4.12.2024

Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää

Kuva Seat

Paitsi että Seat on jo aiemmin historiansa varrella toiminut juuri tämän vinkin pohjalta.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo on Espanjan suurin ja kautta aikain menestyksekkäin autonvalmistaja. Ensimmäisen autonsa Seat valmisti melko tarkalleen 71 vuotta sitten ensimmäisellä tehtaallaan Barcelonassa.

Seatin perusti yhdessä silloisen diktaattori Francisco Francon hallinnon teollisuusinstituutin kanssa italialainen autonvalmistaja Fiat. Seat muodostettiin näiden tahojen yhteisyrityksenä, ja siinä teollisuusinstituutin rooli oli luoda puitteet autonvalmistukselle Espanjassa, kun taas Fiat vastasi itse autojen toteutuksesta.

Seat Leon ja Seat 1400, välissä miltei 70 vuotta.

Tuolla aikakaudella Seatia kutsuttiin "Espanjan Fiatiksi", ja silloin syntyivät monet tämänkin juttusarjan kannalta hedelmälliset Seat-mallit, jotka olivat käytännössä suoraa Fiat-lainaa. Ensimmäinen niistä oli kaikkien aikojen ensimmäinen Seat, Seat 1400, omaa sukua Fiat 1400. Fiat 600:sta tehtiin luonnollisesti Seat 600, ja Fiat Pandasta Seat Panda, josta tehtiin myöhemmin Seat Marbella, missä kohtaa kuvioon saatiin mukaan Seatin perinne nimetä mallit espanjalaiskaupunkien mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seat-brändi tuuliajolla

Fiatin ja Seatin liitto kesti lopulta merkin ensimmäiset kolme vuosikymmentä, ennen kariutumistaan taloudellisiin erimielisyyksiin 1980-luvun taitteessa. Tämän jälkeen Seat oli vailla mentoria, mutta tilanne ratkesi siten, että Volkswagen hankki espanjalaisvalmistajan hallintaan. Itse asiassa VW oli ollut jo alun perinkin 1950-luvun alussa tyrkyllä Seatin perustajaosapuoleksi, mutta tullut Fiatin voittamaksi.

Volkswagenin luotsaamana, sen tekniikalla ja perusrakenteilla Seat on nähnyt monia menestyksen vuosikymmeniä. Se on tehnyt erinäköisiä ja -kokoisia perheautoja, ja luonut itselleen nuorekasta ja sporttista mainetta FR- ja Cupra -nimikkeillä, joista jälkimmäinen nostettiin vuonna 2017 Seat-brändin rinnalle Cupra-brändiksi, vielä paljon urheilullisemmaksi ja nuorekkaammaksi miellettäväksi automerkiksi.

VW-konsernin alaisen Seat S. A.:n alla on siis kaksi merkkiä, nimittäin Seat ja Cupra. Näistä alkuperäisen Seatin lamppu on selvästi hiipunut sekä valmistajan itsensä että asiakkaiden silmissä. Edellisen Seatin uutuusmallin julkistuksesta on jo useampia vuosia, ja mallisto on sen jälkeen ollut enemmän supistumaan päin.

Kannattaisiko Seatin ottaa mallia itsestään, omasta menneisyydestään, saadakseen jälleen punaisesta langasta kiinni?

Pieni mutta suuri Seat 600

Niin tosiaan, se vinkki

Cupran toimiessa nykyisin Seat S. A.:n lippulaivamaisena ykkösbrändinä, itse Seat-brändi voisi (ainakin yhden sisällöntuottajan visioissa) säilyä olemassa toimintatavoilla, jotka ovat olleet sille aiemmin hyvin tuttuja. Nostetaanpa tästä kaksi esimerkkiä, juttusarjan logonvaihtohengessä tietenkin.

Ensimmäinen esimerkki tulee 1950-luvun loppupuolelta, Seatin Fiat-aikakaudelta. Vuonna 1955 Italiassa esitelty, Suomessakin tunnettu kultti-ikoni Fiat 600 taipui pari vuotta myöhemmin Seat 600:ksi, ja siitä tuli yksi Espanjan taloudellisen ihmeen suurimmista symboleista 1950- ja 1960-luvuilla, tuolloin tosin vielä Francon alaisuudessa.

Seat 800:ssa oli ensi kertaa mukana espanjalaisvalmistajan omaa suunnittelua.

Lisäksi espanjalaiset loivat itse Seat 800:n, 600D:n viisiovisen version, ja vastaavaa ei Fiatilta koskaan nähty. Näin Seat sai tehtyä varsin "vähällä" oman versionsa muualla suunnitellusta autosta, ja lisäksi nostamaan sen itsekantavasti kulttimaineeseen.

Kun liikutaan vieläkin lähemmäs varsinaista pointtia, vastaan tulee paljon tuoreempi esimerkki. Vuonna 2008 Audi siirsi A4:nsä Saksan tuotantolinjoilla uuteen sukupolveen, kun vuosina 2004 - 2008 valmistettu B7-polvi vaihdettiin B8:aan. Konsernisisar Seatilla homma otettiin haltuun, kun heti sukupolvenvaihdosvuonna B7:n tuotantovälineet siirrettiin Espanjaan, ja Seat alkoi valmistaa väistyvän sukupolven Audi A4:ää omalla nimellään Seat Exeo. Näin VW-konsernin sisällä valmistettiin samaan aikaan vanhaa ja uutta A4:ää, mutta Seatin valmistama vanha sukupolvi oli selvästi edullisempi. Siinä sai siis tehdasuuden premiumauton ilman uuden premiumauton normaalia hintaa.

Seat Exeo
Exeossa Audi A4:stä tehtiin Seat vain pienillä muutoksilla

Kristallinkirkas pointti on siis nyt se, että Seatin kannattaisi Cupran rinnalla keskittyä olemaan VW-konsernin "outlet-myymälä", pitää hinnastonsa huomiotaherättävän kilpailukykyisenä, ja alkaa Exeon tavoin tekemään omia versioitaan konsernin premiumimman pään vähän vanhemmista mutta edelleen relevanteista tuotteista. Viimeisen polven Audi A4 (koska A5) odottaa jo noutajaansa. Entä Audi A1 tai Q2, jotka Audi on vahvistanut kuluvan polven jälkeen omalta osaltaan lakkauttavansa. Olisiko niistä kenties Ibizalle jatkoa? Entä mitä tapahtuu konsernin nykysukupolven sähkömalleille kun seuraavat astuvat esiin, olisiko Seatista tällä tavoin hinnoittelultaan kilpailukykyiseksi sähköautomerkiksi?

Lähteet: Seat, Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat