1.3.2019 Liikenne Nopeusrajoittimet pakollisiksi uusiin henkilöautoihin? Digitaalimittariston toinen teema. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC ehdottaa älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC kannattaa kamera- tai paikkatietoon perustuvia nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin henkilöautoihin. Neuvosto perustelee näkemystään nopeuden merkittävällä vaikutuksella liikennekuolemiin – Euroopan laajuisesti nopeus on ollut päätekijä jopa kolmanneksessa liikennekuolemia.Älykkääksi nopeusassistentiksi, ISA:ksi, lyhennetty järjestelmä ei ole tulevaisuutta. Monet nykyautot ilmoittavat mittaristossa (avauskuvassa Mercedes-Benz C-sarjan näkemys) tai heijastusnäytössä vallitsevan nopeusrajoituksen, joka saadaan navigaattorin karttatiedosta ja kamerapohjaisesti liikennemerkkejä lukemalla. Osa autoista varottaa kuljettajaa ylinopeudesta, ja osaavatpa älykkäimmät vaihtaa vakionopeudensäätimllä asetetun nopeuden rajoituksen mukaiseksi, mikäli kuljettaja niin haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja päättää yhäEuroopan liikenneturvallisuusneuvosto on kannattanut vastaavia järjestelmiä pakolliseksi uusiiin autoihin jo jonkin aikaa. Kyse olisi järjestelmästä, joka alkaa rajoittaa moottoritehoa, mikäli ajoneuvon nopeus ylittää rajoituksen. Järjestelmän halutaan estävän tahattomat ylinopeudet, kuljettajalle annetaan edelleen mahdollisuus valita nopeutensa painamalla kaasupoljinta syvemmälle – ainakin toistaiseksi.Vaikka ISA-järjestelmät eivät tulisikaan pakollisiksi, yleistynevät ne silti vapaaehtoisesti. Euro NCAP -törmäystestiohjelma antaa järjestelmistä arvokkaita lisäpisteitä, mikä houkuttaa autonvalmistajia.Toistaiseksi nämä, kuten muutkin aktiivisen turvallisuuden avustimet, voi myös kytkeä pois päältä. Suomessa se ei olisi haitaksi, sillä maamme lähes uniikki talvinopeusrajoitus sekoittaa useimpia järjestelmiä, koska karttatietoon ei ole syötetty kaksia nopeusrajoituksia. Auton kamera ja karttatieto voivat siis viestiä eri rajoituksesta – pahimmillaan molemmat näistä viestitään kuljettajalle!Mihin kehitys vie?Toki älykäs nopeusassistentti olisi vain avustin, lopullinen vastuu on yhä kuljettajalla. Kuten ETSC itsekin toteaa, monelle järjestelmistä on hyötyä jo turhien sakkojenkin välttämisen muodossa. Toisaalta taustalla piilee jatkuvasti kasvava riski holhoamisen kasvattamisesta: vielä tänään ehdotetaan passiivista järjestelmää, joka saa nopeustietonsa navigaattorilta ja kameroilta, mutta kuinka pitkä tie tästä olisi paikannusjärjestelmään, joka aktiivisesti tarkkailee ja holhoaa kuljettajan ajosuoritusta?Toistaiseksi älykkäiden nopeusassistenttien ottaminen pakolliseksi varusteeksi on vasta Euroopan komission ehdotus, joka on matkalla Euroopan parlamentille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija