15.11.2023

Nimi muutettu: miltä Porsche Cayenne näyttäisi 911:n ajovaloilla? – Ruf Dakara antaa vastauksen

Kuva Ruf Automobile

Porsche Cayenne on valtaisa pesäero saksalaismerkin juuriin, ja siksi monet Porsche-fanit vierastavatkin sitä. Auttaisiko asiaa riittävä sukunäkö 911:een?

Saksalainen autonvalmistaja Ruf Automobile on erikoistunut virittämään klassisia Porscheja, ja nykyään merkiltä löytyy oma mallisto, joka muistuttaa klassisia Porscheja, mutta rakentuu todellisuudessa oman rakenteensa varaan. Hyvä esimerkki Rufin nykymallistosta on CTR, kun taas vahvaa klassikkoaineistoa edustaa tämä huutokauppahelmenä nähty BTR Stage III vuodelta 1985.

RUF:in historian toistaiseksi ainoa maasturi esiteltiin vuoden 2009 Geneven autonäyttelyssä. Sekin oli Rufimaisuuksien huipentuma katumaasturimaailmassa. Valmistusmääräkin jäi tosin hyvin pieneksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kun Turbo S ei riitä

Keula on oma lukunsa Ruf Dakaran tarinassa, mutta se mistä asiakkaat olivat valmiita maksamaan jopa yli 230 000 euroa ennen autoveroa, oli voimalinjan päivitys. Eli että oma auto olisi väkevämpi kuin naapurin Cayenne Turbo S.

Ensimmäisen polven Cayenne Turbo S.ssähän oli 4,5-litrainen kaksoisahdettu V8, joka tuotti "perusasetuksissa" 560 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Rufin pikku säätöjen jälkeen moottori tuottikin jo pyöreät 600 hevosvoimaa ja 890 newtonmetriä. Ruf päivitti lisäksi auton alustaa ja toi saataville keraamiset komposiittijarrut.

Voimavarojen lisäykset kohdistuivat Dakarassa ilmeisesti eri paikkoihin kuin nollasta sataan -suorituskykyyn, sillä se lukema pysyi suunnilleen samassa, hieman viiden sekunnin alapuolella. On kuitenkin varmasti niin, että kuudestakympistä sataseen, varttimaililla tai nollasta kahteensataan Ruf Dakara voisi Cayenne Turbo S:n päihittää. Huippunopeudessa - 290 km/h - Dakara oli selvästi Cayenne Turbo S:ää etevämpi.

Katu-uskottavampi vai ei?

On jokaisen itsensä päätettävissä, tuovatko 911:n ajovalot Dakaran eli Cayennen keulaan lisää katu-uskottavuutta. Valot ovat tarkalleen peräisin 911:n 997-sukupolvesta, jota valmistettiin vuosina 2004 - 2013.

Keulan lisäksi Ruf on tuonut Dakaraan omat korisarjansa, jotka muun muassa leventävät autoa silminnähden. Sisälläkin tunnelma poikkeaa "perus-Turbo S:stä", ja siellä erityisesti urheilulliset nahkaistuimet ovat menneet uusiksi.

Jäljelle jää vielä kysymys, onko tämä lopulta kaikkein "porschein" Porsche Cayenne, eräänlainen maksimisuoritus, vaikkei ole edes Porschen valmistama?

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ruf Automobile, Hotcars Kuvat: Ruf Automobile

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat