastyytyväisyyttä ja taloyhtiön arvostusta. Lisäksi latausmahdollisuus nostaa asunnon ja autopaikan arvoa ja helpottaa ja nopeuttaa niiden myyntiä. Aikaansa seuraava taloyhtiö tekee mahdolliseksi vähäpäästöisen autolla liikkumisen.Uskon, että latausmahdollisuus on lähitulevaisuudessa yksi asunnon tärkeimmistä myyntiargumenteista siinä missä sijainti, asunnon kunto, pohjaratkaisu, maisema tai viilennysjärjestelmä. Vaikka kaikki asukkaat eivät nyt vielä ole hankkimassa ladattavaa autoa, latausmahdollisuuden voi nähdä sijoituksena tulevaisuuteen. Latausmahdollisuus madaltaa kynnystä ostaa seuraavaksi ladattava auto.Peruspistorasiat eivät ole jatkuva ratkaisuTilapäiseen käyttöön tarkoitettujen pistorasioiden käyttö jatkuvaan lataamiseen voi olla turvallisuusriski.Kunnollinen latausinfra oikein mitoitetuilla kaapeleilla ja tarkoitukseen suunnitelluilla latausasemilla lisää lataamisen turvallisuutta.Auto- ja liikennetoimittajat ry:n taannoisessa sähköautoseminaarissa Fennia-vakuutusyhtiön Ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalvelut -yksikön johtaja Mikko Pöyhönen totesi, että sähköautojen paloriski ei erotu polttomoottoriautoista, mutta palojen sammuttaminen on haasteellisempaa.Lisäksi Pöyhönen korosti lataamisen turvallisuutta. Mahdollinen sähköauton tulipalo syttyy todennäköisemmin talon parkkipaikan sähköinfran puutteista kuin itse autosta.Autojen lataamiseen tarkoitetuilla laitteilla sähköturvallisuus on varmistettu suojalaitteilla. Suojalaitteet toimivat estäen sekä ylikuormituksen että sähköiskun.Timo TurkulaKirjoittaja on ajanut ikänsä eli vuodesta 1969 polttomoottorisilla henkilöautoilla, omistaa kaksi polttomoottoriautoa eli arkiauton ja harrasteauton – eikä ole näillä näkymin hankkimassa ladattavaa autoa.Kuvat: Moottorin arkisto: Lähteet: Kiinteistöliitto, Kiinteistöliitto/ohje, Motiva, Kita, Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oya:2:{i:0;s:5:"99848";i:1;s:6:"107505";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa