9.3.2022

Nimi muutettu: Toyota Hiace toimii tätä nykyä oikein hyvin myös Renault-konsernin tuotteena

Jinbei Haise

Groupe Renault valmistaa kahden eri sukupolven vanhaa Hiacea kiinalaisen merkkinsä Jinbein kautta. Uusvanhan Hiacen kyytiin pääsee todennäköisesti helpoiten hyppäämällä taksiin Etelä-Afrikassa.

Renault-konserni on lähti mukaan Hiace-kelkkaan varsinaisesti vasta vuonna 2017, kun se perusti yhteisyrityksen kiinalaisen Brilliance Auton kanssa. Jinbeillä sen sijaan on jo yli 30 vuoden kokemus Toyota-klooneista. Yhteisyrityksen kautta Renault pyrkii jakamaan omaa tekniikkaansa Jinbeille, ja rakentaa näin tulevaisuuden mallistoa hyötyautojen ja crossovereiden ympärille.

Ensimmäinen Jinbein kloonaama Hiace oli H100-malli, joka tuli Toyotana markkinoille 80-luvun lopussa, Jinbei Haisena puolestaan 90-luvun alussa. Kiinalaistuotannon alkuaikoina Haise (mahdollisesti uusi äänneasu Hiacelle) näytti logoja lukuun ottamatta samalta. Vuonna 2008 tulleen edellisen faceliftin myötä ”bulldoggi” -keula sai lisää puskuria ja hieman modernisoitui samalla. Moottorina Haisessa toimii JM491Q-ME, joka päivänselvästi tarkoittaa 2,237-litraista, 100-heppaista dieseliä. Kyseinen moottori on kiinalaisvalmisteinen, mutta Toyota-sukujuuria omaava. Sitä käytetään monissa muissakin vastaavissa kiinalaisautoissa. Moottori yltää Euro 3 -päästötasolle, ja sitä on valmistajan kertoman mukaan hyvin helppo huoltaa.

Jinbei Haise
Kutakuinkin tällä tyylillä on porskutettu vuodesta 2008 lähtien.

H100-polven Hiacet ovat toki maailmanautoja, ja olleet suosittuja vähän kaikkialla, mutta erityisesti Etelä-Afrikassa niillä on ollut menekkiä taksikäytössä. Edelleen 30 vuoden jälkeen kyseistä mallia myydään taksikäyttöön Afrikan eteläkärjessä, Jinbei Haisen nimellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuttavanhaa pukkaa

Viime vuonna uusvanhojen Hiace-mallien seuraan liittyi jälleen uusi tulokas, nimeltään Jinbei Granse 2020. Gransen nimivalinnassa on mahdollisesti inspiroiduttu Toyota Granviasta, joka on Hiacen eräs tila-autoversio. Granse 2020 on Hiacen pitkänokkaisen Euroopan-version (vuodesta 1995) kiinalaistettu ja edelleen faceliftattu malliversio. Malli ylsi viime vuonna Renault-konsernin 35. myydyimmäksi malliksi reilun 7 000 kappaleen myynnillä ja nousi samalla Haisen (n. 5 400 kpl) ohi myyntitilastossa. Näin saamme seurata jännittävää valtataistelua vanhan ja vielä vanhemman Hiacen välillä.

Jinbei Granse
Eräs välimalleista, vuosikerran 2014 Jinbei Granse.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Renault Group, CarIndustryAnalysis, Jinbei, Chinesetaxi.co.za Kuvat: Jinbei

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat