17.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: pienten parhaimmistoa Autobianchista pikku-Lanciaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On korkea aika tutkia italialaisen pikkuauton tasokkainta ja innovatiivisinta antia Nimi muutetun näkökulmasta. Ilman tätä historian vaihetta automerkkiä nimeltä Lancia ei todennäköisesti enää olisi. Lancia Ypsilon on varsin omalaatuinen tapaus automaailmassa. Jo vuonna 2011 esitelty persoonallinen premium-pikkuauto on ollut valmistajansa ainoa automalli viimeiset kahdeksan vuotta. Se perustuu vuoden 2007 Fiat 500:een, ja sitä myydään ainoastaan Italiassa, jonka automarkkinoilla sillä on lähes raudanluja kolmossija, viime vuonna 44 000 myydyllä yksilöllä. On ilmiselvää, että tämä sielukas pikkuauto on pitänyt perinteikästä italialaismerkkiä ansiokkaasti yksin pystyssä kaikki nämä vuodet.Pikkupremiumia ja hauskoja personointimahdollisuuksia tarjoava Ypsilon uudistui kevyesti viimeksi vuonna 2021.Lancian tasokkaan pikkuauton juuret juontuvat 80-luvulle, Fiat-konsernin kokeilumerkin Autobianchin Y10 -malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLogonvaihdolla uuteen segmenttiinAutobianchin vaiheita käsiteltiin jo aiemminkin Nimi muutetun kesäautokaudella Giardiniera-mallin myötä. Tuolloin Autobianchi oli logonvaihtokaupoissa suora vastaanottajaosapuoli, mikä oli tälle kokeilumerkille epätavallinen tilanne. Autobianchi, polkupyörävalmistajana eniten tunnetun Bianchin ja Fiatin yhteisyritys, jossa oli mukana myös rengasvalmistaja Pirelli, tarkoitettiin eräänlaiseksi kokeilumerkiksi, jonka automalleissa testattiin uusia ratkaisuja kuluttajatasolla asti, ennen kuin niitä alettiin hyödyntää Fiatin, ja kuten tämä tapaus hyvin osoittaa, myös esimerkiksi Lancian paljon laajalevikkisimmissä tuotteissa. Autobianchia ei itse asiassa tarkoitettukaan aivan massa-automerkiksi, vaikka nyt kyseessä oleva Y10-malli toikin sen A112:n ohella paljon lähemmäksi sellaista 1,13 miljoonan auton valmistusmäärällä.Y10:ssä olikin pieneksi autoksi paljon erityistä. Jotta Autobianchin voisi hyvällä omallatunnolla brändätä myös Lanciaksi, täytyi sen edustaa tekniikaltaan ja varustelultaan keskimääräistä korkeampaa tasoa, ja nyt puhutaan siis 3,3-metrisestä pikkuautoluokasta. Ajan ja segmentin konteksti huomioiden Y10:n rakenteessa erityistä oli esimerkiksi "Omega" -taka-akseli. Etuakselin MacPhersonin tai perinteisen jäykän taka-akselin sijaan Omega-ratkaisu perustui kahteen pitkään tukivarteen, jotka oli saranoitu keskeltä autoa. Ratkaisu teki autosta samanaikaisesti mukavamman ja vakaamman.Y10:n korimuodot ovat niin ikään oma lukunsa. Pikkuisen muodot päätettiin loihtia Centro Stile Fiatilla, joka oli muutenkin erikoistunut pikkuautoihin. Korin hiomiseen käytettiin reippaat kolme vuotta, joiden aikana syntyi kohtuullisen monta paperitolloa ja sileää savimallia. Tuloksena oli aikanaan hyvin aerodynaaminen pikkuauto ilmanvastuskertoimella 0,31. Tämäkin tulos on toki 80-luvun jälkeen alitettu, mutta tuskin mikään nykyauto voittaa Y10:tä absoluuttisessa otsapinta-alassa. Korissa oli monia yksityiskohtia ja ominaisuuksia, jotka olivat tätä ennen pikkuautoluokassa ennennäkemättömiä.Aerodynamiikassa suurista linjoista huolehtivat viistetty konepelti, loiva ja kaareva tuulilasi sekä takana loivasti alaspäin kaartunut kattolinja. Perä oli tunnusomaisesti melkein pysty, ja tavaratilan luukku oli tyylitehosteena musta. Myös ylimääräisistä ikkunalistoista luovuttiin, ja sivuikkunat sulautuivatkin alareunastaan sulavasti osaksi koria. Niin ikään kattokiskoista luovuttiin kaupunkiautossa tarpeettomina. Suuret ovet helpottivat kulkua sisään, vaikka Y10 olikin saatavilla ainoastaan kolmiovisena.FIRE-sukupolven moottoreita Y10:n keulalle sai 1,0- ja 1,1-litraisina. Toinen moottorivaihtoehto, Fiasa, oli peräisin Brasilian-Fiatilta, ja sen sai myös turboahdettuna @ 85 hevosvoimaa.FIRE ensimmäisenä käyttöönY10:ssä todella historiallista oli myös voimanlähde. Fiat korvasi vanhentuneen 100-sarjan bensiinimoottoriperheensä aluksi PSA:n kanssa, mutta lopulta ihan omatoimisesti kehittämällään FIRE-moottorisukupolvella. FIRE tulee sanoista Fully Integrated Robotised Engine, mikä tarkoittaa asioita sekä moottorin sisällä että sen valmistusprosessissa. FIRE:t valmistettiin alusta alkaen käyttäen laajasti hyödyksi robotiikkaa, mikä pienensi tuotantokustannuksia tuntuvasti. Edeltäjäänsä verrattuna FIRE:ssä on peräti 2 200 yksittäistä osaa vähemmän, kiitos laajan integroinnin. Komponenttien integroinnin ansiosta moottori oli helpompi huoltaa, massaltaan kevyempi, kooltaan kompaktimpi sekä luotettavampi.Y10 Turbo Martini oli pienoinen kumarrus konsernin autourheilusuuruuksille.FIRE:ä on käytetty pikkuautoista aina Jeep Compassin ja Alfa Romeo Giuliettan kokoisiin autoihin, ja tehokkaimmillaan se on ollut ahdettuna 1,4-litraisena T-Jetinä Abarth 695 Biposton keulalla 190-heppaisena.FIRE-moottorin ensiasennus Y10:een oli jälleen yksi esimerkki Autobianchin kokeiluluonteesta ja uranuurtajuudesta.Ihka ensimmäisenä Autobianchi Y10:ssä vuonna 1985 käyttöön otettu FIRE on yksi autohistorian valmistetuimpia moottorityyppejä, sekä lukumäärällisesti että ajallisesti. Nyt 37 vuotta käytössä ollutta FIRE-sukupolvea ajetaan pikku hiljaa muun muassa FireFly:n alta pois, mutta tietyissä (aina 16-venttiilisissä) muodoissaan sitä valmistetaan edelleen. Alkuperäisen kaltaisen 8-venttiilisen tuotanto lopetettiin kokonaan toukokuussa 2020, kun viimeinen yksikkö rullasi Termolin tehtaalta ulos. Valmistus päättyi kunnioitettavaan lukemaan 23 233 856.Y10:n nelivetoversion tekniikasta vastasi esimerkiksi G-Mercedeksen ja alkuperäisen Fiat Panda 4x4:n itävaltalainen valmistaja, Magna-Steyr.Y10:n jälkeenY10:n myynti jatkui Autobianchina Ranskassa ja Israelissa vuoteen 1989 sekä Italiassa aina vuoteen 1995 eli Y10:n tuotannon loppuun asti. Melkein kaikilla muilla markkinoilla Y10:t myytiin Lancioina. Y10 jäi Autobianchi-brändin viimeiseksi malliksi, ja vuoden 1995 jälkeen kaikki sen toiminnot sulautettiin Fiat-konsernin sisällä osaksi Lanciaa tasan 40 vuoden jälkeen.Y10:n jälkeen Lancia on jatkanut pikkuautoluokassa kolmen sukupolven Y/Ypsilon-mallin myötä, aluksi 3-ovisena, nykyään 5-ovisena. Tämä alussakin esitelty viimeisin sukupolvi tarjoaa muuten vielä yhden Nimi muutettu -ulottuvuuden. Juttusarjan alussa käsitelty Lancia Thema/Chrysler 300 -kulttuurikonflikti toimi nimittäin vuosina 2011 - 2014 myös toisinpäin, kun Lancian omatuotantoiset Delta ja Ypsilon brändättiin oikeanpuoleisella ohjauksella Chryslereiksi. Tähän voi todeta vain, että joka ikinen osa Ypsilonissa taisteli Chryslerin logoja vastaan varmasti vähintäänkin samalla mitalla, kuin Theman ja 300C.n tapauksessa oli toiseen suuntaan.Aito ja alkuperäinen Chrysler Ypsilon. Toivottavasti jatkossa saamme nähdä sekä Lancialta että Chrysleriltä niiden profiileihin sopivaa, priimaa tavaraa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ruoteclassiche, Classic World, Stellantis, Motorsport Magazine Kuvat: Autobianchi, Lancia, ChryslerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää