5.2.2018 Liikenne Nyt se on varmaa: vuosi 2017 oli liikenteen turvallisin – silti satoja uhreja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutin mukaan liikenneturvallisuuden tulevaisuus on aktiivisen turvatekniikan kehityksessä. Vuosi 2017 oli tutkintahistorian turvallisin liikenteessä, selviää Onnettomuustietoinstituutti OTI:n ennakkoraportista. Liikenneonnettomuuksien määrä laski viime vuonna ennätyksellisen pieneksi.Onnettomuustietoinstituutti tutki viime vuonna 208 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 226 ihmistä. Kuolonuhrien lukumäärä laski 14 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää liikennettä, vähemmän onnettomuuksiaVaikka kansainvälisiin tavoitteisiin on vielä matkaa, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari pitää viime vuoden lukuja liikennemäärien samalla noustessa hyvänä saavutuksena.– Hyvä taloustilanne lisää usein liikenteen määrää, joten todennäköisesti myös viime vuonna liikennesuoritteet olivat kasvussa. Tästä huolimatta onnettomuuksien määrä väheni, mitä voidaan pitää hyvänä saavutuksena, Koisaari sanoo.Yleisin onnettomuustyyppi oli viime vuosien tapaan tieltä suistuminen. Hieman alle puolet (44 %) kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli suistumisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksien määrä (54) oli alhaisin viiteen vuoteen.Pyöräilyonnettomuudet vähenivät kolmasosanHenkilöautojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä väheni viime vuonna 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kaksipyöräisillä kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui aiempaa vähemmän.Onnettomuustietoinstituutin mukaan syitä tähän voivat olla liikennekäytössä olevien mopojen ja moottoripyörien viime vuosina pienentynyt kanta ja keliolosuhteet.– Kehno kesäsää todennäköisesti piti monet kaksipyöräiset tallissa, jolloin näitä ajoneuvoja oli myös liikkeellä huomattavasti vähemmän, Koisaari arvioi.Kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien määrä väheni lähes kolmasosalla (32 %). Onnettomuustietoinstituutin mukaan ikääntymisen aiheuttama kehon haurastuminen selittää yli 64-vuotiaiden uhrien suurta osuutta kuolemaan johtaneissa pyöräily- ja jalankulkuonnettomuuksissa.Liikenneturvallisuuden tulevaisuus aktiivinen turvatekniikkaOnnettomuustietoinstituutin mukaan vuonna 2017 liikennekäytössä olleet henkilöautot olivat hieman edellisvuotta turvallisempia. OTI:n mukaan seuraava kehitysaskel turvallisuuskehityksessä otetaan vähentämällä onnettomuuksien syntyä teknologian ja ajotavan keinoin.– Passiivisten turvalaitteiden kehitys on nyt jo lähes huipussaan. Aktiivisen turvatekniikan odotetaan näkyvän selvimmin suistumisonnettomuuksien määrän alenemana, Koisaari tiivistää. Lähde: Onnettomuustietoinstituutti OTI Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Vuosi 2017 ennätysturvallinen liikenteessä – silti EU:n tavoitteesta jäljessä Ensimmäisenä onnettomuuspaikalla – VR-laseissa ensiapuopin tulevaisuus? Liikenneturva: ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kuljettajien onnettomuusriskiä Kolari eläimen kanssa – Liikenneturvan muistilista onnettomuuspaikalle Vakuutusyhtiö: Nelivetoisilla autoilla suurempi onnettomuusriski Onnettomuusharjoitus tunnelissa VTT: Kurjalla kelillä moottoritie vaarallisin, paisteella paras Hintava hirvi – vuodessa 1881 onnettomuutta, kolme kuollutta ja 64 miljoonan lasku Viileä kesäsää suitsi liikenneonnettomuuksia: menehtyneitä vähemmän kuin koskaan aiemmin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti