27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuosi on ollut melkoista myllerrystä rallin MM-sarjassa. Hämmennystä on aiheuttanut erityisesti uusiksi laitettu pisteytys, jota säännöstä hyötyvät kuljettajatkin ihmettelevät avoimesti. Esapekka Lappi voitti Ruotsin MM-rallin, mutta eniten pisteitä keräsi Elfyn Evans, jota tuuletettiin kisan jälkeen sarjan taustayhtiön sivuilla vähintäänkin moraalisena voittajana. Miten näistä aineksista voisi leipoa lajin, joka tarvitsisi kipeästi helpompaa seurattavuutta rivikatsojalle?Retoriseen kysymykseen suora vastaus: ei mitenkään.Jos sarjassa halutaan jakaa välipalkintoja, on se syytä tehdä linjassa osakilpailuvoiton arvokkuuteen. Kolmipäiväisen rallin pilkkominen osiin on tekohengitystä, ei pysyvä ratkaisu lajin laskusuhdanteeseen. Rallissa on aina yhdistynyt ns. vauhtikestävyys. Vaikka osakilpailujen pituudet ovat lyhentyneet, on kestävyysaspekti yhä kiinteä osa lajia puhtaan nopeuden lisäksi.MM-rallikausi on alkanut Hyundailta paremmin kuin tiimin kertaakaan aiemmin tiimin 11-vuotisessa historiassa. Siitä huolimatta korealaismerkki ainoastaan jakaa pistetaulukon kärkipaikan Toyotan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEvans ei ymmärräKuljettajien pistetaulukon kakkosena, kolme pistettä Thierry Neuvillesta on kahden rallin jälkeen Elfyn Evans (45 pistettä). Walesilainen keräsi Ruotsissa niin sanotusta pitkästä rallista (torstaista lauantaihin) kolmanneksi eniten pisteitä (13), sunnuntaista eniten pisteitä (7) ja Power Stagelta toiseksi eniten (4), mikä tarkoitti jopa viittä pistettä enemmän kuin rallin voittoon ajanut Esapekka Lappi, joka alkoi heti lauantaiaamuna varmistella ykköstilaansa aikaeron repsahdettua riittävän suureksi takana tuleviin.Kaikesta hyvästä huolimatta uusi pistejärjestelmä ei Evansia hymyilyttänyt. Ennen Ruotsin MM-rallia mies antoi idealle täystyrmäyksen.- Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle.Evansin mielipide ei muuttunut edes sen jälkeen, kun hän saalisti suurimman pistepotin Ruotsista ja on kahden osakilpailun jälkeen hyvissä asetelmissa, maailmanmestaruudesta taistelemassa.- Siitä huolimatta, että uusi pisteytys on ollut minulle suosiollinen, en ole sen kannalla, Evans vahvisti.Kovia sanoja kuljettajalta, joka oletettavasti on valmis tekemään kuluvalla kaudella mitä tahansa voittaakseen uransa ensimmäisen mestaruuden.Mahdollisuudet ovat hyvät, sillä Evans on Hyundai-kuljettaja Thierry Neuvillen ohella ilman MM-titteliä. Ott Tänakilla sellainen jo on, joten kaudella 2024 mahdollisuudet uuteen mestariin ovat 2:1. Kolmikko on melkoisella varmuudella varmistanut jonkin värisen mitalin itselleen, sillä trio on normiolosuhteissa ainut, joka palkintokorokesijoituksesta taistelee.Ruotsissa poikkeus toki vahvisti säännön, sillä ainoastaan toiseksi ajanut Evans ylsi palkintokorokkeelle.Pisteitä ropisee samassa suhteessa myös tiimeille, kahdesta parhaiten sijoittuneesta autosta. Niinpä Hyundain kaksi osakilpailuvoittoa eivät näy niin konkreettisesti pistetilanteessa kuin ne vielä vanhassa järjestelmässä olisivat näkyneet.Maaliskuun lopun Safari-ralliin Hyundain ja Toyota lähtevät tasapistein. Molemmilla on kasassa 87 pistettä. Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle. -Elfyn Evans Elfyn Evans on hyötynyt uudesta pisteytystavasta, mutta walesilainen ei silti kokenut ansainneensa parasta pistepottia ajettuaan Ruotsin MM-rallissa toiseksi ja oltuaan myös kisan päättäneellä Power Stagella toinen.Taktikoinnille sijaaAinut asia, joka uudessa pistejärjestelmässä on selkeä, on sen motiivi. Palkitsemalla kuljettajia kesken rallin, eri pituisista etapeista, on pyritty välttämään varmistelevaa ajoa, joka saisi katsojat näyttämään peukkua alaspäin.Näin esimerkiksi on käynyt usein kisan päätöspäivänä sunnuntaina, kun normaalin käytännön ja normaalin MM-rallin tapaan aikaerot kärkikuljettajien välillä ovat sellaiset, että vain Power Stagen lisäpisteet kiinnostavat. Samoin on tilanne niillä kuljettajilla, jotka keskeyttävät kisan perjantaina tai lauantaina, ja jatkavat kisaa Superrallissa vain Power Stage -pisteiden toivossa.Osasyynä hidasteluun on ollut myös se, että erittäin harvoin kisajärjestäjä sallii renkaanvaihdon rallin viimeiselle erikoiskokeelle. Syy tällaiseen toimintaan ei ole järjellä selitettävissä, joten ei kannata edes yrittää.Sääntöjen laatijat säpsähtivät uuden pistejärjestelmän saamaa, vähemmän mairittelevaa palautetta siinä määrin, että pisteytystä saatetaan muuttaa vielä jopa kesken kauden. Seuraava mahdollisuus tähän avautuu kesällä pidettävässä, World Motor Sport Councilin (WMSC) kokouksessa. Muutokselta toivottavasti vältytään, sillä vaikka uusi pistejärjestelmä kehno onkin, sen muuttaminen kesken kaiken olisi typeryyden huipentuma.Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2025 houkutteli mukaan 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen