15.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: miltä Porsche Cayenne näyttäisi 911:n ajovaloilla? – Ruf Dakara antaa vastauksen Teksti Benjamin Helander Kuva Ruf Automobile Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne on valtaisa pesäero saksalaismerkin juuriin, ja siksi monet Porsche-fanit vierastavatkin sitä. Auttaisiko asiaa riittävä sukunäkö 911:een? Saksalainen autonvalmistaja Ruf Automobile on erikoistunut virittämään klassisia Porscheja, ja nykyään merkiltä löytyy oma mallisto, joka muistuttaa klassisia Porscheja, mutta rakentuu todellisuudessa oman rakenteensa varaan. Hyvä esimerkki Rufin nykymallistosta on CTR, kun taas vahvaa klassikkoaineistoa edustaa tämä huutokauppahelmenä nähty BTR Stage III vuodelta 1985. RUF:in historian toistaiseksi ainoa maasturi esiteltiin vuoden 2009 Geneven autonäyttelyssä. Sekin oli Rufimaisuuksien huipentuma katumaasturimaailmassa. Valmistusmääräkin jäi tosin hyvin pieneksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kun Turbo S ei riitä Keula on oma lukunsa Ruf Dakaran tarinassa, mutta se mistä asiakkaat olivat valmiita maksamaan jopa yli 230 000 euroa ennen autoveroa, oli voimalinjan päivitys. Eli että oma auto olisi väkevämpi kuin naapurin Cayenne Turbo S. Ensimmäisen polven Cayenne Turbo S.ssähän oli 4,5-litrainen kaksoisahdettu V8, joka tuotti "perusasetuksissa" 560 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Rufin pikku säätöjen jälkeen moottori tuottikin jo pyöreät 600 hevosvoimaa ja 890 newtonmetriä. Ruf päivitti lisäksi auton alustaa ja toi saataville keraamiset komposiittijarrut. Voimavarojen lisäykset kohdistuivat Dakarassa ilmeisesti eri paikkoihin kuin nollasta sataan -suorituskykyyn, sillä se lukema pysyi suunnilleen samassa, hieman viiden sekunnin alapuolella. On kuitenkin varmasti niin, että kuudestakympistä sataseen, varttimaililla tai nollasta kahteensataan Ruf Dakara voisi Cayenne Turbo S:n päihittää. Huippunopeudessa - 290 km/h - Dakara oli selvästi Cayenne Turbo S:ää etevämpi. Katu-uskottavampi vai ei? On jokaisen itsensä päätettävissä, tuovatko 911:n ajovalot Dakaran eli Cayennen keulaan lisää katu-uskottavuutta. Valot ovat tarkalleen peräisin 911:n 997-sukupolvesta, jota valmistettiin vuosina 2004 - 2013. Keulan lisäksi Ruf on tuonut Dakaraan omat korisarjansa, jotka muun muassa leventävät autoa silminnähden. Sisälläkin tunnelma poikkeaa "perus-Turbo S:stä", ja siellä erityisesti urheilulliset nahkaistuimet ovat menneet uusiksi. Jäljelle jää vielä kysymys, onko tämä lopulta kaikkein "porschein" Porsche Cayenne, eräänlainen maksimisuoritus, vaikkei ole edes Porschen valmistama? Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ruf Automobile, Hotcars Kuvat: Ruf Automobile Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille