15.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: miltä Porsche Cayenne näyttäisi 911:n ajovaloilla? – Ruf Dakara antaa vastauksen Teksti Benjamin Helander Kuva Ruf Automobile Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne on valtaisa pesäero saksalaismerkin juuriin, ja siksi monet Porsche-fanit vierastavatkin sitä. Auttaisiko asiaa riittävä sukunäkö 911:een? Saksalainen autonvalmistaja Ruf Automobile on erikoistunut virittämään klassisia Porscheja, ja nykyään merkiltä löytyy oma mallisto, joka muistuttaa klassisia Porscheja, mutta rakentuu todellisuudessa oman rakenteensa varaan. Hyvä esimerkki Rufin nykymallistosta on CTR, kun taas vahvaa klassikkoaineistoa edustaa tämä huutokauppahelmenä nähty BTR Stage III vuodelta 1985.RUF:in historian toistaiseksi ainoa maasturi esiteltiin vuoden 2009 Geneven autonäyttelyssä. Sekin oli Rufimaisuuksien huipentuma katumaasturimaailmassa. Valmistusmääräkin jäi tosin hyvin pieneksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun Turbo S ei riitäKeula on oma lukunsa Ruf Dakaran tarinassa, mutta se mistä asiakkaat olivat valmiita maksamaan jopa yli 230 000 euroa ennen autoveroa, oli voimalinjan päivitys. Eli että oma auto olisi väkevämpi kuin naapurin Cayenne Turbo S.Ensimmäisen polven Cayenne Turbo S.ssähän oli 4,5-litrainen kaksoisahdettu V8, joka tuotti "perusasetuksissa" 560 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Rufin pikku säätöjen jälkeen moottori tuottikin jo pyöreät 600 hevosvoimaa ja 890 newtonmetriä. Ruf päivitti lisäksi auton alustaa ja toi saataville keraamiset komposiittijarrut.Voimavarojen lisäykset kohdistuivat Dakarassa ilmeisesti eri paikkoihin kuin nollasta sataan -suorituskykyyn, sillä se lukema pysyi suunnilleen samassa, hieman viiden sekunnin alapuolella. On kuitenkin varmasti niin, että kuudestakympistä sataseen, varttimaililla tai nollasta kahteensataan Ruf Dakara voisi Cayenne Turbo S:n päihittää. Huippunopeudessa - 290 km/h - Dakara oli selvästi Cayenne Turbo S:ää etevämpi.Katu-uskottavampi vai ei?On jokaisen itsensä päätettävissä, tuovatko 911:n ajovalot Dakaran eli Cayennen keulaan lisää katu-uskottavuutta. Valot ovat tarkalleen peräisin 911:n 997-sukupolvesta, jota valmistettiin vuosina 2004 - 2013.Keulan lisäksi Ruf on tuonut Dakaraan omat korisarjansa, jotka muun muassa leventävät autoa silminnähden. Sisälläkin tunnelma poikkeaa "perus-Turbo S:stä", ja siellä erityisesti urheilulliset nahkaistuimet ovat menneet uusiksi.Jäljelle jää vielä kysymys, onko tämä lopulta kaikkein "porschein" Porsche Cayenne, eräänlainen maksimisuoritus, vaikkei ole edes Porschen valmistama?Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ruf Automobile, Hotcars Kuvat: Ruf Automobile Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous