27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuosi on ollut melkoista myllerrystä rallin MM-sarjassa. Hämmennystä on aiheuttanut erityisesti uusiksi laitettu pisteytys, jota säännöstä hyötyvät kuljettajatkin ihmettelevät avoimesti. Esapekka Lappi voitti Ruotsin MM-rallin, mutta eniten pisteitä keräsi Elfyn Evans, jota tuuletettiin kisan jälkeen sarjan taustayhtiön sivuilla vähintäänkin moraalisena voittajana. Miten näistä aineksista voisi leipoa lajin, joka tarvitsisi kipeästi helpompaa seurattavuutta rivikatsojalle?Retoriseen kysymykseen suora vastaus: ei mitenkään.Jos sarjassa halutaan jakaa välipalkintoja, on se syytä tehdä linjassa osakilpailuvoiton arvokkuuteen. Kolmipäiväisen rallin pilkkominen osiin on tekohengitystä, ei pysyvä ratkaisu lajin laskusuhdanteeseen. Rallissa on aina yhdistynyt ns. vauhtikestävyys. Vaikka osakilpailujen pituudet ovat lyhentyneet, on kestävyysaspekti yhä kiinteä osa lajia puhtaan nopeuden lisäksi.MM-rallikausi on alkanut Hyundailta paremmin kuin tiimin kertaakaan aiemmin tiimin 11-vuotisessa historiassa. Siitä huolimatta korealaismerkki ainoastaan jakaa pistetaulukon kärkipaikan Toyotan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEvans ei ymmärräKuljettajien pistetaulukon kakkosena, kolme pistettä Thierry Neuvillesta on kahden rallin jälkeen Elfyn Evans (45 pistettä). Walesilainen keräsi Ruotsissa niin sanotusta pitkästä rallista (torstaista lauantaihin) kolmanneksi eniten pisteitä (13), sunnuntaista eniten pisteitä (7) ja Power Stagelta toiseksi eniten (4), mikä tarkoitti jopa viittä pistettä enemmän kuin rallin voittoon ajanut Esapekka Lappi, joka alkoi heti lauantaiaamuna varmistella ykköstilaansa aikaeron repsahdettua riittävän suureksi takana tuleviin.Kaikesta hyvästä huolimatta uusi pistejärjestelmä ei Evansia hymyilyttänyt. Ennen Ruotsin MM-rallia mies antoi idealle täystyrmäyksen.- Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle.Evansin mielipide ei muuttunut edes sen jälkeen, kun hän saalisti suurimman pistepotin Ruotsista ja on kahden osakilpailun jälkeen hyvissä asetelmissa, maailmanmestaruudesta taistelemassa.- Siitä huolimatta, että uusi pisteytys on ollut minulle suosiollinen, en ole sen kannalla, Evans vahvisti.Kovia sanoja kuljettajalta, joka oletettavasti on valmis tekemään kuluvalla kaudella mitä tahansa voittaakseen uransa ensimmäisen mestaruuden.Mahdollisuudet ovat hyvät, sillä Evans on Hyundai-kuljettaja Thierry Neuvillen ohella ilman MM-titteliä. Ott Tänakilla sellainen jo on, joten kaudella 2024 mahdollisuudet uuteen mestariin ovat 2:1. Kolmikko on melkoisella varmuudella varmistanut jonkin värisen mitalin itselleen, sillä trio on normiolosuhteissa ainut, joka palkintokorokesijoituksesta taistelee.Ruotsissa poikkeus toki vahvisti säännön, sillä ainoastaan toiseksi ajanut Evans ylsi palkintokorokkeelle.Pisteitä ropisee samassa suhteessa myös tiimeille, kahdesta parhaiten sijoittuneesta autosta. Niinpä Hyundain kaksi osakilpailuvoittoa eivät näy niin konkreettisesti pistetilanteessa kuin ne vielä vanhassa järjestelmässä olisivat näkyneet.Maaliskuun lopun Safari-ralliin Hyundain ja Toyota lähtevät tasapistein. Molemmilla on kasassa 87 pistettä. Uusi pisteytys on vitsi. Se ainoastaan alentaa voiton arvoa, ja se on merkittävin asia minulle. -Elfyn Evans Elfyn Evans on hyötynyt uudesta pisteytystavasta, mutta walesilainen ei silti kokenut ansainneensa parasta pistepottia ajettuaan Ruotsin MM-rallissa toiseksi ja oltuaan myös kisan päättäneellä Power Stagella toinen.Taktikoinnille sijaaAinut asia, joka uudessa pistejärjestelmässä on selkeä, on sen motiivi. Palkitsemalla kuljettajia kesken rallin, eri pituisista etapeista, on pyritty välttämään varmistelevaa ajoa, joka saisi katsojat näyttämään peukkua alaspäin.Näin esimerkiksi on käynyt usein kisan päätöspäivänä sunnuntaina, kun normaalin käytännön ja normaalin MM-rallin tapaan aikaerot kärkikuljettajien välillä ovat sellaiset, että vain Power Stagen lisäpisteet kiinnostavat. Samoin on tilanne niillä kuljettajilla, jotka keskeyttävät kisan perjantaina tai lauantaina, ja jatkavat kisaa Superrallissa vain Power Stage -pisteiden toivossa.Osasyynä hidasteluun on ollut myös se, että erittäin harvoin kisajärjestäjä sallii renkaanvaihdon rallin viimeiselle erikoiskokeelle. Syy tällaiseen toimintaan ei ole järjellä selitettävissä, joten ei kannata edes yrittää.Sääntöjen laatijat säpsähtivät uuden pistejärjestelmän saamaa, vähemmän mairittelevaa palautetta siinä määrin, että pisteytystä saatetaan muuttaa vielä jopa kesken kauden. Seuraava mahdollisuus tähän avautuu kesällä pidettävässä, World Motor Sport Councilin (WMSC) kokouksessa. Muutokselta toivottavasti vältytään, sillä vaikka uusi pistejärjestelmä kehno onkin, sen muuttaminen kesken kaiken olisi typeryyden huipentuma.Loikka tulevaisuuteen. Uusi pistejärjestelmä oli vasta alkusoittoa rallin MM-sarjan muutoksille, sillä tulossa on myös tukku muita, kausia 2025 ja 2026 koskevia sääntömuutoksia. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 10.8.2024 Moottoriurheilu Defender Rally Series – 2000 kilon keijukainen on epäsovinnainen ralliauto 6.8.2024 Moottoriurheilu Kotikisa ei antanut vieläkään armoa Kalle Rovanperälle – sama tilanne kuin toisella suomalaislegendalla 6.8.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?