21.2.2024

Nimi muutettu: GM-AvtoVAZ:in hedelmänä syntyi Chevrolet Niva eikä paljon muuta

Tarinaan liittyy muun muassa kaksi erillistä Lada Nivaa sekä kaksi erikoista Chevroletiksi brändättyä automallia, toisenlaisesta maailmanpoliittisesta tilanteesta.

Lada Niva. Maastoauto itänaapurista. Tuotannossa vuodesta 1977. Karskin yksinkertainen Niva on valmistusmaansa nykytilanteesta huolimatta legenda omassa luokassaan, omalla karulla tavallaan.

Nivalla on myös vasta 25 vuotta tuotannossa ollut sisarpuoli, jota on aika käsitellä nyt, tietenkin juttusarjan hengen mukaisesti logonvaihdon näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Chevroletina lähes kaksi vuosikymmentä

Ladan takana oleva AvtoVAZ yksityistettiin Neuvostoliiton romahdettua 1990-luvun alussa. Seuraavan vuosikymmenen aikana Neuvostoliitosta "itsenäistyneen" Venäjän federaation automarkkinat alkoivat nopeasti kallistua tuontivoittoisiksi, ja oma autonvalmistus puolestaan rapistua.

AvtoVAZ perustikin vuonna 2001 amerikkalaisen General Motorsin kanssa 50:50 yhteisyrityksen nimeltä GM-Avtovaz. Sen ensimmäinen tehtävä oli alkaa valmistaa perivenäläistä maasturia periamerikkalaisella nimellä. Näin vuonna 1998 debytoineesta Lada Nivasta tehtiin Chevrolet Niva.

Pakkasukkokin vaihtoi Chevyyn heti tilaisuuden tullen.

Kyseessä ei siis kuitenkaan ollut jutun alussa kuvattu alkuperäinen Niva eli VAZ-2121 eli Lada 4x4, jota on myyty lukuisilla ja taas lukuisilla nimillä markkina-alueesta riippuen. Chevrolet Niva oli VAZ-2123, joka perustui 2121:een, mutta oli vähän vähemmän takapajuinen.

GM ei lopulta nähnyt kannattavana

VAZ-2123:a eli Nivaa myytiin Chevroletin nimellä tavattoman pitkään, peräti 18 vuoden ajan. GM-AvtoVAZ kaatui jo ennen vuoden 2022 keväällä alkanutta laajamittaista hyökkäystä, mutta vuoden 2014 tapahtumilla, mukaan lukien ensimmäisiin pakotteisiin johtaneella Krimin valtauksella, oli varmasti omat vaikutuksensa siihen, ettei GM nähnyt enää Venäjän taloutta hedelmällisenä kasvualustana yhteistyön jatkamiselle.

Vuoden 2009 faceliftin toteutuksesta vastasi ei enempää eikä vähempää kuin italialaistalo Bertone.

Näin GM laittoi pillit pussiin, vetäytyen Venäjältä ja yhteisyrityksestä AvtoVAZ:in kanssa vuoden 2019 lopussa. AvtoVAZ ei kuitenkaan nähnyt mitään syytä lopettaa entisen Chevrolet Nivan eli VAZ-2123:n 22-vuotista tuotantoa, ja brändäsikin sen Lada Niva Traveliksi.

Vastaavasti peräkylien VAZ-2121:n mallinimi vaihtui Lada 4x4:stä Lada Niva Legendiksi. Molemmat autot ovat nykytiedon mukaan edelleen tuotannossa, ja varustelu on suunnilleen sitä tasoa kuin VAZ-2121:llä vuonna 1977.

Lada Niva Travel
Niva Travel näyttää nykyisin tältä, ja joidenkin mielestä keulassa on jotain Toyota RAV4-lainaa. Auto kantaa edelleen mukanaan VAZ-2121:n DNA:ta, ja sukujuuret voidaan puolestaan jäljittää alkuperäiseen Ladaan eli VAZ-2101:een ja edelleen Fiat 124:ään.

GM:n panos yhteisyritykseen: Chevrolet Viva

Sitten kuriositeettien kuriositeettiin, joka on painunut tukevasti omaan unholaansa. GM:n ja AvtoVAZ:in alkuhuuman aikana oli ilmeisesti suurempiakin tavoitteita menestyä Venäjän ja muiden entisen Neuvostoliiton alueen maissa.

Chevrolet Niva oli siis tukevasti venäläistä alkuperää, mutta General Motorsin oma mallipanos oli kotoisin Saksasta, konsernin Euroopan osastolta. Kyseessä oli tietenkin Opel Astran G-sukupolvi, joka brändättiin IVY-maissa kekseliäästi Chevrolet Vivaksi.

Samaan aikaan kuitenkin Opel-liikkeistä sai jo upouutta H-mallin Opel Astraa, eikä vanha G-malli Chevyn logoilla todellakaan kiinnostanut ostajakuntaa. Viva jäikin äärimmäisen lyhyeksi välivaiheeksi, jota tuotettiin vain muutamia tuhansia kappaleita vuosina 2004 - 2005.

Samassa yhteydessä mainittakoon, että Astraa ja useita muitakin Opel-malleja on myyty myös Latinalaisessa Amerikassa Chevroletin nimellä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoboom.co.il, Cars-Directory Kuvat: GM / AvtoVAZ 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat