28.8.2024

Nimi muutettu: Euroopan pakettiautomarkkinat ovat kuin saippuasarjasta – tässäpä muutama erikoinen käänne vuosien varrelta

Kuva valmistajat

Logonvaihtojen näkökulmasta eurooppalaiset pakettiautot ovat oikea runsaudensarvi.

Pakettiautomarkkinat ovat luonteeltaan sellaiset, että autonvalmistajien kannattaa jakaa niiden kehitys- ja valmistuskuluja laajasti keskenään, myös yli konsernirajojen. Vuosien saatossa karkeasti kolmen eri kokoluokan pakettiautojen valmistajat ovat hyppineet suvusta toiseen, ja lainanneet malleja hyvin pitkiä aikoja niiden ensiesittelyn jälkeen. Myös joitain uusia nimiä on logonvaihtojen kautta saatu pakettiautomarkkinoille.

Käydäänpä aihepiirissä läpi muutamia mielenkiintoisia juonenkäänteitä viime vuosilta ja hieman kauempaakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiatin seikkailut keskiluokassa

Tämä tarina alkaa 30 vuoden takaa, kun Citroën, Peugeot ja Fiat julkistivat Sevel Nordin puitteissa Jumpyn, Expertin ja Scudon. Pakettiautot saivat vuonna 2006 samannimisinä toisen sukupolven, joka oli tuotannossa vuoteen 2016 asti.

Vuoden 2016 jälkeen Citroën ja Peugeot jatkoivat kolmanteen sukupolven Toyota Proacen kera, mutta Fiat lähti omille teilleen.

Fiat lainasi vuodesta 2016 lähtien Renault Traficin, jota valmistetaan myös Nissan Primastarina, ja jota valmistettiin Opel Vivarona (ks. seuraava kappale). Tämän logonvaihdon myötä Fiat palautti eloon 80-luvun alusta tutun Talenton mallinimen, joka oli alun perin kuulunut Ducaton lyhyempikoriselle versiolle.

2000-luvun Fiat Talento ehti olla tuotannossa Ranskassa noin neljän vuoden ajan, kunnes Renault sai vihiä, että Fiat oli hahmottelemassa sen kilpailijan PSA:n kanssa fuusiota, jonka olemme tulleet tuntemaan Stellantiksena. Tämän seurauksena Renault kieltäytyi valmistamasta Talentoa Fiatille. Stellantiksen toteuduttua Fiat palasi retkiltään takaisin Sevel Nordiin, ja nyt sillä on mallistossaan Scudo, joka olisi ilman Renault-retkeä ollut sillä jo vuodesta 2016 lähtien.

Kolmannen polven Scudon myötä Fiat palasi tonniluokassa takaisin kotiin.

Opel vaihtoi koko suvun

Saksalaisvalmistaja Opel kuului vuosikymmenet General Motorsiin, jolta se ei ole enää modernina aikana saanut eurooppalaisille standardeille sopivaa pakettiautoa tai rahoitusta oman sellaisen kehittämiseen. GM-Opelin piti siis lainata kaikki pakettiautomallinsa konsernin ulkopuolelta.

Jo vuonna 1980 Opel lainasi ensimmäisen sukupolven Renault Traficin, brändäten sen Opel Arenaksi. Ja kun Trafic sai peräti 20 vuotta myöhemmin paljon modernimman seuraajan, brändäsi Opel sen Vivaroksi, ja Opelin (järkevällä) mallipolvilogiikalla Vivaro A:ksi. Sitä seurasi vuonna 2014 Vivaro B, joka oli jälleen Opelin versio Traficin ja Nissan NV300:n/Primastarin seuraavasta sukupolvesta, sama auto kuin edellisessä kappaleessa kuvailtu Fiat Talento. Malli on edelleen tuotannossa Renaultina ja Nissanina, mutta ei enää Opelina. Opel nimittäin vaihtoi kelkkaa vuonna 2018, kun se siirtyi GM:ltä PSA:lle. Siitä lähtien on valmistettu Vivaro C:tä, omaa sukua Citroën Jumpy ja Peugeot Expert. Ja kuten huomaamme, Fiatin ja Opelin tonniluokan paku on taas sama tuote.

Isommissa pakettiautoissa Opel oli myös 1990-luvun lopulta aina vuoteen 2021 Renaultin ja Nissanin kanssa kimpassa. Renault Masteria ja Nissan NV400:ää/Interstaria valmistettiin yli 20 vuoden ajan Opel Movano A:na ja -B:nä. Opel Movano C on puolestaan Stellantiksen mukana Fiat Ducaton ja kumppaneiden täyssisar.

Ranskalaisperäinen Opel Combo sai hiljattaisen faceliftinsä myötä saksalaisbrändin uuden Vizor-keulan.

Pienin Opelin pakettiautoista on puolestaan Combo. Muinaisuudessa se on perustunut niin Kadettiin kuin Corsaan. Vuosina 2012 - 2018 Combo perustui Fiatin itse suunnittelemaan Doblòon. Nyt Fiat Doblò ja Opel Combo ovat taas sama auto, tosin Stellantiksen yhteistyön kautta.

Toyota Proace Max - maailman vanhin uusi automalli?

Mennäänpä edellisestä kokoluokasta pykälää ylemmäs, ja vastaan tulee muiden muassa Fiat Ducaton edustama iso pakettiautoluokka. Sevel Sud eli Fiatin, Citroënin ja Peugeotin muodostama pakettiautokolmikko on vanha ja vakiintunut käsite, joka on ollut toiminnassa jo 1980-luvulta lähtien - kauan ennen kuin mistään Stellantiksesta oli tietoakaan.

Ammoisina aikoina sen puitteissa pakettiautoja ehtivät hetkellisesti valmistaa sellaiset perin yllättävät pakettiautovalmistajat, kuin Alfa Romeo ja Talbot.

Nykyinen Sevel Sud -kolmikko on peräisin vuodelta 2006, joskin se on saanut erilaisia päivityksiä vuosina 2014 ja 2023.

Kuten edellisestä kappaleesta kävi ilmi, Opel hyppäsi niiden kelkkaan 15 tuotantovuoden jälkeen. Ei siinä kuitenkaan mitään, Toyota on tekemässä sen peräti 18 vuoden kohdalla. Toyotahan lakkautti Hiacen aikoinaan vuonna 2012, ja liittyi Citroënin, Peugeotin ja Fiatin muodostamaan Sevel Nordiin, tuoden Citroën Jumpyn, Peugeot Expertin ja Fiat Scudon sisarmalliksi Proacen. Sittemmin Proacen kanssa on siirrytty jo toiseen sukupolveen, ja samalla alapuolelle on tuotu Citroën Berlingon ja kumppaneiden sisarmalli Proace City.

Aivan uusi lehti Proace-mallinimen historiassa ollaan kirjoittamassa nyt, kun Proace Max versioi Fiat Ducaton & kumppanit. Kyseessä on ehkäpä maailman vanhin uusi automalli, kun Toyota tuo Proace Maxin uutuutena markkinoille 18 tuotantovuoden jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault jatkoi siitä mihin Dacia jäi

Nyt ollaan jälleen tekemisissä pienten pakujen kanssa. Renault nimittäin toi vuonna 2021 markkinoille uuden lähtötason pakettiauton Expressin, joka sijoittuu Kangoon alapuolelle. Renault sai Expressin mallistoonsa käytännössä täysin ilmaiseksi, sillä se vain otti kontolleen Marokon Tangerissa Dacia Dokkerin tuotannon.

Renault Express syntyi vuonna 2021, kun Renault otti kopin lakkautetun Dacia Dokkerin tuotannosta Marokossa.

Dacia esitteli Dokkerin vuonna 2012 Logan Vanin modernina seuraajana. Dacia kuitenkin vetäytyi pakettiautomarkkinoilta kuluvan vuosikymmenen alussa, ja siksi emomerkki otti kopin Dokkerin tuotannosta.

Harmi vain, että Renault Express vanhentui Euroopan unionin uudistetun yleisen turvallisuusasetuksen (General Safety Regulation eli GSR) silmissä heinäkuun 7. päivästä alkaen, aivan kuten vaikkapa polttomoottoriset Fiat 500 ja Porsche Macan henkilöautopuolella. Näin Expressiä ei periaatteessa enää saa myydä uutena automallina EU-alueella.

Lähteet: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat