19.6.2024

Nimi muutettu: Fiat Grande Panda – miksei italialaisten autojen tosiystävän kannata tästäkään ”italialaisuutuudesta” liiemmin riemuita?

Kuva Fiat, Citroën, Opel
Fiat Grande Panda sähkö hybridi

Yhden miehen mielipide: italialainen autoteollisuus otti Stellantis-fuusiossa isosti turpiin.

Ei todennäköisesti ole enää Moottorin lukijoille minkään sortin uutinen, että ranskalainen, Peugeotin ja Citroënin aikoinaan muodostama PSA-konserni ja italialaisamerikkalainen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) muodostivat vuonna 2021 uuden jättikonsernin, Stellantiksen. Sen alle kuuluu peräti 15 eri markkinoilla myytävää automerkkiä, joista kaikki se on luvannut säilyttää, jos ei muuten niin väkisin.

Kulissien takana, liiketoiminnallisen johtoportaan alapuolella, kahden kotimaastaan ja tuotteistaan ylpeän toimijan ei varmasti ollut helppo yhdistää voimia ja alkaa jakamaan toimintoja sekä piirustuksia entisen kilpailijan kanssa. Aivan erityisen hankala ajatuksen on täytynyt olla Fiatin leirissä, johon siis lasketaan muitakin merkkejä, etupäässä Alfa Romeo. Muun muassa Stellantiksen omistajuusrakenteiden vuoksi asia on nimittäin niin, että teknologisesti ranskalaisosapuoli vie ja italialaisosapuoli vikisee. Amerikkalaisosapuoli eli Chrysler, Dodge, Jeep ja RAM (aiemmin siis osana Fiatia) kulkevat siinä jossain rinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuka kurkistaa?

Niin, tässä jutussa ei ole vielä mainittu, mikä ja ketkä ovat viime viikolla ensikuvissa esiin astuneen Fiat Grande Pandan takana, eli kuka sieltä taustalta kurkistaa. Onko kuvan perusteella tässä vaiheessa valistuneita arvauksia?

Fiat Grande Panda sähkö hybridi

Aivan puhtaasta logonvaihdosta ei toki rehellisyyden nimissä voida puhua, mutta Centro Stile Fiatin muotoilijat ovat pitkälti ainoat tähän projektiin osallistuneet Fiatin työntekijät. Heidänkin roolinsa on ollut lähinnä viimeistellä omalle muotokielelleen auto, joka tunnetaan Citroënina uutena Ë-C3:na sekä pidennettynä C3 Aircrossina ja Opelina niin ikään pidennettynä Fronterana. Koko Grande Panda on valitettavan pitkälle pelkkää markkinointihöttöä.

Ja tämä konkkaronkka, jonka keskinäisestä sukulaisuudesta ei voi näiden peittely-yritystenkään jälkeen erehtyä, rakentuu Stellantiksen "uudelle" Smart Car -alustalle. Se on näppärä peitenimi silloisen PSA:n yhteistyössä kiinalaisen Dongfengin kanssa kehittämälle CMP- eli Common Modular Platform -alustalle, josta intialainen Tata Consultancy Services on tilaustyönä Stellantikselle jatkokehittänyt lähtökohtaisesti B-segmentin sähköautoille sopivan perusrakenteen. Näin Grande Pandakin tulee jakamaan samat sähkö- sekä myös polttomoottoripohjaiset voimalinjat mainittujen sisarmalliensa kanssa.

Mitä ilmeisimmin jo tänä vuonna paluun on tekemässä suuri ja mahtava Fiat Multipla. Kovinkaan vaikea ei ole ennustaa, että Multiplasta tulee pääpiirteissään seitsenpaikkainen jatkokehitelmä Grande Pandasta, aivan kuten uusi C3 Aircross on seitsenpaikkainen tulkinta uusimmasta C3:sta.

Sanoitte mitä sanoitte, nykyinen kehityskulku on menetys koko automaailmalle

Allekirjoittaneen haikailua Fiatin oman tekniikan perään voi olla vaikea myydä Suomessa, sillä täällähän italialaisvalmistaja on 2000-luvun aikana käytännössä pyyhkiytynyt kartalta pois. Vielä vuonna 1979 Fiat oli Suomen myydyin automerkki, kun nykyisin Fiateja myydään joitain kymmeniä kappaleita vuosittain. Silti Fiat kuuluu laajalti Euroopassa jopa myydyimpiin merkkeihin vähintään pikkuautoluokassa. Samat sanat koskettavat esimerkiksi Etelä-Amerikkaa ja Pohjois-Afrikkaa. Sanokaa mitä sanotte, Fiat on mainettaan parempi automerkki, ja nykyistä Suomi-mainettaan sata kertaa parempi automerkki.

Grande Panda on valitettavasti vain yksi esimerkki Fiatin käynnissä olevasta teknologisesta alasajosta, jos tällaista termiä voi käyttää. Ranskalaisperäinen rauta on täyttä totta tämän uutuuden lisäksi jo crossover 600:ssa sekä tietenkin Abarthin, Alfa Romeon ja Lancian vastaavissa uutuuksissa. Ja jatkoa seuraa jo tänä vuonna, eikä kehitys lopu siihenkään.

Ranskan suunnasta tulevaa tekniikkaa ei ole missään nimessä tarkoitus väheksyä, mutta sen verhoaminen "italialaisten autojen" kaapuun on sekä vahingollista italialaiselle autoteollisuudelle että menetys koko automaailmalle. Fiat on vuodesta 1899 lähtien, siis 125 vuoden ajan, ollut yksi henkilöautojen oleellisimmista kehittäjistä.

Fiatin dieselmoottoriosaamista ovat päässeet hyödyntämään autonvalmistajat yli konsernirajojen, mukaan lukien silloiset GM-Opel ja Saab. 875-kuutioinen kaksisylinterinen TwinAir -bensiinimoottori oli puolestaan osoitus Fiatin toisenlaisesta innovatiivisuudesta, ja se palkittiin vuonna 2011 International Engine of the Year -tittelillä. TwinAir asennettiin pikkuauto 500:n lisäksi aina tila-auto 500L:ään asti.

Kilpailu automaailmassa pitää jatkuvaa kehitystä yllä, kun jokainen autonvalmistaja tuo peliin oman näkemyksensä asioista. Fiat on yleisen käsityksen mukaan tuonut peliin autoluokista ainakin kaupunkiauton (500 Topolino, 1936) sekä tila-auton (600 Multipla, 1956) ja tekniikassa esimerkiksi elektronisen/kärjettömän sytytyksen (Dino, 1968) sekä common railin eli dieselin yhteispaineruiskutuksen (Alfa Romeo 156 JTD, 1997), tässä siis vain pari esimerkkiä mainittuna. Lisäksi Fiat on voittanut innovatiivisilla kaupunkiautoillaan arvostetun Vuoden Auto Euroopassa (ECOTY) -tittelin useammin kuin mikään muu automerkki, peräti yhdeksän kertaa 60 vuoden aikana.

Supersuosioon noussut Fiat 500 oli Vuoden Auto Euroopassa 2008.

Fiatin oma tärkeä panos autojen maailmasta katoaa, jos sen tuotteisto alkaa olemaan muutamalla erilaisella pokkauksella ja markkinointijargonilla peitettyä Peugeotia. Olen puhunut.

Lähde: Fiat/Stellantis

Luetuimmat