27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuosi on ollut melkoista myllerrystä rallin MM-sarjassa. Hämmennystä on aiheuttanut erityisesti uusiksi laitettu pisteytys, jota säännöstä hyötyvät kuljettajatkin ihmettelevät avoimesti. Esapekka Lappi voitti Ruotsin MM-rallin, mutta eniten pisteitä keräsi Elfyn Evans, jota tuuletettiin kisan jälkeen sarjan taustayhtiön sivuilla vähintäänkin moraalisena voittajana. Miten näistä aineksista voisi leipoa lajin, joka tarvitsisi kipeästi helpompaa seurattavuutta rivikatsojalle?Retoriseen kysymykseen suora vastaus: ei mitenkään.Jos sarjassa halutaan jakaa välipalkintoja, on se syytä tehdä linjassa osakilpailuvoiton arvokkuuteen. Kolmipäiväisen rallin pilkkominen osiin on tekohengitystä, ei pysyvä ratkaisu lajin laskusuhdanteeseen. Rallissa on aina yhdistynyt ns. vauhtikestävyys. Vaikka osakilpailujen pituudet ovat lyhentyneet, on kestävyysaspekti yhä kiinteä osa lajia puhtaan nopeuden lisäksi.MM-rallikausi on alkanut Hyundailta paremmin kuin tiimin kertaakaan aiemmin tiimin 11-vuotisessa historiassa. Siitä huolimatta korealaismerkki ainoastaan jakaa pistetaulukon kärkipaikan Toyotan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEvans ei ymmärräKuljettajien pistetaulukon kakkosena, kolme pistettä Thierry Neuvillesta on kahden rallin jälkeen Elfyn Evans (45 pistettä). Walesilainen keräsi Ruotsissa niin sanotusta pitkästä rallista (torstaista lauantaihin) kolmanneksi eniten pisteitä (13), sunnuntaista eniten pisteitä (7) ja Power Stagelta toiseksi eniten (4), mikä tarkoitti jopa viittä pistettä enemmän kuin rallin voittoon ajanut Esapekka Lappi, joka alkoi heti lauantaiaamuna varmistella ykköstilaansa aikaeron repsahdettua riittävän suureksi takana tuleviin.Kaikesta hyvästä huolimatta uusi pistejärjestelmä ei Evansia hymyilyttänyt. Ennen Ruotsin MM-rallia mies antoi idealle täystyrmäyksen.- Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle.Evansin mielipide ei muuttunut edes sen jälkeen, kun hän saalisti suurimman pistepotin Ruotsista ja on kahden osakilpailun jälkeen hyvissä asetelmissa, maailmanmestaruudesta taistelemassa.- Siitä huolimatta, että uusi pisteytys on ollut minulle suosiollinen, en ole sen kannalla, Evans vahvisti.Kovia sanoja kuljettajalta, joka oletettavasti on valmis tekemään kuluvalla kaudella mitä tahansa voittaakseen uransa ensimmäisen mestaruuden.Mahdollisuudet ovat hyvät, sillä Evans on Hyundai-kuljettaja Thierry Neuvillen ohella ilman MM-titteliä. Ott Tänakilla sellainen jo on, joten kaudella 2024 mahdollisuudet uuteen mestariin ovat 2:1. Kolmikko on melkoisella varmuudella varmistanut jonkin värisen mitalin itselleen, sillä trio on normiolosuhteissa ainut, joka palkintokorokesijoituksesta taistelee.Ruotsissa poikkeus toki vahvisti säännön, sillä ainoastaan toiseksi ajanut Evans ylsi palkintokorokkeelle.Pisteitä ropisee samassa suhteessa myös tiimeille, kahdesta parhaiten sijoittuneesta autosta. Niinpä Hyundain kaksi osakilpailuvoittoa eivät näy niin konkreettisesti pistetilanteessa kuin ne vielä vanhassa järjestelmässä olisivat näkyneet.Maaliskuun lopun Safari-ralliin Hyundain ja Toyota lähtevät tasapistein. Molemmilla on kasassa 87 pistettä. Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle. -Elfyn Evans Elfyn Evans on hyötynyt uudesta pisteytystavasta, mutta walesilainen ei silti kokenut ansainneensa parasta pistepottia ajettuaan Ruotsin MM-rallissa toiseksi ja oltuaan myös kisan päättäneellä Power Stagella toinen.Taktikoinnille sijaaAinut asia, joka uudessa pistejärjestelmässä on selkeä, on sen motiivi. Palkitsemalla kuljettajia kesken rallin, eri pituisista etapeista, on pyritty välttämään varmistelevaa ajoa, joka saisi katsojat näyttämään peukkua alaspäin.Näin esimerkiksi on käynyt usein kisan päätöspäivänä sunnuntaina, kun normaalin käytännön ja normaalin MM-rallin tapaan aikaerot kärkikuljettajien välillä ovat sellaiset, että vain Power Stagen lisäpisteet kiinnostavat. Samoin on tilanne niillä kuljettajilla, jotka keskeyttävät kisan perjantaina tai lauantaina, ja jatkavat kisaa Superrallissa vain Power Stage -pisteiden toivossa.Osasyynä hidasteluun on ollut myös se, että erittäin harvoin kisajärjestäjä sallii renkaanvaihdon rallin viimeiselle erikoiskokeelle. Syy tällaiseen toimintaan ei ole järjellä selitettävissä, joten ei kannata edes yrittää.Sääntöjen laatijat säpsähtivät uuden pistejärjestelmän saamaa, vähemmän mairittelevaa palautetta siinä määrin, että pisteytystä saatetaan muuttaa vielä jopa kesken kauden. Seuraava mahdollisuus tähän avautuu kesällä pidettävässä, World Motor Sport Councilin (WMSC) kokouksessa. Muutokselta toivottavasti vältytään, sillä vaikka uusi pistejärjestelmä kehno onkin, sen muuttaminen kesken kaiken olisi typeryyden huipentuma.Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa