14.3.2024

Ovenavausvaroitin varoittaa takaa lähestyvästä ajoneuvosta tai polkupyörästä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Ovenavausvaroitin ei missään tapauksessa korvaa huolellista havainnointia.”

Ovenavausvaroitin varoittaa autosta poistuvaa kuljettajaa tai matkustajaa takaa lähestyvästä ajoneuvosta.

Tieliikennelain 41 §:ssä todetaan, ettei ajoneuvon ovea saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle.

Ovenavausvaroitin on suunniteltu auttamaan ja lisäämään turvallisuutta autosta poistuttaessa.

– Ovenavausvaroitin ei missään tapauksessa korvaa huolellista havainnointia, mutta saattaa tietyssä tilanteessa kiinnittää kuljettajan tai matkustajan huomion olennaiseen hetkellä, jolloin heidän keskittymisensä on syystä tai toisesta muuten herpaantunut”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänimerkillä tai merkkivalolla

Käytännössä järjestelmä varoittaa autosta poistuvaa takaa lähestyvästä ajoneuvosta, esimerkiksi autosta tai polkupyörästä. Varoittaminen tapahtuu – autosta riippuen – usein äänimerkillä ja/tai merkkivalolla. Monissa autoissa merkkivaloina käytetään samoja kuin kaistanvaihtovaroittimen kanssa. Ratkaisu on Vesalaisen mukaan loogista, koska ovenavausvaroittimessa hyödynnetään muutenkin kyseisen järjestelmän teknisiä ratkaisuja.

Ainakin osassa autoja perävaunun kytkeminen poistaa kaistanvaihtovaroittimen ja samalla myös ovenavausvaroittimen pois toiminnasta.

– Usein nämä järjestelmät eivät kytkeydy automaattisesti takaisin päälle perävaunun irrottamisen jälkeen vaan kuljettajan pitää aktivoida ne itse, Vesalainen muistuttaa.

Onkin tärkeää tutustua juuri itsellä käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapoihin käyttöohjekirjan avulla ja testata niiden ominaisuuksia varovaisesti, turvallisissa olosuhteissa.

– Myös haasteelliset sää- ja keliolosuhteet saattavat vaikuttaa järjestelmän toimintaan, Vesalainen varoittaa.

Tärkeää havainnoida myös eteenpäin

Ovenavausvaroittimessa hyödynnetään usein auton kaistanvaihtovaroittimen takatutkia, joilla valvotaan aluetta muutaman kymmenen metrin sisällä auton takana ja takaviistossa. Sen sijaan edestä lähestyvistä ajoneuvoista järjestelmä ei toteutustapansa vuoksi useinkaan varoita.

– Tämä on tärkeää huomioida aina, kun autosta poistutaan jalkakäytävälle tai pyörätielle. Vastaavasti riski on erityisen suuri poistuttaessa oikeanpuoleisista ovista autosta, joka on pysäköity tulosuunnastaan katsottuna vasempaan reunaan kaksisuuntaiselle tai sellaiselle yksisuuntaiselle tielle, jolla vastavirtapyöräily on sallittu.

Hollantilainen ote hyvä kikka!

Vaikka ovenavausvaroitin on järjestelmänä erinomainen, ei tekniikkaan pidä luottaa sokeasti, Vesalainen muistuttaa. Aina ennen oven avaamista on siis syytä havainnoida huolellisesti eteen, taakse ja sivulle. Niin sanottu hollantilainen ote ovea avattaessa parantaa havainnointimahdollisuuksia tuntuvasti.

– Hollantilaisen otteen sisäistäminen tarkoittaa sitä, että ovi avataan aina vastakkaisen puolen kädellä – siis vasemmanpuoleinen ovi oikealla kädellä ja oikeanpuoleinen ovi vasemmalla kädellä. Tällöin keho kiertyy automaattisesti asentoon, josta sivustan ja taustan tarkkailu on helppoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat