17.12.2021

Nissan Z GT500 lähtee keräämään uutuudelle näyttöjä Japanin kilparadoilta

Nissan Z GT500

Ensimmäinen kokonaan uusi Z-sarjalainen pariinkymmeneen vuoteen ei ole vielä ehtinyt kunnolla myyntiin, mutta pian sille haetaan näyttöjä Super GT -sarjassa GT-R:n korvaajana.

Japani on yksi suhteellisen harvoja maita, joissa on kokonaan omia kilpa-autosarjoja. Super GT -sarjaa ajetaan Grand Touring -autoilla, ja nimenomaan GT500 on Japanin autourheilun kuninkuusluokka. Autonvalmistajista mukana GT300 -sarjassa on japanilaisten lisäksi useita eurooppalaisvalmistajia, GT500:ssä ainoastaan Honda, Toyota sekä Nissan/Nismo, joka vaihtaa autonsa pohjana monta kautta käytetyn GT-R:n ensi kaudeksi uuteen Z:aan.

Nissan Z GT500

Kuten uunituoreen Z:n kohdalla muutenkin, myös sen kilpuriversion kanssa valmistaja haluaa nostaa esiin Z-sarjan saavutuksia menneiltä vuosilta. Esimerkiksi 1970-luvun alussa voittoja tuli kotiin S30 240Z:lla Yhdysvalloissa, ja toisessa ääripäässä 2000-luvulla nimenomainen Super GT -mestaruus on pokattu Z33:lla.

Nissan Z GT500
Z GT500 & esi-isät poseeraamassa Fujin Speedwayn pääsuoralla. Z:n rinnalla Nismon pääjohtaja Takao Katagiri sekä Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta.

Ensi kauden auto, Z GT500, julkistettiin joulukuun alussa Fuji International Speedwaylla – yhdellä sarjan vakioradoista. GT500 on säännöiltään tiukka luokka. Valmistaja ei juurikaan avannut tummanpuhuvan autonsa tekniikkaa, mutta paljon siitä voi lukea sääntökirjasta. Esimerkiksi moottorina tulee olla kaksilitrainen rivinelonen kevyesti 650-hevosvoimaiseksi viritettynä. Z:lla on heti tuoreeltaan edessään työsarkaa, sillä Toyota GR Supra GT500 on viime aikoina dominoinut luokkaa melko suvereenisti.

Nissan Z GT500

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat