1.11.2025

Päivän kuva: merkinnät mahdollistavat tasaisen kuluttamisen

Kuva Teppo Vesalainen

Kaksi kirjainta rengasliidulla joka renkaaseen ja merkinnän huomioiminen seuraavassa renkaanvaihdossa lisäävät turvallisuutta ja tuovat tuntuvaa säästöä.

Auton vetävät ja vapaasti pyörivät renkaat kuluvat hieman eri kohdista ja eri nopeudella. Jos auton kaikki neljä rengasta ovat keskenään samankokoisia, kannattaakin niiden paikkaa vaihtaa säännöllisesti, jotta rengassarja kuluisi tasaisesti. Näin toimien samoilla renkailla saattaa pysyä ajamaan jopa yhden ajokauden pidempään, minkä jälkeen alle saadaan sitten kerralla kokonaan uusi, tasalaatuinen rengassarja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VE, VT, OE ja OT

Jotta renkaiden paikkojen vaihtaminen on mahdollista, pitää niihin tehdä merkinnät. Itselläni on tapana kirjoittaa liidulla renkaan kylkeen paikka, josta olen sen ottanut pois ajokauden päättyessä tyyliin VE (vasen etu), VT (vasen taka), OE tai OT. Seuraavan ajokauden alkaessa laitan sitten VE:n vasemmalle taakse ja VT:n vasemmalle eteen – oikealla puolella toimin samalla periaatteella. Renkaan pyörimissuuntaa en vaihda.

Mikäli renkaat vaihdattaa rengasliikkeessä ja etu- ja takarenkaat ovat keskenään samankokoiset, pitää autoa renkaanvaihtoon jätettäessä muistaa pyytää, että merkkaavat renkaiden paikat. Samalla on syytä muistuttaa, että alle vaihdettavat renkaat asennetaan eri päähän autoa kuin viime kaudella, pyörimissuuntaa muuttamatta. Tämän pitäisi olla rengasammattilaiselle itsestään selvyys, mutta näin asia ei läheskään kaikissa rengasliikkeissä valitettavasti ole. Monen rengasliikkeen ykköstavoite on myydä renkaita, joten heidän kannaltaan on vain hyvä, jos asiakkaan renkaat ovat nopeammin vaihtokunnossa.

Paikkojen vaihdolla varmistetaan tasainen kuluminen

Etu- ja takarenkaiden paikkaa tulisi vaihtaa säännöllisesti noin 8 000–10 000 km:n välein. Monen suomalaisen kohdalla tämä käytännössä tarkoittaa, että paikkojen vaihto tapahtuu juuri edellä kuvatulla tavalla, kausivaihtojen yhteydessä.

Paljon ajavan kannattaa vaihdattaa renkaiden paikkoja myös ajokauden aikana, esimerkiksi huollon yhteydessä, jolloin pyörät saatetaan muutenkin irrottaa. Näin välttää varmimmin sen, ettei etu- ja takarenkaiden välinen kulumisero pääse liian suureksi. Mikäli näin kuitenkin pääsee käymään eli kulumisero on kaksi milliä tai enemmän, kannattaa paremmat renkaat asentaa aina auton takapäähän. Tämä on syytä muistaa myös, jos autoon hankitaan vain kaksi uutta rengasta.

Miksi paremmat renkaat aina auton takapäähän?

Pito murtuu tasaisessa ajossa ensin auton siitä päästä, missä ovat huonommat renkaat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että huonompien renkaiden ollessa takana, irtoaa auton perä luistoon ensin kammeten nopeasti koko auton hallitsemattomaan nelipyöräluisuun. Tämä tapahtuu usein varsin yllätyksellisesti.

Jos taas huonommat renkaat ovat edessä, jatkaa auto pidon murtuessa ensin etupyöristä kulkuaan suoraan, jolloin hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Mikäli luistotilanne päättyy törmäykseen, kestää auto törmäystä paremmin nokka kuin kylki edellä. Myös tämä passiivisen turvallisuuden näkökulma puoltaa siis sitä, että paremmat renkaat laitetaan takapäähän.

Joidenkin nelivetoautojen käyttöohjeissa saattaa olla maininta, että paremmat renkaat pitää laittaa etupäähän, jotta nelivetojärjestelmä ei vaurioidu. Teknisesti näin saattaa ollakin, mutta ajoturvallisuuden kannalta ohje on erittäin vaarallinen juuri edellä kertomastani syystä. Tällaisessa autossa onkin tärkeää, että etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihdetaan säännöllisesti, jos vain on mahdollista, ja sarja kulutetaan näin mahdollisimman tasaisesti loppuun. Sen jälkeen hankitaan kerralla kaikki neljä uutta rengasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat